Tänä kesänä Suomessa on keskusteltu runsaasti siitä, millä sanalla pitäisi kutsua mustaa, lepattavaa kaapua, joka peittää kokonaan naisen vartalon ja jossa toisinaan on mukana kasvomaski, joka peittää myös silmät? Islamilaiseen perinteeseen kiinteästi liittyvä pukeutumiskoodi on Euroopassa jo laajasti ymmärretty naisen alistamisen välineeksi, minkä islamilaisesta kunniakulttuurista vapautuneet, länsimaihin siirtyneet naisetkin tunnustavat.

Vanhoillisen islamin kulttuuriin kuuluu se, että yhteisön naiset pakotetaan käyttämään lepattavia kaapuasuja, jotka peittävät kokonaan heidän inhimilliset piirteensä. Väljää, mustaa vaatekappaletta kutsutaan usein nimellä burka, ja sen päälleen puettuaan nainen muuttuu täysin tunnistamattomaksi. Naisen persoonallisuuden häivyttäminen voidaan viedä myös pidemmälle yhdistämällä asuun kasvojen eteen kiinnitettävä huntu eli niqab.

Useissa Euroopan maissa burka on nykyään kielletty. Euroopan alueella onkin siirrytty laajasti joko burkan täyskieltoon tai tarkennettuihin rajoituksiin. Tanskan parlamentti hyväksyi jo 2018 lakiesityksen, jolla koko kasvot peittävän burkan käyttäminen kiellettiin sakon uhalla. Myös Hollanti kielsi tuolloin kasvot peittävät vaatteet julkisissa rakennuksissa. Vastaavia kieltoja on voimassa myös esimerkiksi Itävallassa ja Bulgariassa. Saksassa hallinto-oikeus äskettäin antoi tuomion, jonka mukaan musliminainen ei saa käyttää kasvot peittävää huntua ajon aikana.

Mikä on sopiva sana?

Länsimaissa burka on laajasti tunnistettu islamilaiseen perinteeseen kiinteästi liittyväksi, kulttuuriseksi naisten alistamisen välineeksi. Tänä kesänä myös Suomessa on keskusteltu burka-kulttuurista, joskin oudosta näkökulmasta: mitä nimitystä mustasta säkkimäisestä asusteesta saisi käyttää?

Esimerkiksi Yleisradion haastattelema, asiantuntijaksi nimetty sukupuolentutkimuksen tutkijatohtori Malin Grahn-Wilder pitää ”mustat säkit” -puhetta naisvihamielisenä. Niin ikään Naisasialiitto Unionin puheenjohtaja, vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra ja RKP:n kansanedustaja Eva Biaudet ovat kritisoineet mielestään väärien sanojen käyttämistä.

Islamilaisesta kulttuurista vapautuneet naiset sen sijaan eivät epäröi puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Esimerkiksi ruotsalaistunut irakilaisfeministi Hanna Gadban sanoo suoraan: naista alistava kaapuasu on kuin musta säkki.

Irakissa syntynyt Gadban on ruotsalainen feministi ja poliittisesti liberaali yhteiskunnallinen keskustelija. Hän on tunnettu islamismin ja siihen liittyvän kunniakulttuurin kriitikko.

Säkkiasu kuin rangaistus

Saudiarabialaisen Rahaf Mohammed al-Qunun pakomatka kotimaastaan Thaimaahan ja lopulta Kanadaan sai runsaasti huomiota kansainvälisessä mediassa, myös Suomessa vuonna 2019. Tuolloin vasta 18-vuotias saudinainen kertoi lehdistölle paenneensa kotimaastaan perheväkivallan vuoksi.

Al-Qunun kertoi lähteneensä pakomatkalle, koska oli hylännyt islaminuskon ja saudiarabialaisen elämäntavan. Nuori nainen sanoi olevansa varma, että mikäli hänet palautetaan Saudi-Arabiaan, hänen perheensä surmaa hänet.

Al-Qunun kertoo kokemuksistaan kirjassaan Kapinallinen – Pako Saudi-Arabiasta vapauteen.

”Pehmeiden värien Saudi-Arabialle muodostavat räikeän vastakohdan mustiin säkkeihin verhotut hahmot, joiden näkee liikkuvan sivukujilla. Naiset ja yli 12-vuotiaat tytöt kulkevat peitettyinä, ettei mies loisi katsettaan heidän vartalonsa muotoihin. Itse asiassa oma perheeni pani minut käyttämään abayaa jo yhdeksänvuotiaasta lähtien.”

Abaya on löysä, säkkimäinen ja muodoton musta vaatekappale, joka laskeutuu hartioilta alas peittäen koko vartalon. Al-Qunun kertoo, että Saudi-Arabiassa naiset pakotetaan tai painostetaan käyttämään säkkivaatteita jo nuorella iällä – usein myös kasvot peittäen.

”Kun saavuin herkkään 12 vuoden ikään, minun piti siirtyä käyttämään lisäksi niqabia, joka on kuin maski kasvoilla ja jättää näkyviin vain silmät. Rupesin jo ihan nuorena tyttönä miettimään, oliko tämä jokin rangaistusmuoto. Jos mies ei pysty hallitsemaan itseään, miksi naisen täytyy piiloutua kaapujen taakse aivan kuin vika olisi hänen?”

Sanottu ennenkin säkeiksi tai pusseiksi

Mustat kaapuasut, kuten burka, liittyvät siis islamilaisessa kulttuurissa naisen alistamiseen, mutta jostain syystä naisen asemaan ja oikeuksiin liittyvä näkökulma on suomalaisessa mediassa ollut viime aikoina vähemmän esillä. Sen sijaan Suomessa on väitelty siitä, sopiiko kaapuasua kutsua sanalla ”säkki”.

Täysin uudesta ilmiöstä ei kuitenkaan ole kyse, sillä säkkimäisiä vaatteita on ennenkin kutsuttu säkeiksi tai vaikka pusseiksi.

Perussuomalaisten nuorisojärjestö Perussuomalainen Nuoriso julkaisi viime sunnuntaina videon, jossa vaaditaan alistuskulttuurin pitämistä pois Suomesta.

Sosiaalisessa mediassa on viime aikoina näkynyt myös puheenvuoroja, joissa esitetään jo siirtymistä keskusteluun siitä, miten burkakulttuuriin tulisi Suomessa suhtautua, sen sijaan että pohdimme oikeiden tai väärien sanojen käyttöä.

Suomen Uutiset