

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Koskela: Diesel-autoilla pitää voida ajaa tulevaisuudessakin – verotus tarkasteluun
Suomessa myydään kallista dieseliä ja hinta sen kun nousee. Hallitus aikoo nostaa dieselin polttoaineveroa, mikä kurittaa tavallisten ihmisten elämää pitkien välimatkojen maassa.
– Dieselin hinta on noussut jo bensan tasolle tankilla, tilanne on siis muuttunut viime aikoina merkittävästi. Etäisyyksien Suomessa auto on useimmille välttämätön, perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela huomauttaa.
– Nyt hallitus tulee nostamaan dieselin polttoaineveroa. Se on Euroopan korkeimpia ja sitä on nostettu vuodesta 2008 lähes 30 sentillä. Kyllä edullisempi diesel olisi kansan etu, mutta kun tämä ratkaisu ei ole näköpiirissä, niin silloin diesel-autojen käyttövoimavero voitaisiin autoista poistaa.
Koko maa pidettävä tasa-arvoisena
Kuljetusyrittäjät ovat syystä huolissaan, sillä heidän näkökulmastaan jokainen euro verojen muodossa syö yrityksen kannattavuutta.
– Eli ei veron korotuksia polttoainesiin, jos halutaan pitää koko maa tasa-arvoisena, Koskela sanoo.
– Korkean diesel-autojen käyttövoimaveron johdosta paketti- ja tila-autoja muutetaan keinotekoisesti kuorma-autoiksi, joissa on inhimillisemmin kohdeltu käyttövoimavero. Autojen turvallisuus lisääntyisi, jos ne säilyisivät alkuperäisessä käytössä, silloin voitaisiin välttää väliaikaispenkit ja muut autoihin rakennettavat muutokset.
Diesel-autokantaa ajetaan alas
Koskelan mukaan nykyisellä hallituspolitiikalla halutaan selkeästi vaikuttaa diesel-autojen kannan pienentämiseen.
– Tämä näkyy jo nyt autokaupassa, vähänkin käytetyistä ja äärettömän vähäpäästöisistä nykyaikaisista diesel-autoista hyvitetään vaihdossa uusiin autoihin vähemmän kuin vastaavista bensiinikäyttöisistä henkilöautoista. Nyt on kysymys diesel- ajoneuvojen alasajosta.
Vuonna 2008 diesel-autoja myytiin yhtä paljon kuin bensaautoja, nyt luku on prosenteissa enää 24 %.
– Ihmisille on jo pitkään syötetty vääristävää informaatioita diesel-autoista. Vaikka jo on olemassa sähköllä kulkevia paketti- ja kuorma-autojakin, niin diesel-autojen alasajo on ajatuksena mieletön. Uudet diesel-autot eivät enää ole tänä päivänä saastuttavia ”nokikeppejä”, vaan päinvastoin ne ovat päästöjen suhteen täysin kilpailukykykyisiä ja bensiiniautoihin rinnastettavia, toteaa Koskela.
– Jos nyt olevaan tilanteeseen on ollut osaltaan vaikuttamassa polttoainemarkkinoilla oleva tilanne, jonka mukaan bensiinivarastot olisivat täynnä ja dieselistä olisi pulaa, pitäisi ongelma ratkaista uudella kokonaistilanteen harkinnalla.
Biodiesel luo työpaikkoja
Koskela ehdottaa ratkaisuksi diesel-autojen tulevaisuuteen jo pitkään kehitettyä biodieseliä. Sen tuotantometodit kehittyvät kaiken aikaa ja käyttö lisääntyy voimakkaasti.
– Samalla se tulee lisäämään työpaikkoja maassamme. Kaiken lisäksi se on ilmastoystävällinen teko parhaimmasta päästä. Tiedämme jo nyt, että biodieseliin panostaminen tulee olemaan kansantaloudellisesti erittäin kannattavaa myös vientituotteena, Koskela uskoo.
Sähköautoa ympäristöystävällisempi
Uusimman tiedon mukaan uusiutuvan biodieselin käyttöönotto saastuttaa vähemmän ilmakehää kuin sähköauto.
– Esimerkiksi Nesteen omien laskelmien mukaan heidän tuottamalla uusiutuvalla polttoaineella diesel-auto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 grammaa kilometrillä. Tämä johtuu siitä, että Suomessa tuotettava sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Diesel-autojen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin mitä viime vuosina on ajateltu, Koskela kuvaa.
– Uskon, että yhä edelleen diesel-auto tulee olemaan yksi tulevaisuuden kulkuvälineistä. Varsinkin kun Bosch, joka on johtava diesel- tekniikan kehittäjä ja tuottaja, on ilmoittanut, että sen valmistamilla ja asentamilla järjestelmillä voidaan käyttää Nesteen MY-dieseliä. Neste lupaa myös, että ne jätteet, joista MY-diesel valmistetaan tulevat riittämään myös maailmanlaajuisesti.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- autokauppa käyttövoimavero kuljetusyrittäjät pottoainevero biodiesel diesel-auto työpaikat Jari Koskela Autoilu sähköauto ilmastopolitiikka perussuomalaiset
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaisten Junnila eri mieltä Lintilän kanssa dieselin hinnankorotuksista – vaatii ministeriltä tarkennusta

Juuso: Polttoaineveron korotus kohdistuu suoraan pitkien etäisyyksien Lappiin

Mäkynen: E85-polttoaineella kotimaisia työpaikkoja ja ympäristöystävällisyyttä

Hallitus nostaa polttoaineen hintaa noin 6,5 senttiä litralta – Purra: Ilmastomyönteisyydellä kuorrutettu keino kerätä lisää veroja

Polttoainelasku kallistumassa jo ensi vuonna – Meri: ”Järkyttävää tavallisen kansalaisen kyykyttämistä”
Viikon suosituimmat

Valkoisen teinin tappajasta tuli Amerikan mustien sankari
Texasissa nuorten miesten nujakka päättyi toisen nuoren kuolemaan, koska musta nuorukainen oli tuonut koulun urheilukisoihin repussaan veitsen ja päätti käyttää sitä. Nyt valkoisen teinipojan tappajasta on tullut Amerikan mustien sankari, jolle ihmiset ovat lahjoittaneet jo yli puoli miljoonaa dollaria.

MTV Uutiset otti selvää, mistä maista suomalaisiin korkeakouluihin haetaan – Halla-aho: “Kukaan muu kuin toimittaja ei luullut, että Suomeen tultaisiin opiskelemaan länsimaista”
"Jos luulit, että suomalaisiin korkeakouluihin haetaan opiskelemaan eniten esimerkiksi Saksasta tai Britanniasta, niin metsään meni", kirjoittaa MTV Uutiset artikkelissaan, jossa se on selvittänyt, mistä maista suomalaisiin korkeakouluihin haetaan opiskelemaan. - Kukaan muu kuin toimittaja ei luullut, että Suomeen tultaisiin opiskelemaan länsimaista, toteaa eduskunnan puhemies, perussuomalaisten Jussi Halla-aho Facebook-kirjoituksessaan.

Ulosottovelallisten tilanne paranee – Ari Koponen: ”Aito mahdollisuus päästä pois veloista”
Hallitus päätti puoliväliriihessä kirjauksesta, jolla etsitään keinoja auttaa ulosottovelallisia uuteen alkuun. Tarkoituksena on, että koron lisäksi myös velan pääoma tosiasiallisesti lyhenee.

Hallitus päätti tuhdista veronalennuksesta duunareille: Työn teosta jää jatkossa entistä enemmän rahaa käteen
Työn tekemisestä tulee Suomessa entistä kannattavampaa. Hallitus on päättänyt, että verotus kevenee pieni- ja keskituloisilla 525 miljoonaa euroa jo vuonna 2026 ja kevennys nousee 650 miljoonaan euroon seuraavana vuonna eli vuonna 2027.

Purra: “Suomalaisen veronmaksajan ei pidä kustantaa sitäkin lystiä, että joku roudaa jopa bisneksenä porukkaa tänne”

Purra myllyttää hyväuskoisia poliitikkoja: “Voisi kysyä, että miten mitään näin päätöntä voi edes keksiä”

SDP sulki perussuomalaiset ulos pormestarineuvotteluista – Vigelius: Nurmisen puheet yhteistyön tärkeydestä ovat ristiriidassa tekojen kanssa
Tampereen pormestariksi todennäköisesti nouseva Ilmari Nurminen (sd.) kertoi torstaina, että perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit on jätetty pois neuvotteluista Tampereen pormestariohjelmasta vuosille 2025–2029.

Manner-Espanjan sähköjärjestelmä romahti – yhteiskunta meni täysin sekaisin
Sähköt katkesivat tänään Espanjassa sekä Portugalissa ja kaaos iski välittömästi. Lähes kaikki modernin yhteiskunnan toiminnot ovat riippuvaisia toimivasta sähköverkosta, mikä tuli jälleen todistetuksi. Espanjan kansallinen kyberturvallisuusinstituutti tutkiikin, onko sähköverkon romahtamisen syynä kyberhyökkäys. Todennäköisin syy liittyy kuitenkin säätilaan.

Hallitus uusii YEL-työtulon – Marinin hallituksen kohtuuton ja typerä järjestely johtaisi katastrofiin
Yrittäjien eläkejärjestelyistä on ollut paljon puhetta nykyisen hallituksen puoliväliriihen yhteydessä. Voimassa oleva lainsäädäntö on Marinin hallituksen politiikan seurausta, ja erityisavustaja Asmo Maanselän (ps.) mukaan se johtaisi katastrofiin vuonna 2029.

Ruuan arvonlisävero laskee – kuluttajan ostovoima vahvistuu
Arvonlisäverotusta kevennetään alentamalla 14 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvien hyödykkeiden verokanta 13,5 prosenttiin vuodesta 2026 alkaen, valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi keskiviikkoiltana hallituksen puoliväliriihen tiedotustilaisuudessa.