Perussuomalaisten kansanedustaja Maria Tolppanen kysyy kirjallisella kysymyksellään, mitä hallitus aikoo tehdä rapakunnossa oleville maanteille.

– Maantiet ovat 50-luvulta, mutta liikennemäärät 2000-luvulta. Tämä on hengenvaarallinen yhtälö. Viime vuosien aikana on kertynyt huomattava summa teiden korjausvelkaa, koska kunnossapidon rahoitus on ollut jatkuvasti alimitoitettua. Määrärahat ovat runsaassa kymmenessä vuodessa vähentyneet parikymmentä prosenttia, Tolppanen huomauttaa.

– Nyt rullataan öljysoraa pois ja jätetään teiden reunat korjaamatta ja tukematta. Tästä seuraa se, että tiet eivät kestä kulutusta ja rekkoja tulee olemaan tämän tästä kumollaan tienposkessa.

Vetkuttelu käy kalliiksi

Jotta tiestön huono kunto saataisiin pysäytettyä, tarvittaisiin vuosittain 4 000 kilometriä uutta päällystettä. Tolppasen mukaan korjauksissa vetkuttelu käy pitkän päälle kalliiksi.

– Jos vauriot korjataan heti niiden synnyttyä, säästetään korjauskustannuksissa huomattavasti. On hölmöläisten hommaa odottaa tienpinnan korjausta niin pitkään, että joudutaan uusimaan koko rakenne, Tolppanen toteaa.

Työllisyys paranee

Tolppanen uskoo, että elinkeinoelämän kilpailukyky ja työllisyys paranevat, jos tiestön rahoitusta korotetaan yhteen prosenttiin bruttokansantuotteesta. Vuonna 2012 se oli 0,72 prosenttia. Pohjanmaalla oli suhteellisesti vähiten rahaa tiestöön.

– Tienparannus ja rakentaminen toisi työtä ja nämä työpaikat pysyvät Suomessa. Työllisyys puolestaan tuo verotuloja kunnille ja valtiolle. Siksi tähän olisi hyvä satsata nyt.

PS VERKKOTOIMITUS