– Kun kodit voivat huonosti ja yhteiskunta amerikkalaistuu, ei ole ihme, että lapset romahtavat henkisesti. Huumeet ja katurikollisuus houkuttavat. Apua ongelmiin ei saa, koska terveydenhoitokin on ajettu sekavaksi yhteiskunnan, bisneksen, rahan, vastuun ja ahneuden sekamelskaksi. Lasten mieli sairastuu, avautuu pitkän linjan opettaja koulumaailman ongelmista.

Helsingin yliopiston kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä jakaa Facebookissa koulumaailman sisältä saamansa yhteydenoton. Kokeneen opettajan avautuminen kertoo karua kieltään nykypäivän koulumaailman tilanteesta.

Uusikylä kirjoittaa saaneensa opettajalta viestin, johon on pakko reagoida.

Näin kokenut opettaja kirjoitti:

– Minä tykkään työstäni. Haluaisin jakaa pedagogista ymmärrystä ja osaamista ihmisille, tietoa, että koulussa harjoitetaan kasvatusta ja opetusta, jonka pohjana on tieteenala, eikä liike-elämä.

– Minulla on monia oppilaita, joiden vanhemmat ovat paenneet eri puolilta maailmaa luokkaani. Luokallani on kaksi ukrainalaista. He eivät vuoden jälkeen puhu suomea. On myös kaksi ”erityistä tukea” saavaa oppilasta. Mitähän se ”erityinen tuki” mahtaa olla ? ”Tehostetussa opetuksessa” on kuusi lasta. Ei hajuakaan tehoista! S2-opettajat ovat palaneet loppuun ajat sitten, uudet opettajat häipyvät koulustamme viikon sisällä, kun tajuavat todellisuuden.

Todistanut ongelmaa jo liki 20 vuotta

Opettajan viestistä välittyy turhautuminen työhön.

– Minusta tuntuu, että kahdeksan afrikkalaista luokallani saattavat joskus oppia lukemaan ja kirjoittamaan alkeellisen työhakemuksen, heidän äideistään en ole varma. Isistä taas ei ole tietoa, Wilmassa jokaisella S2-oppilaalla on vain yksi huoltaja. Kuitenkin isät, joista meillä ei ole tietoa, änkeävät aggressiivisina palavereihin. Jotkut asuvat ehkä ulkomailla.

– Jos hallinnolta kysyy julkisesti mediassa MIKSI?, saa niskaansa ryöpyn vihaa tai pilkkaa. Olen nauttinut näitä myrkkykorvapuusteja aina siitä alkaen, kun aloin vuonna 1988 marraskuussa puolustaa suomalaista peruskoulua, joka julistettiin näyttävästi tasapäistäväksi sivistyksen tappajaksi. Tilalle vaadittiin kilpailu- ja markkinakoulua.

Yliopistossa pahnan pohjimmainen oli kasvatustieteilijä, varsinkin opetuksen tutkija, opettajankouluttaja, jota kuka tahansa saattoi herjata mielensä mukaan.

Hallinnolta ei parane kysyä: Miksi?

Opettaja kirjoittaa, että koulutusjärjestelmää remontoidaan pitkälti elinkeinoelämän ohjaamana.

– Esimerkiksi jättimäistä kaksivuotista varhaiskasvatusta vertailevaa tutkimusta johtaa taloustieteen apulaisprofessori. Uskon tietäväni päätulokset jo nyt. Ministeriö on asettanut monia vuosia koulun uudistajaksi ryhmiä, joilla ei ole juuri mitään kokemusta opetusalalta; sen korvaa kaupallisen, hallinnollisen tai teknisen alan työhistoria.

– Jos hallinnolta kysyy julkisesti mediassa MIKSI?, saa niskaansa ryöpyn vihaa tai pilkkaa. Olen nauttinut näitä myrkkykorvapuusteja aina siitä alkaen, kun aloin vuonna 1988 marraskuussa puolustaa suomalaista peruskoulua, joka julistettiin näyttävästi tasapäistäväksi sivistyksen tappajaksi. Tilalle vaadittiin kilpailu- ja markkinakoulua.

Yliopistossa pahnan pohjimmainen oli kasvatustieteilijä, varsinkin opetuksen tutkija, opettajankouluttaja, jota kuka tahansa saattoi herjata mielensä mukaan.

Tulevaisuudella pelottelu murtaa oppilaat

Opettaja kirjoittaa, että hän ei hae selkään taputtelua omalle ammattikunnalleen.

– Jos joku luulee, että kerjään tässä itselleni ja kollegoilleni kehuja ja hyvitystä, hän erehtyy. Emme me opettajat tarvitse kaksinaamaista hymistystä, jonka rinnalla kulkee koulutuksen varojen leikkaaminen, älyttömien lapsia kiusaavien innovaatioiden toteuttaminen, jättikoulut, opettajien ammattitaidon väheksyminen, kirjojen korvaaminen digillä, jopa koulu ilman opettajaa. Ja se pahin: Oppilaita murtava koulukilpailu ja pelottelu tulevaisuudella: Ellet ole tarpeeksi hyvä, et saa hyvää työpaikkaa, et korkeakoulupaikkaa -mutta mopolähettejä tarvitaan, viiden euron tuntipalkalla.

Ongelmiin ei saa apua

Opettajan näkemys nykytilanteesta on karu.

– Kun kodit voivat huonosti ja yhteiskunta amerikkalaistuu, ei ole ihme, että lapset romahtavat henkisesti. Huumeet ja katurikollisuus houkuttavat. Apua ongelmiin ei saa, koska terveydenhoitokin on ajettu sekavaksi yhteiskunnan, bisneksen, rahan, vastuun ja ahneuden sekamelskaksi. Lasten mieli sairastuu.

– Yhtä pyydän: Älkää leimatko minua tämän kirjoituksen johdosta puoluepoliittisesti, älkää sanoko valehtelijaksi. Jos sen teette, ryhdyn nimeämään heitä, jotka ovat vältelleet kouluasioissa vastuutaan, joko siksi, että eivät ymmärrä asioita, tai siksi, että omat edut, asema ja raha, ohjaavat hyvien veljien ja sisarten piirissä tekoja. Lupaan, että perustelen faktoilla miksi kukin listalleni pääsee. Vain sanomiset ja tekemiset ratkaisevat; ei se kuka kukin on, ja mikä on hänen yhteiskunnallinen asemansa tai työpaikkansa.

Suomen Uutiset