

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Koskela: Diesel-autoilla pitää voida ajaa tulevaisuudessakin – verotus tarkasteluun
Suomessa myydään kallista dieseliä ja hinta sen kun nousee. Hallitus aikoo nostaa dieselin polttoaineveroa, mikä kurittaa tavallisten ihmisten elämää pitkien välimatkojen maassa.
– Dieselin hinta on noussut jo bensan tasolle tankilla, tilanne on siis muuttunut viime aikoina merkittävästi. Etäisyyksien Suomessa auto on useimmille välttämätön, perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela huomauttaa.
– Nyt hallitus tulee nostamaan dieselin polttoaineveroa. Se on Euroopan korkeimpia ja sitä on nostettu vuodesta 2008 lähes 30 sentillä. Kyllä edullisempi diesel olisi kansan etu, mutta kun tämä ratkaisu ei ole näköpiirissä, niin silloin diesel-autojen käyttövoimavero voitaisiin autoista poistaa.
Koko maa pidettävä tasa-arvoisena
Kuljetusyrittäjät ovat syystä huolissaan, sillä heidän näkökulmastaan jokainen euro verojen muodossa syö yrityksen kannattavuutta.
– Eli ei veron korotuksia polttoainesiin, jos halutaan pitää koko maa tasa-arvoisena, Koskela sanoo.
– Korkean diesel-autojen käyttövoimaveron johdosta paketti- ja tila-autoja muutetaan keinotekoisesti kuorma-autoiksi, joissa on inhimillisemmin kohdeltu käyttövoimavero. Autojen turvallisuus lisääntyisi, jos ne säilyisivät alkuperäisessä käytössä, silloin voitaisiin välttää väliaikaispenkit ja muut autoihin rakennettavat muutokset.
Diesel-autokantaa ajetaan alas
Koskelan mukaan nykyisellä hallituspolitiikalla halutaan selkeästi vaikuttaa diesel-autojen kannan pienentämiseen.
– Tämä näkyy jo nyt autokaupassa, vähänkin käytetyistä ja äärettömän vähäpäästöisistä nykyaikaisista diesel-autoista hyvitetään vaihdossa uusiin autoihin vähemmän kuin vastaavista bensiinikäyttöisistä henkilöautoista. Nyt on kysymys diesel- ajoneuvojen alasajosta.
Vuonna 2008 diesel-autoja myytiin yhtä paljon kuin bensaautoja, nyt luku on prosenteissa enää 24 %.
– Ihmisille on jo pitkään syötetty vääristävää informaatioita diesel-autoista. Vaikka jo on olemassa sähköllä kulkevia paketti- ja kuorma-autojakin, niin diesel-autojen alasajo on ajatuksena mieletön. Uudet diesel-autot eivät enää ole tänä päivänä saastuttavia ”nokikeppejä”, vaan päinvastoin ne ovat päästöjen suhteen täysin kilpailukykykyisiä ja bensiiniautoihin rinnastettavia, toteaa Koskela.
– Jos nyt olevaan tilanteeseen on ollut osaltaan vaikuttamassa polttoainemarkkinoilla oleva tilanne, jonka mukaan bensiinivarastot olisivat täynnä ja dieselistä olisi pulaa, pitäisi ongelma ratkaista uudella kokonaistilanteen harkinnalla.
Biodiesel luo työpaikkoja
Koskela ehdottaa ratkaisuksi diesel-autojen tulevaisuuteen jo pitkään kehitettyä biodieseliä. Sen tuotantometodit kehittyvät kaiken aikaa ja käyttö lisääntyy voimakkaasti.
– Samalla se tulee lisäämään työpaikkoja maassamme. Kaiken lisäksi se on ilmastoystävällinen teko parhaimmasta päästä. Tiedämme jo nyt, että biodieseliin panostaminen tulee olemaan kansantaloudellisesti erittäin kannattavaa myös vientituotteena, Koskela uskoo.
Sähköautoa ympäristöystävällisempi
Uusimman tiedon mukaan uusiutuvan biodieselin käyttöönotto saastuttaa vähemmän ilmakehää kuin sähköauto.
– Esimerkiksi Nesteen omien laskelmien mukaan heidän tuottamalla uusiutuvalla polttoaineella diesel-auto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 grammaa kilometrillä. Tämä johtuu siitä, että Suomessa tuotettava sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Diesel-autojen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin mitä viime vuosina on ajateltu, Koskela kuvaa.
– Uskon, että yhä edelleen diesel-auto tulee olemaan yksi tulevaisuuden kulkuvälineistä. Varsinkin kun Bosch, joka on johtava diesel- tekniikan kehittäjä ja tuottaja, on ilmoittanut, että sen valmistamilla ja asentamilla järjestelmillä voidaan käyttää Nesteen MY-dieseliä. Neste lupaa myös, että ne jätteet, joista MY-diesel valmistetaan tulevat riittämään myös maailmanlaajuisesti.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- autokauppa käyttövoimavero kuljetusyrittäjät pottoainevero biodiesel diesel-auto työpaikat Jari Koskela Autoilu sähköauto ilmastopolitiikka perussuomalaiset
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaisten Junnila eri mieltä Lintilän kanssa dieselin hinnankorotuksista – vaatii ministeriltä tarkennusta

Juuso: Polttoaineveron korotus kohdistuu suoraan pitkien etäisyyksien Lappiin

Mäkynen: E85-polttoaineella kotimaisia työpaikkoja ja ympäristöystävällisyyttä

Hallitus nostaa polttoaineen hintaa noin 6,5 senttiä litralta – Purra: Ilmastomyönteisyydellä kuorrutettu keino kerätä lisää veroja

Polttoainelasku kallistumassa jo ensi vuonna – Meri: ”Järkyttävää tavallisen kansalaisen kyykyttämistä”
Viikon suosituimmat

Riikka Purra: ”Miksi Yle valehtelee?”
Yleisradion toimitus menee välittömästi epäkuntoon kaikesta puheesta, jossa mainitaan väestöpohjan muutokset. Yleisradion mielestä sen toimituksella on toisten ihmisten puolesta oikeus päättää, mitä demografisista muutoksista tilastotietojen perusteella puhuva henkilö tarkoittaa.

Pääkaupunkiseudun ongelmat valuvat maakuntiin – silminnäkijä kertoo Jyväskylän nuorisokahakasta: ”Aivan sairasta touhua, mitä ei uskoisi tapahtuvan Suomessa”
Silminnäkijähavaintojen mukaan maahanmuuttajataustaisten miesten väitetään käyneen nuorten kimppuun Jyväskylän satama-alueella viime viikonloppuna.

Kun kepun Kaikkonen sanoi Ylen Ykkösaamussa, että Suomeen ei kaivata ”pummeja ja rikollisia” maahanmuuttajia – Yleä ei voinut vähempää kiinnostaa
Yleisradio suhtautuu joustavasti asioiden ja tapahtumien totuudenmukaiseen kuvaukseen, minkä lisäksi Yle soveltaa kaksia eri sääntöjä siihen, miten maahanmuutosta ja maahanmuuttajista saa puhua: keskustalainen saa Ylen alustoilla lausua sellaista, mikä perussuomalaisen sanomana saa aikaan pöyristymisefektin.

Suomen Perusta teki faktantarkistuksen valtamedian faktantarkistajille – lopputulos ei yllätä
Kansanedustaja, perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarjan taannoinen esiintyminen A-studiossa on kirvoittanut vanhan valtamedian tekemään toinen toistaan erikoisempia, niin sanottuja faktantarkistuksia, joissa yritetään kumota Keskisarjan esittämät asiat. Suomen Perusta oikoo nyt median syöttämiä vääriä käsityksiä Tilastokeskuksen tietoihin nojaten.

Vigelius ja Honkasalo ottavat yhteen karkotuksista: ”Vasemmisto ei ole tehnyt mitään Milan Jaffien karkottamiseksi”
Kansanedustajat Joakim Vigelius (ps.) ja Veronika Honkasalo (vas.) kiistelevät suhtautumisesta ulkomaalaisten rikollisten karkotuksiin. Vigeliuksen mukaan "vasemmisto ei ole tehnyt mitään Milan Jaffien karkottamiseksi".

USA:ssa woke-ideologia on jo menettänyt voimansa – Suomessa kuuluu vielä viimeisiä kuolinkorahduksia
Yhdysvalloissa woke-ideologia on jo menettänyt voimansa. Tämä on pitkälti Trumpin ansiota, koska hän on presidenttikautensa alusta asti pyrkinyt kitkemään woke-hullutuksia ja "positiivista erityiskohtelua" pois valtionhallinnosta ja yliopistoista. Suomessa tiedostavat poliitikot ja toimittajat jaksavat vielä pöyristyä "vääristä" sanoista.

Yle hehkutti, kun Marinin hallitus etsi säästöjä mutta lisäsi menoja 900 miljoonalla – nyt talouspolitiikan uutisoinnin sävy on vaihtunut toisenlaiseksi
Yleisradion talousuutisissa ja -kommenteissa ääneen pääsevät usein veronalennusten kriitikot ja sopeutusten vastustajat. Samaan aikaan journalistista kritiikkiä vasemmisto-opposition talouslinjauksia kohtaan Ylellä ei juuri ole.

Mielenterveystyötä tekevä järjestö antoi 400 000 euron pääomalainan yksityiselle ravintolayhtiölle – samaan aikaan järjestöpomo valitettelee lisäresurssien puutetta
Mieli ry:n puheenjohtaja harmitteli Helsingin Sanomille, että hallituksen säästöt vaikeuttavat järjestöjen mahdollisuutta auttaa. Samaan aikaan Mieli ry:lla on kuitenkin ollut satojen tuhansien eurojen edestä ylimääräistä rahaa yksityisen ravintolatoiminnan tukemiseen.

Näkemiin, Woke! Maailman suurin varainhoitoyhtiö BlackRock kritisoi talouselämän politisoitumista – vetää tukensa yritysaktivismilta
Maailman suurin varainhoitoyhtiö BlackRock arvostelee jyrkästi talouselämän politisoitumista ja ilmoittaa lopettavansa aktivismin tukemisen. Amerikkalainen finanssijätti kritisoi sekä demokraattien että republikaanien pyrkimyksiä ujuttaa politiikkaa eläkevarojen hallinnointiin. Yhtiön mukaan talouselämän politisoituminen uhkaa aiheuttaa lisäkustannuksia ja heikentää asiakkaiden tuottoja. Yhtiö on ilmoittanut peruneensa tuen lähes kaikelle aiemmin tukemalleen yritysaktivismille. Yli 12 000 miljardin dollarin varallisuutta hallinnoivalla BlackRockilla on globaalia poliittista valtaa omistajaohjauksen kautta. Yhtiön linjamuutos merkitsee ratkaisevaa käännettä 2020-luvun alun woke-kapitalismin hulluista vuosista.

Veronmaksajien rahaa palaa vammaisten ”työllistämiseen” – hankehumppaa ilman konkreettisia tuloksia
Vates-säätiö on yksi monista julkisilla varoilla rahoitettavista yhteisöistä, joiden missiona on edistää vammaisten pääsyä työelämään. Konkreettisia tuloksia, kuten lukuja työllistyneiden vammaisten määristä, ei kuitenkaan Vatesin vuosikertomuksesta löydy.