Polttoaineiden hintojen raju nousu on puhuttanut suomalaisia kuluneiden viikkojen ajan. Nyt hallitus kaavailee biopolttoaineiden 30 prosentin sekoitevelvoitetta, joka tulee vääjäämättä nostamaan polttoaineiden hintoja entisestään. Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen on tuohtunut hallituksen kurjistavasta politiikasta.

– Suomen osuus liikenteen aiheuttamista kasvihuonepäästöistä on maailman mittapuulla vain 1,5 promillea. Hallitus on täysin vieraantunut ihmisten normaalista arjesta, kun katsotaan minkälaisia päätöksiä he ovat tekemässä. Polttoaineiden hintojen korotusten lisäksi pääkaupunkiseudulle suunnitellut ruuhkamaksut tulevat toteutuessaan nostamaan autoilevien työmatkalaisten vuosikustannuksia jopa tuhansilla euroilla, Ari Koponen ihmettelee.

Kustannusten nousu myrkkyä yrityksille

Hallituksen tulisi päätöksillään lisätä työssäkäynnin ja työn vastaanottamisen kannattavuutta, eikä päinvastoin. Liikenteen kustannuksien pitäminen maltillisella tasolla edistää myös elinkeinoelämän ja kotimaan matkailun positiivista työllisyysvaikutusta.

– Suomi elää viennistä, mutta sijaitsee 1 500 kilometrin päässä markkinasta. Suomessa tulisikin tehdä kaikki mahdolliset toimet kotimaisten yritysten hyväksi, jotta niillä olisi edes tasavertaiset mahdollisuudet käydä kauppaa.

– Valitettavasti poukkoilevat päätökset ja kustannusten nousu eivät tee Suomesta haluttua maata investoida. Tästä tuorein esimerkki on Nesteen miljardiluokan hankkeen toteutuminen Rotterdamissa Porvoon sijaan. Juuri investoinnit luovat perustan kestävälle taloudelle ja laittavat konkreettisesti rahan liikkeelle yhteiskunnassa. Tutkimuksessa maailman hitaimmin kasvaneista maista Euroopassa Suomen taakse jäivät vain Kreikka ja Italia. Maailmanlaajuisesti seitsemän maata maailman 141 valtiosta kasvoi hitaammin kuin Suomi. Nämä ovat faktoja, joihin on puututtava nyt, Koponen vaatii.

SUOMEN UUTISET