Suomea ei rakenneta heikentämällä niiden asemaa, jotka pitävät yhteiskunnan käynnissä vuorokauden ympäri. Poliisit, hoitajat, pelastajat, kaupan alan työntekijät, kuljetusalan ammattilaiset ja monet muut tekevät työtä silloin, kun suurin osa suomalaisista viettää pyhiä ja viikonloppuja perheidensä kanssa, kirjoittaa Mira Nieminen.
– He eivät voi valita työvuorojaan. Pyhä- ja sunnuntaikorvaukset eivät ole ylimääräinen etu, vaan oikeudenmukainen korvaus työn vaativuudesta ja menetetystä vapaa-ajasta. Monelle ne ovat myös merkittävä osa toimeentuloa.
Ihmisten jaksamista ei mitata numeroilla
Niemisen mielestä ajatus siitä, että muutaman arkipyhän poistaminen ratkaisisi Suomen talouskasvun ongelmat, on yksinkertaistus.
– Työtuntien määrää voidaan kasvattaa laskennallisesti, mutta ihmisten jaksamista, työhyvinvointia ja palautumista ei voi mitata pelkillä numeroilla. Hyvinvoiva työntekijä on myös tuottava työntekijä.
– Yhtä huolestuttava on esitys työterveyshuollon lakisääteisen järjestämisvelvoitteen poistamisesta. Toimiva työterveyshuolto on investointi, ei rasite. Se ehkäisee työkyvyttömyyttä, nopeuttaa hoitoon pääsyä ja vähentää pitkiä sairauspoissaoloja. Jos työterveyshuoltoa puretaan, paine siirtyy entisestään julkiseen terveydenhuoltoon, joka kamppailee jo nyt pitkien hoitojonojen kanssa, Nieminen toteaa.
Ei synnytä talouden kasvua
Nieminen painottaa, että työterveyshuoltoa voidaan ja pitää kehittää.
– Tarvitsemme ratkaisuja, joilla lääkäriresurssit riittävät sekä julkiseen että työterveyteen. Ratkaisuna ei kuitenkaan voi olla toimivan järjestelmän purkaminen.
– Suomen talous tarvitsee kasvua, uusia yrityksiä ja lisää työllisyyttä. Mutta kasvua ei synny sillä, että työntekijän palkasta, palautumisesta ja turvallisuuden tunteesta leikataan pala kerrallaan. Kestävät uudistukset syntyvät yhteistyöllä ja oikeudenmukaisuudella, eivät vastakkainasettelulla.
Vahvasti työntekijän puolella
Nieminen sanoo seisovansa vahvasti suomalaisen työntekijän puolella.
– Työelämää pitää uudistaa, mutta sen perustana on oltava reiluus, työssä jaksaminen ja arvostus niitä kohtaan, jotka tekevät työnsä joka päivä yhteiskuntamme hyväksi.