Tiettyjen kuluttajaluottojen eli ns. pikavippien enimmäiskorkoa rajattiin heinäkuussa väliaikaisesti korkeintaan 10 prosenttiin, vaikka luoton normaali korko olisikin sovittu tätä suuremmaksi. Samalla kiellettiin tilapäisesti myös pikavippien suoramarkkinointi. Väliaikaiset muutokset lainsäädännössä ovat voimassa vuoden loppuun saakka, eli korkokatto raukeaa heti ensi vuoden alussa.

Esityksen tarkoituksena oli kuluttajien harkitsemattoman luotonoton ja sitä kautta velkaongelmien vähentäminen.

Kansanedustaja Ari Koposen mielestä koronasta aiheutuneen poikkeustilan seurauksena on todennäköistä, että useat kuluttajat turvautuvat entistäkin enemmän luottorahoitukseen, mutta koska ylivelkaantumisongelmat olleet jo vuosien ajan vahvasti esillä, ei säätelyt tulisi missään nimessä olla vain tilapäisiä kokeiluja.

– Vakituiselle sääntelylle olisi hyväksyttävät ja yhteiskunnallisesti painavat perusteet myös jatkossa ja pikavippejä koskevan mainonnan ja suoramarkkinoinnin hillitsemisen tulisi olla osa lainsäädäntöämme, vaatii Koponen.

Koponen on seurannut sivusta velkaongelmien kasvua, tehnyt jo alkukeväästä toimenpidealoitteen pikavippien suoramarkkinoinnin kieltämiseksi ja vaatinut useissa kirjallisessa kysymyksissään pikaisia lainsäädännöllisiä muutoksia ulosottolakiin ja velkajärjestelylakiin velkaantumisongelmien kitkemiseksi.

Pikavipit aiheuttavat kauaskantoisia ongelmia

Elokuussa uutisoitiin kuinka alle 30-vuotiaiden peliongelmaisten hakemukset Takuusäätiön velkajärjestelyyn ovat lähes kaksinkertaistuneet tämän vuoden tammi–heinäkuussa vuoden takaisesta. Velkamäärät ovat paisuneet useimmissa tapauksissa jopa yli Takuusäätiön velkajärjestelyn salliman 34 000 euron maksimin, sillä rahaa pelaamiseen saadaan pikavippejä ottamalla.

Erityisesti nuorten suosiossa olevat nettikasinot ovat yleistyneet ja ala kasvanut jatkuvasti, vaikka televisiomainonta suomalasilla kanavilla on nettikasinoiden osalta rahapelilain mukaan kiellettyä.

– Useat suomalaiset julkisuuden henkilöt julkaisevat sosiaalisessa mediassa kuvia ja videoita, joissa he pelaavat nettikasinon kolikkopelejä. Kyseessä on valtavan kokoinen ja hyvin organisoitu mainoskampanja, jolla peliyhtiöt hankkivat näkyvyyttä yksityishenkilöiden kautta. Erittäin aggressiivisesti kampanjointi on pyörinyt Instagramissa koko kevään ja kesän ajan, Koponen kertoo huolissaan.

Vaikka vakuudettomat ja korkeakorkoiset luotonannot ovat haasteellisia sääntelyn kohteita, tarvitaan pikaisia lainsäädäntöuudistuksia. Koponen on jättänyt tänään aiheesta kirjallisen kysymyksen ministerille.

SUOMEN UUTISET