

Otteita Open ilmasto-oppaasta.
Viikon 42/2019 luetuin
”Open ilmasto-opas” on uusi Pirkkalan moniste – valjastaa ala-asteikäiset ilmastopolitiikan välikappaleiksi
Vaikuttamiskampanjoiden masinoimista, ilmastoahdistusta, huuhaata, poliittisesti latautuneiden sanojen tunkemista pienten lasten suuhun – Opetushallituksen tukema ”Open ilmasto-opas” yrittää nyt tehdä lapsista ilmastopolitiikan välikappaleita. Suomen Uutiset tutki oppaan sisältöä.
Pääministeri Antti Rinteen hallitus on ottanut ilmastonmuutoksen torjunnan näyttävästi agendalleen. Tätä politiikkaa, jonka maksajiksi tavalliset suomalaiset on laitettu samaan aikaan kun Suomi jatkaa velkaantumistaan, on luonnehdittu maailman kunnianhimoisimmaksi. Näyttää todella siltä että tässä asiassa hallituksen kunnianhimo ei tunne mitään rajoja, sillä nyt myös lapset on otettu mukaan politiikan pelivälineiksi, kuten katsauksemme Opetushallituksen tukemaan ”Open ilmasto-oppaaseen” osoittaa.
”Myös Pirkkalan kokeilussa lapset laitettiin mielenosoituksiin ja opetuksen tavoitteena oli selkeästi mielipide- ja asennemuokkaus, joka aloitettiin niin ikään heti alakoulussa.”
Kyseessä on verkossa julkaistava, opettajille suunnattu opas liittyen ilmastonmuutokseen ja sen käsittelyyn kouluissa. Opasta on nyt päivitetty Opetushallituksen tuella ja siihen linkitetään myös suoraan Opetushallituksen omilta verkkosivuilta. Opetushallitus vastaa mm. peruskoulujen ja lukioiden opetussuunnitelmien perusteista.
Opas on jaoteltu oppiainekohtaisesti. Siinä mm. kerrotaan kuinka mikä tahansa kouluaine – musiikista uskontoon – voidaan valjastaa ilmastonmuutoksen torjuntaan. Oppaassa kehotetaan myös esimerkiksi alakouluikäisiä lapsia järjestämään ilmastomielenosoituksia, pitämään puheita Pariisin ilmastosopimuksesta sekä lähettämään lehdistötiedotteita. Puheet ja tiedotteet on tietenkin kirjoitettu lapsille valmiiksi sanasta sanaan.
Katsotaanpa tarkemmin.
Kasvihuonekaasuleikkejä ja mielenosoituksia – eli mitä lapsille opetetaan ilmastonmuutoksesta?
Open ilmasto-oppaan alakouluikäisille eli 1-6 -luokkalaisille suunnatussa osiossa lapsia kehotetaan mm. ilmastonmuutosleikkiin:
“Auringonsäteet” juoksevat ilmakehässä maan ja auringon väliä. Auringosta maahan he saavat juosta vapaasti, mutta maasta aurinkoon juostessa kasvihuonekaasu-hippa ottaa heitä kiinni. Kiinnijääneet auringonsäteet jähmettyvät paikalleen ja muuttuvat ilmakehää lämmittäviksi kasvihuonekaasuiksi. Leikin kuluessa kasvihuonekaasujen määrä ilmakehässä kasvaa jatkuvasti, ja auringonsäteiden on yhä vaikeampi päästä kimpoamaan (juoksemaan) takaisin avaruuteen kohti aurinkoa. Leikki päättyy, kun auringonsäteitä ei ole enää jäljellä.”
Tehtävät-osiossa lapsia kehotetaan pitämään ilmastomielenosoituksia, lähettämään lehdistötiedotteita sekä pitämään puheita kuntapäättäjille. Puheet ja tiedotteet ovat todellisuudessa valmiiksi sanasta sanaan aikuisten kirjoittamia. Lapset toimivat siis jonkinlaisina poliittisina esiintyjinä. Mielenosoitukset pyydetään lopuksi myös kuvaamaan, jakamaan sosiaalisessa mediassa sekä olemaan yhteydessä median edustajiin mielenosoituksen vaikuttavuuden lisäämiseksi.
”Lasten aloitteesta tehdyt vaikuttamiskampanjat kiinnostavat usein myös mediaa, joten kannattaa harkita myös tiedotusvälineisiin yhteydessä olemista. Medianäkyvyys lisää toiminnan vaikuttavuutta ja tarjoaa samalla mahdollisuuden harjoitella vaikkapa tiedotteen laatimista tai kertoa tekemisistä blogissa”, opas kertoo.
Open Ilmasto-oppaan ”Enemmän kuntavaikuttamista!”-osion tiedotepohja.
Lisätietoja lasten mielenosoitusten järjestämisestä opas kehottaa lukemaan Voima-lehden ”Häiriköt”-julkaisusta, johon on linkitetty suoraan oppaan alakoulu-osiosta. Voimaa voisi luonnehtia lähinnä vasemmistoanarkistiseksi julkaisuksi.
Kuinka saada lapset riittävän ilmastoahdistuneiksi?
Oppaassa käsitellään myös paljon lasten ja nuorten ilmasto-ahdistusta, jota oppaassa kuvaillaan ennen kaikkea ymmärrettäväksi reaktioksi maailman ympäristöongelmien suuruuteen. Mitä opas sitten kertoo ilmastonmuutoksesta ja miten tämä – ja se miten media ja poliitikot ylipäänsä ilmastonmuutosta käsittelevät – saattaisivat vaikuttaa lasten ja nuorten mielentilaan?
Oppaan mukaan ilmastonmuutos aiheuttaa mm. äärimmäisistä luonnonilmiöistä johtuvia kuolemia, sairauksien leviämistä, ihmisten väkivaltaisuuden ja väkivaltakuolemien lisääntymistä, jännitteitä kansakuntien ja etnisten ryhmien välillä, sekä vesi- ja ruokapulaa, jotka ”todennäköisesti johtavat ihmisten välisiin konflikteihin ja jopa sotaan”.
Yhtenä harjoitustehtävänä nuoria pyydetään mm. muodostamaan lauseita ympäristöahdistuksesta käyttäen valmista sanalistaa, joka sisältää sanoja kuten ”voimattomuus”, ”suru”, ”häpeä” ja ”ahdistus” – ja miten nämä voidaan liittää ilmastonmuutokseen. Esimerkkilauseeksi tarjotaan mm. seuraavaa: ”Tunnen häpeää sen vuoksi, että elämäntapamme on ilmastolle niin kuormittava.”
Lauseita ympäristöahdistuksesta –osiossa lapsia ohjeistetaan, miten heidän tulee tuntea.
Äkkiseltään katsottuna tämä vaikuttaa jonkinlaiselta aivopesutekniikalta, jossa lapset ja nuoret halutaan saada sanomaan ja toistamaan tietynlaisia ajatuksia. Mitä ihmeen opetuksellista tavoitetta tällainen tehtävänanto voisi palvella? Entä jos lapsi tai nuori haluaisi sanoa, että esimerkiksi ei ole erityisen huolestunut ilmastonmuutoksesta? Saisiko siitä hylätyn arvosanan vai jatketaanko harjoituksia niin kauan, että lapsi ymmärtää huolestua?
Todellisuudessa tietenkin kaikki oppaassa mainitut seikat – köyhyys, äärimmäisten luonnonilmiöiden aiheuttama kuolleisuus, sekä sodat tai väkivalta ylipäänsä – ovat dramaattisesti vähentyneet jo vuosikymmeniä ympäri maailman tasaisen laskevana trendinä. Sen sijaan oppaassa kerrotaan, että ”ilmastonmuutoksen torjumiseksi meidän on muutettava elämäntapaamme kokonaisuudessaan”.
Ahdistuneisuus, erityisesti nuorilla, monista maailman asioista on toki aivan ymmärrettävää. Maailmassa kun moni asia on pielessä. Ahdistusta tuskin auttavat vanhemmat ihmiset, jotka ovat päättäneet tehdä lapsista sijaiskärsijöitä omille maailmanlopun fantasioilleen.
Holistista oppimista vai kokonaisvaltaista huuhaata – eli miksi kaikissa oppiaineissa pitää nyt käsitellä ilmastonmuutosta?
Oppaan ainekohtaiset vinkit ja väitteet vaihtelevat jossain asiallisten, outojen ja täysin päättömien tai vastuuttomien välimaastossa. Tässä joitakin esimerkkejä:
Musiikin tunnilla pyydetään soittamaan satunnaisesti soittimia ja pohtimaan, miten soitinten äänet voidaan liittää ilmastonmuutokseen.
Terveystiedon osiossa mm. esitetään että ilmastonmuutos johtaa Suomessa lumipeitteen vähenemisen vuoksi kaamosmasennuksen lisääntymiseen, ja kaamosmasennukseen liittyvä makeannälkä taas voi lisätä ylipainon riskiä. Näin ilmastonmuutos aiheuttaisi siis terveysriskejä Suomessakin.
Yhteiskuntaopin talouskasvua käsittelevässä osiossa taas on esitetty kaavio, jonka mukaan teolliset sivilisaatiot romahtavat viimeistään 100 vuodessa, joista meillä on enää muutama vuosi jäljellä.
Open oppaan kaavio esittelee pseudotieteellistä ”Olduvai”-teoriaa, jonka mukaan maailman väestö romahtaa hetkenä minä hyvänsä, koska teolliset sivilisaatiot voivat kestää korkeintaan 100 vuotta. Kaavion lähteeksi on merkitty sivusto www.lifeaftertheoilcrash.net (suom: elämää öljyromahduksen jälkeen), joka vie lukijan horoskooppeja ja astrologiaa käsittelevälle sivustolle.
Psykologian osiossa opas kehottaa psykologiseen manipulointiin hyödyntämällä ihmisten luontaista halua konformistiseen käyttäytymiseen ja ryhmäajatteluun:
“Kokonaisuuden kannalta olisi parasta tehdä ympäristöystävälliset valinnat yksilölle mahdollisimman helpoksi, esimerkiksi tarjota kaikille oletusvaihtoehtona uusiutuvilla luonnonvaroilla tuotettua sähköä. Tällöin yksilön olisi erikseen valittava, jos hän haluaa esimerkiksi kivihiilellä tuotettua sähköä. Vielä paremman tuloksen saa jos pystyy osoittamaan, että näin tekevät kaikki muutkin ihmiset lähiympäristössä, sillä useimmilla ihmisillä on voimakas halu kuulua “massaan”.”
Nämä esimerkit ovat lähinnä jäävuoren huippu. Tasapuolisuuden nimissä kuitenkin todettakoon, että opas sisältää myös tasapainoisesta näkökulmasta kirjoitettua tietoa ilmastonmuutoksesta, eikä kaikki oppaan sisältö ole näin sekavaa. On kuitenkin käsittämätöntä, että yllämainitun kaltaista sisältöä on päätynyt opetukseen tarkoitettavaksi ilman, että kukaan olisi missään vaiheessa viheltänyt pilliin.
Uusi Pirkkalan moniste
1970-luvulla Suomen perusopetukseen yritettiin tuputtaa marxilaista ideologiaa. Kyseessä oli niin sanottu Pirkkalan koulukokeilu, jossa peruskouluopetus muokattiin mukailemaan neuvostoliittolaisia oppeja. Opetuksen tarkoituksena oli todistaa sosialismin paremmuus kapitalismiin nähden.
Ekaluokkalaisilta ja neljäsluokkalaisilta kysyttiin munn muassa, että ”miksi siellä Neuvostoliitossa ei ole työttömyyttä?” sekä tentattiin, siirrytäänkö sosialismiin ”aseellisen sisällissodan avulla” vaiko ”työväenluokan suorittaman vallankumouksen avulla”.
Pirkkalan kokeilun yhtäläisyydet nyt tapahtuvaan ilmasto-opetukseen ovat huolestuttavia. 1970-luvun rauhanaate on käytännössä vaihdettu 2000-luvun ympäristöaatteeseen. Myös Pirkkalan kokeilussa lapset laitettiin mielenosoituksiin ja opetuksen tavoitteena oli selkeästi mielipide- ja asennemuokkaus, joka aloitettiin niin ikään heti alakoulussa. Osa oppisisällöistä, liittyen esimerkiksi länsimaiden riistopolitiikkaan ja kapitalismin ympäristötuhoihin, on jopa identtistä tavaraa.
Oppivelvollisuuttaan suorittavien lasten valjastaminen valtiojohtoisen poliittisen spektaakkelin välikappaleiksi tai performatiivisiksi esiintyjiksi ei ole normaalia. Miksi ihmeessä lapsia pyydetään esimerkiksi tekemään käsikirjoitettuja mediakannanottoja, oli aihe sitten mikä vain? Tietävätkö lasten vanhemmat tai lasten kannanottoja ja mielenosoituksia seuraavat päättäjät tai muut aikuiset mitä toiminnan taustalla on, tai mitä kouluissa opetetaan lapsille ilmastonmuutoksesta?
Järkevät ja vastuulliset opettajat ymmärtävät varmasti jättää Opetushallituksen tukeman oppaan ohjeet noudattamatta, mutta entäpä ne lapset joille ei käy näin onnekkaasti? Asiaa voitaisiin varmasti kysyä myös Rinteen hallituksen opetus- ja kulttuuriasioista vastaavalta ministeriltä, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonilta.
SUOMEN UUTISET
INFO: Mikä Open ilmasto-opas– ”Open ilmasto-opas” on verkossa julkaistava opettajille suunnattu opas liittyen ilmastonmuutokseen ja sen käsittelyyn kouluissa.
– Hanketta on ollut tekemässä “yli sata suomalaista ilmasto- ja kasvatusalan toimijaa opettajista tutkijoihin ja kansalaistoimijoihin”. – Opas on jaoteltu mm. oppiainekohtaisesti. Sen lisäksi oppaasta löytyy esimerkiksi oma osionsa alakouluikäisten oppilaiden ilmastonmuutosta käsittelevän opetuksen sisällöistä. – Oppaassa mm. kehotetaan alakouluikäisiä lapsia pitämään ilmastomielenosoituksia, jakamaan näitä sosiaalisessa mediassa sekä pitämään valmiiksi kirjoitettuja puheita kuntapäättäjille sekä antamaan tiedotteita lehdistölle. – Oppaassa neuvotaan kuinka kaikki kouluaineet voidaan valjastaa ilmastonmuutoksen torjuntaan. – Opasta on tänä vuonna päivitetty Opetushallituksen tuella ja siihen linkitetään myös Opetushallituksen omilta verkkosivuilta. Opetushallitus vastaa mm. peruskoulujen ja lukioiden opetussuunnitelmien perusteista. |
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Putkonen: ”Eivätkö Greta ja kumppanit tiedä, että Kiina on maapallon suurin ilmastopahis?”
Viikon suosituimmat

BBC: Hamas maksaa palkkoja yhä 30 000 ”virkamiehelle” – varastettua ruoka-apua annetaan vain terroristien tukijoille
Ennen sotaa Hamas hamstrasi tunneliverkostoihinsa noin 600 miljoonaa euroa käteistä. Rahat ovat peräisin gazalaisilta kerätyistä tullimaksuista ja veroista sekä Iranin islamistihallinnolta, Qatarilta ja egyptiläiseltä Muslimiveljeskunnalta.

PS-Nuoriso: Suomalaiset ulos ja mamut tilalle – tähän johtaa kuntien punavihervalta
Perussuomalainen Nuoriso on tuohtunut Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää kaupungin rivitalojen asukkaat pois, jotta asuntoihin voidaan asuttaa läheiseen vastaanottokeskukseen saapuvia turvapaikanhakijoita.

Emeritusprofessori Vesa Kanniainen: ”Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen väitteet maahanmuuton hyödyistä harhaanjohtavia”
Maahanmuutto rasittaa julkista taloutta, vaikka maahanmuuton hyödyt olisi huomioitu laskelmissa, toteaa kansantaloustieteen emeritusprofessori Vesa Kanniainen Leevi Leivon haastattelussa.

Vasemmiston verkkomedia huolestui naispoliitikkojen häirinnästä – samaan aikaan vasemmiston puolueaktiivi lietsoo häirintää naispoliitikkoa kohtaan
Vasemmistoliiton aktiivien toimittama Vasen kaista -verkkomedia julkaisi eilen laajan kirjoituksen naispoliitikkoihin kohdistuvasta häirinnästä. Tänään valtiovarainministeri Riikka Purra on kertonut häneen kohdistuneesta häirintäaktivismista, jonka taustalla on muun muassa vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas.

Mikkeli häätää suomalaiset pois ja remontoi sitten tulijoille uudet tilat – Antikainen: ”Tässä hälyttävä esimerkki siitä, miksi kuntien kotoutumistuista pitää leikata”
Yle uutisoi 12.8.2025 Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää suomalaisia vuokralaisia kodeistaan vastaanottokeskuksen tieltä. Rivitalot vuokraa jatkossa Luona Oy, jolla on vastaanottokeskus naapurissa. Asukkaat pitävät kaupungin ratkaisua epäoikeudenmukaisena. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää Mikkelin tapausta hälyttävänä esimerkkinä siitä, mitä on odotettavissa, ellei turvapaikkapolitiikan kiristyksistä pidetä kiinni ja kiristetä lisää.

Demarit hamuavat lisää äänestäjiä: 600 000 maahanmuuttajaa asutettava Ruotsin halutuimmille alueille
Ruotsi on edelleen luokkayhteiskunta, jossa hyvinvoivat nettoveronmaksajat asuvat omakotitaloissaan vehreillä huvila-alueilla. Sosialidemokraattien mielestä tämä on kestävän kehityksen vastaista ja väestö pitäisi sekoittaa. Muutto veden ääreen äveriäälle alueelle olisi varmasti monen kolmen miljoonan vuokralaisen mieleen ja tämä demareiden kädenojennus muistettaisiin varmasti myös vaaleissa.

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita
Pääkaupunkiseudulla asuminen eriytyy yhä voimakkaammin asukkaiden äidinkielen ja sosiaalisen aseman mukaan. Nuorimmissa ikäluokissa jo puolet joidenkin alueiden asukkaista on vieraskielisiä. Vapaarahoitteisten asuntojen keskihinta kertoo puolestaan siitä, että uudistuotanto tai remontointi saattaa näillä alueilla olla haastavaa. Segregaatio sen sijaan on pomminvarmaa.

Purra: Suomessa edelleen kuvitellaan, että tunkemalla veronmaksajan rahaa joutavaan tai haitalliseen tuotetaan elinvoimaa ja kasvua – ”Siksi kai maa tähän jamaan on päätynytkin”
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra kommentoi somekanavillaan tapausta, jossa Mikkelin kaupunki ajaa vuokra-asukkaita pois kodeistaan, koska asunnot jatkossa vuokrataan turvapaikanhakijoille. Purra kuvaa Mikkelin toimintaa harhaiseksi.

Tyytymättömyys opetushallitukseen kasvaa – jo osa alan ammattilaisistakin näyttää vihreää valoa organisaation lakkauttamiselle
Valtiovarainministeriön ehdotus Opetushallituksen lakkauttamisesta on kansan keskuudessakin nähty aiheellisena säästötoimena hallinnon virtaviivaistamiseksi ja tehostamiseksi. Samalla Opetushallitus on kansalaiskeskusteluissa tunnistettu politisoituneena instituutiona, joka on vähitellen ajautunut kauas alkuperäisistä tavoitteistaan. Seurauksena on muun muassa oppimistuloksien heikkeneminen.

Perussuomalaiset Naiset vaatii: Riikka Purraan kohdistuvan ajojahdin on päätyttävä nyt
Brutaaleja graffiteja julkisilla paikoilla, joissa veitsi on isketty Riikka Purran rintaan. Mielenosoituksessa banderolli, jonka kuvassa leikataan Purralta pää, tappouhkauksia sosiaalisessa mediassa ja kannustuksia tehdä perättömiä ilmiantoja ministeri Purrasta mielenterveyshuoltoon. Nyt riittää, vaatii perussuomalaisten naisjärjestö - ajojahdin on päätyttävä!