EU:n tilastojen mukaan bensa on Suomessa nyt Euroopan unionin kalleinta. Dieselin litrahinnassa Suomi jäi kakkossijalle Ruotsin jälkeen, mutta dieselauton käytöstä perittävä vuotuinen vero on kuitenkin Suomessa Ruotsia korkeammalla tasolla. Ruotsissa on lisäksi tehty päätöksiä ajoneuvoveron palautuksista.

EU Weekly Oil Bulletin -tilaston (25.4.2022) mukaan 95-oktaanisen bensiinin litrahinta oli Suomessa keskimäärin 2,174 €/l ja dieselin 2,198 €/l. Toiset EU:n jäsenmaat ovat lähes poikkeuksetta reagoineet polttoaineiden hintojen nousuun esimerkiksi alentamalla polttoaineveroa sekä tekemällä muita liikkumiskustannuksia hillitseviä toimenpiteitä.

Yli kahden euron bensaa tankataan Suomen lisäksi vain neljässä muussa EU-maassa. Alankomaissa bensan litrahinta oli keskimäärin 2,088 €, Kreikassa 2,074 €, Saksassa 2,029 €, Tanskassa 2,088 € ja Ruotsissa 2,020 € litralta.

Kustannukset pois muusta kulutuksesta

Autoliiton 29.4. julkaistun kuluttajabarometrin mukaan 28 prosenttia suomalaisista on vähentänyt auton käyttöä arjessaan. 37 prosenttia vastaajista ilmoitti vähentäneensä auton käyttöä vapaa-ajan matkoillaan. Liki kymmenen prosenttia on vähentänyt myös työajoja. Vain kolmannes kaikista vastaajista ilmoitti, että polttoaineiden hinnat eivät ole vaikuttaneet heidän auton käyttöönsä.

– Tuloksissa näkyy se, että nyt karsitaan kaikesta mahdollisesta, mutta usein auton käyttö on välttämätöntä. Siksi nousevat liikkumiskustannukset ovat pois muusta kulutuksesta, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Kaikki eivät pääse julkisilla

Autoliiton tutkimukseen vastanneista 26,5 prosenttia kertoi tärkeimmäksi syyksi käyttää autoa sen, ettei käytännössä voi korvata matkojaan julkisilla liikennevälineillä. 26,9 prosenttia vastaajista mainitsi syyksi autoilun tarjoaman vapauden ja joustavuuden. 17,5 prosenttia puolestaan ilmoitti, että työmatkat on helpointa ja tehokkainta tehdä omalla autolla.

Niemisen mukaan parhaiten ja täsmällisimmin liikkumiskustannuksiin voitaisiin vaikuttaa polttoaineveronalennuksilla.

– Hallituksen jo suunnittelemat parannukset muun muassa työmatkavähennyksiin auttavat vain erittäin pientä osaa autoa tarvitsevista eikä jakeluvelvoitteen alentamisen vaikutuksia ole nähty eikä se muutenkaan vaikuta bensiinin hintaan merkittävästi, Nieminen huomauttaa.

Suurien etäisyyksien maa

Hän muistuttaa, että Suomi on pinta-alaltaan EU:n viidenneksi suurin maa.

– Meitä pienempiä ovat muun muassa 38 miljoonan asukkaan Puola ja 59 miljoonan asukkaan Italia, eikä 83 miljoonan asukkaan Saksakaan ole paljon Suomea suurempi. On selvää, että meillä oman auton käytölle ei usein ole tosiasiassa muita vaihtoehtoja — toisin kuin tiheämmin asutuissa maissa.

SUOMEN UUTISET