Poliittisesti eri leireistä olevat oppositiopuolueiden liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajat Jari Ronkainen (ps.) ja Jari Myllykoski (vas.) löysivät yhteisen sävelen hallituksen esityksestä nuorison kevytautoiksi.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan tuoreessa muistiossa ehdotetaan 15-17-vuotiaille tarkoitettuja nopeudeltaan ja massaltaan rajoitettuja henkilöautoja.

– Hallitukselta on loistava teko tuoda mahdollisuus muuttaa henkilöautoja kevytautoiksi nuorisolle. Tämä helpottaa nuorison liikkumista etenkin maaseudulla, jossa ei välttämättä ole kattavaa joukkoliikennettä, Ronkainen kertoo.

– Kevytauto on erinomainen vaihtoehto mopoille ja mopoautoille. Se on turvallisempi sekä kuskille että jalankulkijoille ja pyöräilijöille nykyaikaisen turvatekniikkansa ansiosta, Myllykoski perustelee.

Kevytautot sopivat liikennevirtaan taajamissa

Valiokunnan muistiossa ehdotetaan kevytauton nopeuden rajoittamista 60 kilometriin tunnissa, joka poikkeaa hallituksen esittämästä 45 kilometristä. Esityksessä kevytauton painorajoitus on 1 800 kiloa sähköautoilla ja 1 500 kiloa muilla autoilla.

– Muutos nopeusrajoitukseen merkitsee sitä, että kevytautot sopivat liikennevirtaan taajamissa, eivätkä muodosta tientukkeita muille ajoneuvoille, sanoo Ronkainen.

– Painorajoitukset tarkoittavat, että kyse on oikeasti kevyistä ja nuorten käsiin sopivista ajoneuvoista, Myllykoski painottaa.

Turvavarusteiltaan nykyaikaisia ajoneuvoja

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että nuorille tarkoitetuissa kevytautoissa tulee olla ajanmukaiset turvalaitteet. Kansanedustajat näkevätkin, että kevytautot ovat jatkossa avainasemassa myös autokannan uudistumisessa ja päästöjen vähentämisessä.

– Kevytautoilta vaadittavat pakolliset turvavarusteet käytännössä tarkoittavat sitä, että ajoneuvot ovat nykyaikaisia. Kun nuori tulee täysikäiseksi ja saa henkilöautokortin, voi kevytauton muuntokatsastaa takaisin henkilöautoksi sen sijaan, että ostettaisiin vanha ja saastuttavampi käytetty auto.

SUOMEN UUTISET