Artikkeli kuva

PS ARKISTO

Ranne: ”Minun siltarumpuni on koko Suomi” – infratyömailla rakennetaan turvallisuutta ja huoltovarmuutta

08.09.2025 |16:45

Perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vieraili tänään Kouvolassa Väyläviraston Korian kohdan hankkeen valmistujaisseminaarissa. Puheessaan Ranne kertoi liikennepolitiikan suunnan muuttuneen reippaasti tämän hallituskauden aikana. Koska rahaa on niukasti nyt ja todennäköisesti vielä vuosia eteenpäin, on keskityttävä perusasioihin - turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen.

Perusasioihin keskittyminen tarkoittaa ministeri Lulu Ranteen mukaan panostamista nykyisen infran vahvistamiseen, korjausvelan purkuun, turvallisuuteen eri näkökulmista, huoltovarmuuteen sekä sotilaalliseen liikkuvuuteen.

– Ministerinä minulla ei ole siltarumpuja, minun siltarumpuni on koko Suomi. Kohteet laitetaan tärkeysjärjestykseen koko valtakunnan tasolla. Päätökset tehdään faktojen ja tarpeiden, ei perusteettomien toiveiden pohjalta, Ranne kertoi.

– Yhtenä isona, yli vaalikausien kestävänä tavoitteena on oltava liki 20 vuoden ajan kasvaneen 2,5 miljardin euron teiden korjausvelan kasvun pysäyttäminen ja korjausvelan vähittäinen pienentäminen.

– Hallituksemme on ottanut korjausvelkaan puuttumisen tosissaan ja päättänyt 570 miljoonan euron lisärahasta sen hoitamiseen. Viime kesänä saimme pysäytettyä huonokuntoisten teiden kilometrimäärän kasvun, ja kahden kesän aikana saamme teille kokonaiset 7 000 kilometriä uutta asfalttia. Tänä vuonna korjataan vihdoin 300 siltaa. Satsaaminen teihin on nyt historiallisen mittavaa!

Tulevaisuutta rakentamassa

Myös tulevaisuutta suunnitellaan ja rakennetaan. Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma Liikenne 12, jossa linjataan koko Suomen raide-, tie- ja lentoliikenteen isoista linjoista, päivittyy. Perusväylänpito, turvallisuus sen eri näkökulmista, infran kaksikäyttöisyys, sotilaallinen liikkuvuus sekä kansalaisten ja yritysten tarpeet nousevat ansaitsemaansa arvoon.

– Päivitystyötä on tehty hyvin tiiviissä sidosryhmävuorovaikutuksessa laajasti eri toimijoiden kanssa, ja siinä näkyvät selkeästi muutokset toimintaympäristössä. Uudistuneen suunnitelman keskeiset tavoitteet ovat toimivuus, turvallisuus ja kestävyys.

– Suunnitelman rahoitus- ja toimenpideohjelmissa painottuu olemassa olevan liikenneverkon toimivuus. Erityisesti perusväylänpitoon esitetään pitkäjänteistä tasokorotusta. Sillä saataisiin liikenneverkon korjausvelan kasvu taitettua ja muun muassa Korian kohdan kaltaisten siltojen uusimisia vauhditettua, Ranne sanoi.

– Väylävirasto päivittää myös omaa investointiohjelmaansa suunnitelman pohjalta. Tällä uudistetulla investointilistalla olisi ollut myös vt6. Se on tyypillinen esimerkki tämän hetken haasteista: huonokuntoinen silta niin siviili- kuin sotilaallisen liikkuvuuden kannalta. Pullonkaula ja liikenneturvallisuusriski.

Perussuomalaisten työvoitto

Rappeutuva tiestö, liikenneturvallisuuden puutteet, huoltovarmuuden turvaaminen ja varautuminen ovat haasteita, joihin tällä hallituskaudella on puututtu. Korjausvelkaan osoitetun lähes 600 miljoonan lisärahan päälle on tiehankkeisiin, erityisesti turvallisuuden parantamiseen ja sotilaallista liikkuvuutta sekä huoltovarmuutta tukeviin toimiin, myönnetty yhteensä kohta huikeat kaksi miljardia euroa.

– Täällä Kouvolan seudullakin on juuri käynnistynyt tärkeän satamaan johtavan valtatien (vt15) parannushanke Kotkan Rantahaan ja Kouvolan välillä (122 miljoonaa euroa). Tätä surmanloukkua korjataan nyt. Lisäksi poikittaisyhteyksiä ja turvallisuutta parantava 40 vuotta odotettu vt12 Mankala-Tillola -hanke (92 miljoonaa euroa) toteutuu tämän hallituksen päätöksellä.

– Näistä kumpaakaan ei ollut alkuperäisessä hallitusohjelmassa, vaan ne saatiin listalle perussuomalaisten työvoittona, josta olen todella ylpeä. Toivottavasti pääsemme juhlistamaan niiden valmistumista jo muutaman vuoden päästä, Ranne toivoi.

”Ei turhuuksia ja siltarumpuja”

Korian hankkeen budjetti oli 15,5 miljoonaa euroa, ja sille haettiin ja saatiin EU:n sotilaallisen liikkuvuuden CEF-tukea 7,75 miljoonaa euroa.

– Suomen on EU:n nettomaksajana tuloutettava kaikki mahdollinen hankeraha takaisin meille, ja Korian hanke on tässä suhteessa esimerkillinen. Suomi on onnistunut tällä hallituskaudella rahojen haussa erinomaisesti, ja tätä menoa pitää jatkaa. Onnistuminen on vakuuttavien ja hyvin valmisteltujen hankkeiden ansiota. Ei turhuuksia ja siltarumpuja vaan hankehakemuksia Suomen tärkeimpiin tarpeisiin! Ranne iloitsi.

– Hankkeen tavoitteena oli parantaa oleellisesti pitkän matkan kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta korvaamalla huonotasoinen tienkohta paremmalla, rinnakkaisella tielinjalla. Lahti–Kouvola-radan kanssa risteävä Korian ylikulkusilta on uusittu.

Hallitus työllistää suomalaisia

Niin Korian kuin uusien vt12- ja vt15-hankkeiden tavoitteena on liikenneturvallisuuden ohella parantaa henkilö- ja työmatkaliikenteen sekä kuljetusten sujuvuutta.

– Me hallituksessa investoimme kohteisiin, jotka vahvistavat Suomen taloutta ja turvallisuutta. Me työllistämme suomalaisia. Miljoonan euron tuotos rakennusalalla työllistää Tilastokeskuksen tietojen (2022) mukaan kokonaisuudessaan suoraan rakennusalalla ja välillisesti alihankinta- ja toimitusketjuissa noin yhdeksän henkilötyövuoden verran. Liikenneverkkoon kohdistuvat panostukset työllistävät erityisesti maa- ja vesirakentamisen toimialan yrityksiä, Ranne kertoi.

– Kaiken kaikkiaan haalituksen panostusten vuotuinen laskennallinen työllisyysvaikutus suoraan rakennusalalla ja välillisesti alihankinta- ja toimitusketjuissa on noin 20 000 henkilötyövuotta vuosittain. Tämä on aivan loistavaa! Ja te kaikki olette osa tätä urakoivaa, kymmenien tuhansien infrajoukkuetta.

Nolla liikennekuolemaa vuonna 2050

Ranne kertoi hallituksella ja koko Suomella olevan yhteinen liikenneturvallisuustavoite, jonka eteen meidän kaikkien pitää tehdä yhteistyötä: nolla liikennekuolemaa vuonna 2050.

– Tavoite ei ole mahdoton, mutta se on äärimmäisen kova. Se on niin kova, että siinä tarvitaan meitä kaikkia. Toteutuessaan se olisi maailmanennätys, ja meidän velvollisuutemme on tavoitella sitä.

– Liikennekuolemien määrä on meillä Suomessa suhteessa väkilukuun yli 1,5 kertaa enemmän kuin Ruotsissa tai Norjassa. 58 prosenttia näistä tragedioista tapahtuu henkilöautoissa.

– Me ministeriössä teemme oman osamme maailmanennätyksen saavuttamiseksi. Me parannamme turvallisuutta korjaamalla väyliä, vaatimalla kuskeilta ajotaitoa sekä valvomalla ja säätämällä turvallisuutta lisääviä lakeja.

– Suuri osa onnettomuuksista on kuitenkin seurausta meidän ihmisten tekemisistä. Meidän jokaisen onkin otettava enemmän vastuuta toisistamme ja itsestämme liikenteessä niin, että jokainen, joka lähtee päivittäin liikenteeseen, töihin, kouluun, harrastuksiin tai ihan muuten vain ajelemaan, palaa kotiin kunnossa, turvallisesti ja ilman isompia vahinkoja. Työmaiden ohi ajaessa on noudatettava nopeusrajoituksia ja erityistä varovaisuutta, Ranne painotti.

Infran tulevaisuudennäkymät paremmat kuin 20 vuoteen

Ranne totesi Korian hankkeessa jokaisen ammattilaisen, työmiehen, työnjohtajan, suunnittelijan, rakentajan, tilaajan ja tuottajan hoitaneen oman rootelinsa.

– Kustannusylityksiä estettiin laadukkaalla riskienhallinnalla, ennakoimalla kustannuskehitystä, hyvällä suunnittelulla ja kilpailutuksella sekä valvonnalla rakentamisen aikana työmailla. Hanketta pitkin matkaa hanskassa pitäen.

– Suurin osan Suomen rakentajien ajasta on urakointia, mutta näillä valmistujaisjuhlilla on aina oma tärkeä paikkansa. Olemme taas kerran saaneet rakennettua Suomea vahvemmaksi. Yhteistyössä.

– Olette kehut reilusti ansainneet. Vt6-hankkeesta on hyvä jatkaa kohti uusia, ja niitä kyllä riittää. Infrapuolen tulevaisuudennäkymät ovat paremmat kuin 20 vuoteen, Ranne kehui.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Ministeri Lulu Ranne muistuttaa kepun Kaikkosta: Hallitus on jo panostanut merkittävästi infran kehittämiseen turvallisuuden, sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden vahvistamiseksi

06.07.2025 |20:23

Viikon suosituimmat

6.
Suomen uutiset logo

Yle julkaisee valejuttuja, lokaa valheillaan Purraa – tällaisilla perusteilla Yle kieltäytyy korjaamasta tympeitä virheitään

08.09.2025 |19:09
10.
Suomen uutiset logo

Mistä väestönvaihdossa on oikeasti kyse – Ylen ja Ilta-Sanomien faktantarkistajilla faktat hukassa ja lähteet kateissa

08.09.2025 |10:29

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää