
Liikennekaari sai myönteisen vastaanoton – ”Perussuomalaiset ovat pitäneet sanansa”
Liikenteen suuri uudistus eli liikennekaari sai eduskunnassa pääosin myönteisen vastaanoton jopa opposition edustajilta, kun eduskunta keskusteli hallituksen esityksestä tiistaina. Liikennekaari on yksi tärkeimmistä hallituksen kärkihankkeista, joka pyrkii avaamaan uudenlaisia ja entistä runsaampia markkinoita ja palveluita liikennealalle ympäri Suomen.
Oppositiopuolueiden edustajat kehuivat hallituksen esitystä lähetekeskustelun aikana suunnilleen kaikesta: digitaalisuuden hyödyntämisestä palveluiden tuotannossa niin, että Suomi nousee kehityksen kärkipaikalle. Samalla yritettiin kuitenkin väittää, että perussuomalaiset olisivat jotenkin taipuneet taksiasioissa.
– Tämä on tärkeä hanke, jossa on paljon myönteistä, Eero Heinäluoma (sd.) myönsi.
– Vaikka en liikennekaarta kannata, pidän sitä välttämättömänä, Silvia Modig (vas.) muotoili.
Lupa vaaditaan edelleen
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) korosti heti perussuomalaisten suurta saavutusta: taksiliikenteen säilymistä luvanvaraisena.
– Olennaista on luotettavuuden säilyminen taksipalveluissa koko maassa. Tervehdinkin ilolla sitä, että taksien luvanvaraisuus pysyy jatkossakin, Jalonen totesi.
Jalonen piti joukkoliikenteen digitalisaatiota ja uusien palveluiden synnyttämistä liikennekaaren ytimenä. Yhteinen maksurajapinta on siinä olennainen keino.
– Uudistusta pitäisi entisestään kiihdyttää. Valtionyhtiöt, kuten VR voisivat olla edelläkävijöinä ja avata toimintaansa, Jalonen toivoi.
Ei täyttä vapautusta: luvanvaraisuus säilyy!
Talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turunen (ps.) linjasi puolueen saavutukset.
– Perussuomalaiset ovat myöskin pitäneet sanansa. Taksiliikennettä ei ole vapautettu – luvanvaraisuus säilyy! Samoin poistettiin esityksessä ollut vapautus luvasta alle 10 000 euron liikevaihdolla toimivilta kuljettajilta. Taksilupa säilyy heilläkin. Mutta hinnat vapautuvat, Turunen muistutti.
Mikko Alatalo (kesk.) painotti, että liikennekaariuudistus vapauttaa uudenlaisia palveluita erityisesti maaseudulla, mikä on hyvä. Kyytejä voi yhdistää ja luoda matkaketjuja: jopa samalla matkakortilla voi matkustaa useissa erilaisissa välineissä.
Pysähdyksen aika on jäänyt taakse
Toimi Kankaanniemi (ps.) kehui hallitusta modernista otteesta.
– On hienoa, että hallitus on siirtynyt uudistusten tielle ja pysähdyksen aika on jäänyt taakse, Kankaanniemi suitsutti.
Hän painotti uudistuksen suurta tarvetta: esimerkiksi Kela ja kunnat maksavat suunnattomia summia liikennepalveluista joka vuosi.
– Maaseudun näkökulmasta uudistus on toki haasteellinen. Perussuomalaiset saivat kuitenkin läpi tavoitteensa, jotka olivat kynnyskysymyksiä, Kankaanniemi korosti.
Veera Ruoho (ps.) kehui digitaalisuutta, joka luo uusia palveluita todennäköisesti entistä alhaisemmilla hinnoilla. Myös perussuomalaisille tärkeä 10 000 euron tuloraja vedettiin pois. Myös taksilupa säilyi ja perussuomalaisten vaatimuksesta yrityksen toimipaikan piti olla Suomessa. Myös Ruotsin virheet koetetaan välttää.
Myös Jalonen sanoi perussuomalaisten pitäneen viimeiseen saakka kiinni omista ehdoistaan.
– Jossain joustettiin, mutta ei olennaisessa: takseja ei vapautettu – lupa on oltava, Jalonen painotti.
Alalle tulee kuitenkin isoja ja uudistuksia, joita pitää pohtia vielä perusteellisesti: miten tavaraliikenteen hinnoittelu menee, miten maaseudun pääsääntöinen asemapaikka toimii käytännössä.
– Vielä menee moniaita tunteja ennen kuin selvitetään tällaiset asiat, Jalonen povasi.
Harmaa talous tarkkaan syyniin
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoi uudistuksen päätavoitteeksi antaa yrittäjälle uudenlaisen mahdollisuuden kannattavaan toimintaan ja antaa palvelua asiakkaalle yhdistämällä liikennepalveluun erilaisia toimia, kuten postia, rahtia ja matkustajia.
– Tavoite on luoda entistä enemmän palvelua niin, että julkista liikennettä taksiliikenne mukaan lukien käytettäisiin huomattavasti enemmän kuin nyt, Berner linjasi.
Myös Über voi toimia alalla, mutta samoin ehdoin kuin muut yrittäjät, jolloin siitä tulisi laillista. Harmaa talous joutuu jatkossa tarkkaan syyniin.
– On totta, että jokainen luvan saanut voi ajaa kyytejä. Valvonnassa vaaditaan, että myös Über julkaisee kaikki maksunsa Trafille. Valvonta paranee ja harmaan talouden torjunta paranee, Berner lupasi.
Hän arvioi uudistuksen säästävän julkisia menoja 70 miljoonaa euroa. Kela on arvioinut säästöt jopa tätä suuremmiksi.
– Traktoreita takseiksi, entäpä varustus?
Timo Heinonen (kok.) kuvasi liikennekaarta ajattelutavan täydelliseksi muutokseksi: järjestelmäkeskeisyydestä siirrytään asiakaskeskeiseen kokonaisvaltaiseen palveluun.
Vihreiden Antero Vartia uskoi tarjonnan lisäävän mahdollisuuksia saada kyytejä ja liikkua myös maaseudulla. Eero Suutari (kok.) uskoi maaseudun palveluiden säilyvän: Kainuun takseilla on jo nyt yleensä sopimus esimerkiksi koululiikenteestä. Hän muistutti arvioista, joiden mukaan uudistus voi luoda jopa 18 000 uutta työpaikkaa.
Myös savukoskelainen Eeva-Maria Maijala (kesk.) piti uudistusta hyvänä maaseudun kannalta ja kiitti oppositiota kiinnostuksesta maaseutua kohtaan.
– Minusta tämä esitys on erittäin hyvä – se mahdollistaa uudenlaista toimintaa yhdistämällä palveluita, Maijala kehui.
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Emeritusprofessori Vesa Kanniainen: ”Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen väitteet maahanmuuton hyödyistä harhaanjohtavia”
Maahanmuutto rasittaa julkista taloutta, vaikka maahanmuuton hyödyt olisi huomioitu laskelmissa, toteaa kansantaloustieteen emeritusprofessori Vesa Kanniainen Leevi Leivon haastattelussa.

Vasemmiston verkkomedia huolestui naispoliitikkojen häirinnästä – samaan aikaan vasemmiston puolueaktiivi lietsoo häirintää naispoliitikkoa kohtaan
Vasemmistoliiton aktiivien toimittama Vasen kaista -verkkomedia julkaisi eilen laajan kirjoituksen naispoliitikkoihin kohdistuvasta häirinnästä. Tänään valtiovarainministeri Riikka Purra on kertonut häneen kohdistuneesta häirintäaktivismista, jonka taustalla on muun muassa vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas.

Mikkeli häätää suomalaiset pois ja remontoi sitten tulijoille uudet tilat – Antikainen: ”Tässä hälyttävä esimerkki siitä, miksi kuntien kotoutumistuista pitää leikata”
Yle uutisoi 12.8.2025 Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää suomalaisia vuokralaisia kodeistaan vastaanottokeskuksen tieltä. Rivitalot vuokraa jatkossa Luona Oy, jolla on vastaanottokeskus naapurissa. Asukkaat pitävät kaupungin ratkaisua epäoikeudenmukaisena. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää Mikkelin tapausta hälyttävänä esimerkkinä siitä, mitä on odotettavissa, ellei turvapaikkapolitiikan kiristyksistä pidetä kiinni ja kiristetä lisää.

Kansanedustaja Eemeli Peltonen menehtyi tänään eduskunnassa

Espanjalaiskaupunki julisti muslimien julkiset juhlat pannaan – ”Paikallisen kristillisen perinteen vastaista”
Maahanmuutto ja monikulttuurisuus nostattavat tunteita ja ovat kiihkeiden erimielisyyksien ja jopa väkivaltaisten yhteenottojen taustalla Espanjassa. Kuten enenevässä määrin koko Euroopassa. Vieraalle vyörytykselle halutaan panna piste ja kunnioittaa omia paikallisia arvoja sekä perinteitä.

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta
Jokainen valistunut ihminen tietää, että turve on uusiutuva luonnonvara ja että Suomen turvesoissa on lähes Pohjanmeren öljyn suuruinen energia hyödynnettävissä, toteaa perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja. Keskisarja pitää suurena ongelmana sitä, että turveyrittäjät ovat jo lyömässä rukkasia naulaan. Neovasta (entinen Vapo) eläkkeelle jäävä johtaja Ahti Martikainen on puolestaan jo vuosia varoittanut päättäjiä turpeen liian nopeasta alasajosta.

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra nostaa esille toimittaja Ari Korvolan kirjan Tuppeensahattu Nuorisosäätiö, joka kertoo keskustaa lähellä olevan Nuorisosäätiön rikosvyyhdistä. Kirjan tärkeimpänä ansiona Purra pitää kuvausta siitä, miten rakenteellinen, poliittinen korruptio Suomessa toimi.

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita
Pääkaupunkiseudulla asuminen eriytyy yhä voimakkaammin asukkaiden äidinkielen ja sosiaalisen aseman mukaan. Nuorimmissa ikäluokissa jo puolet joidenkin alueiden asukkaista on vieraskielisiä. Vapaarahoitteisten asuntojen keskihinta kertoo puolestaan siitä, että uudistuotanto tai remontointi saattaa näillä alueilla olla haastavaa. Segregaatio sen sijaan on pomminvarmaa.

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen nostaa Italian myrkkyjäteongelman varoittavaksi esimerkiksi viherhumpan aiheuttaman päästövimman ennalta-arvaamattomista seurauksista. Ilmastoideologian aiheuttama turvetuotannon alasajo saattaa johtaa siihen, että Suomessakin joudutaan turvautumaan epätoivoisiin ratkaisuihin, jotta suomalaisten kodit eivät jäätyisi talvella.

Talousprofessori Matti Virén: On leikattava suomalaisten hyvinvoinnille toissijaisista menoista
Kansantaloustieteen emeritusprofessori Matti Virén kehottaa kaikkia pohtimaan valtiovarainministeriön esittämiä sopeutustoimia samanaikaisesti lakisääteisten peruspalvelujen, kuten terveydenhuollon rahoituspaineiden rinnalla. Toissijaisiin kohteisiin, kuten kotouttamiseen ja yritystukiin, ehdotettuja leikkauksia Virén pitää sopivina, ja muistuttaa, että leikkaamatta jättäminen ei ole nyt vaihtoehto.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää