Suomi on pitkien etäisyyksien maa, monelle taivaisiin kohonnut polttoaineen hinta on jo este työnteolle. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio kuitenkin toteaa, että hintoihin ei ole tulossa muutoksia, ellei Sanna Marinin johtama hallitus suostu tinkimään ylikunnianhimoisista ilmastotavoitteistaan.

Autoilu on Suomessa käsittämättömän kallista. Hintatietoja keräävän polttoaine.net-sivun mukaan korkein hinta on tällä hetkellä Pudasjärvellä, jossa 95E-bensiinin litrahinta on 2,54 euroa.

Polttoaineen hinnan ”kipurajana” pidetty kahden euron litrahinta ylitettiin jo viime syksynä, ja siitä hinnat ovat kohonneet edelleen ylöspäin. Polttoainelitra on nyt jo noin euron kalliimpaa kuin vuosi sitten.

Polttoaineen hinnasta liki 70 prosenttia on veroa. Perussuomalaiset on toistuvasti vaatinut hallitukselta polttoaineveron keventämistä, jotta kansalaisilla olisi varaa liikkua. Esimerkiksi Puolassa polttoaineen arvonlisävero onkin poistettu väliaikaisesti kokonaan, ja myös Ruotsissa verotusta on kevennetty.

Vanhat puolueet ovat kartelli median tuella

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio toteaa, että polttoaineen hintoihin ei ole tulossa muutoksia, ellei Sanna Marinin (sd) johtama hallitus suostu tinkimään ylikunnianhimoisista ilmastotavoitteistaan.

– Ilmastotoimiin on painettava hieman jarrua. Tällä hetkellä vain perussuomalaiset pystyy siihen. Kaikki muut puolueet ovat nykyään ylhäältä ohjattuja kartellipuolueita, jotka käyttävät samaa poliittista jargonia. Kartellipuolueet toimivat instituutioiden ja valtamedian tuella, Tavio sanoo.

Hän korostaa, että perussuomalaiset ei ole kartellipuolue.

– Perussuomalaiset on kansan syvien rivien ääni. Toiset puolueet haluavat syytää rahaa sosialismiin, ilmastotoimiin tai kierrättää ne Brysselin kautta etelän vetelille. Vain perussuomalaiset haluaa käyttää rahat suomalaisten hyvinvointiin, turvallisuuteen ja arjessa pärjäämiseen.

Keskustan verolinja: polttoaineen tuleekin olla kallista

Korkeat polttoainehinnat nostavat logistiikkakustannusten kautta myös ruuan ja muiden tuotteiden hintoja. Suomen hallitukselle esitetyt vaatimukset kohtuullistaa liikkumisen kustannuksia ovat kuitenkin kuin puhumista seinille, sillä yksikään ministeri ei ota asiaa tosissaan.

Tavio antaa esimerkin:

– Valtiovarainministerinä toimiessaan Matti Vanhanen (kesk) sanoi, että polttoaineen hinnan tuleekin nousta. Tämä on siis keskustan verolinja, mitä he haluavat toteuttaa hallituksessa.

Kun hallitus päätti aiemmin historiallisen suuresta 250 miljoonan euron polttoaineveronkorotuksesta, se perusteli sitä sillä, että kyseessä on verotuksen indeksikorotus.

– Kukaan ei ole koskaan aiemmin kuullutkaan, että veroihin tehtäisiin indeksikorotuksia. Argumentit ovat siis olleet aika huonoja.

Tavion tässä jutussa mainitsemasta mediatuesta, jota kartellipuolueille on loputtomasti tarjolla, voi nähdä usein esimerkkejä varsinkin Yleisradion ohjelmistossa ja alustoilla.

Yleisradio onnistuu aina löytämään arkielämästä vieraantuneita ”asiantuntijoita” ja professoreja riemuitsemaan ja liputtamaan kalliin polttoaineen ja ostovoiman heikkenemisen puolesta.

Korkeahintainen polttoaine tehokas este työnteolle

Suomi on pitkien etäisyyksien maa, ja monelle taivaisiin kohonnut polttoaineen hinta on jo este työnteolle. Työmatkojen ohella autoa toki tarvitaan, varsinkin haja-asutusalueilla, myös muihin menoihin, kuten lasten kuljettamiseen harrastuksiin.

Tavio sanoo, että hän tuntee useita ihmisiä, joiden kuukausittaiset työmatkakulut ovat nousseet jo sille tasolle, ettei työssä käyminen ole enää taloudellisesti kannattavaa.

– Tapasin äskettäin Outokummussa lähihoitajan, jonka palkka oli alle 2 000 euroa kuukaudessa. Hän totesi laskeneensa, että jos päivittäiset polttoainekulut ovat 40 euroa, ei työn tekeminen enää kauaa kannata.

SUOMEN UUTISET