Perussuomalaisten kansanedustaja Mika Raatikainen iloitsee, että hallitus on tarttunut ongelmaan mopoautojen turvallisuuden parantamiseksi, kuten hän esitti kirjallisessa kysymyksessään jo vuonna 2014.

Raatikainen kertoo olevansa tyytyväinen, kun hän luki Länsiväylän verkkolehdestä (24.1.), että liikenne- ja viestintäministeriö aikoo mahdollistaa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Tarkoituksena on tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto, ja suunnitelman tarkoituksena on lisätä nuorten, alle 18-vuotiaiden kuljettajien turvallisuutta.

Nuoret nopeusrajoitetun henkilöauton rattiin

Raatikainen teki jo 4.9.2014 kirjallisen kysymyksen, jossa hän esitti turvallisuutta parantavaa muutosta, jota oli myös ehdotettu Tekniikan maailman artikkelissa. Hän ehdotti, että mopoautojen vaihtoehdoksi sallittaisiin normaali, tietyt maksimimitat sekä -massat täyttävä ja nykyaikaisesti turvavarusteltu henkilöauto, johon asennettaisiin nopeudenrajoitin.

Autoveron maksamalla rajoittimen voisi poistaa ja nuori pääsisi heti B-luokan ajokortin saatuaan jatkamaan ajoa oikealla, turvallisella autolla, johon olisi jo tottunut. Silloinen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok.) tyrmäsi ehdotukset viitaten lähinnä EU-säädöksiin ja direktiiveihin.

– Nyt hallituksessa on kuitenkin herätty nuorten liikenneturvallisuuden tärkeyteen, Raatikainen toteaa.

”Parempi myöhään kuin ei milloinkaan”

Ministeriö on yhdessä Trafin kanssa selvittänyt syksyn aikana nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa.

Hallituksella on hanke, jonka aikana määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat ajoneuvoja ja nopeudenrajoittimia koskevat tekniset vaatimukset. Samoin tarkastellaan sovellettavia ajokorttivaatimuksia.

– Juuri näitä asioita ehdotin itsekin jo silloin vuonna 2014. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, Raatikainen sanoo.

SUOMEN UUTISET