

LEHTIKUVA
Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä
Helsingin keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ainakin yksi vihreä paikallispolitiikko pitää tätä erittäin kannatettavana tavoitteena. Vielä kun muutkin vihreät kertoisivat mielipiteensä yhtä rehellisesti.
Helsingin keskustan ruuhkat ovat puhuttaneet ihmisiä erityisesti nyt, kun ajoväylät Esplanadin puiston molemmilla puolilla on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin nupukiveyksen päälle ajettiin asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Monet pitävät nupukiven päälle laitettua asfalttia kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen tuhoamisena. Tehtyjä muutoksia on arvosteltu myös autoilun tahallisena hankaloittamisena.
Vihreä: ”Autolla ajamisen pitää olla hankalaa”
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
– Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön, Apajalahti kirjoittaa Twitterissä.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Apajalahden rehellinen kannanotto on herättänyt Twitterissä vilkasta keskustelua. Viittä ravintolaa Helsingin keskustassa pyörittävä julkkiskokki Henri Alen on huolissaan keskustan tyhjenemisestä.
– Ei tarvitse enää tätä asiaa ajaa, Henri Alen kirjoittaa. Keskustaan ei pääse asukkaat tai työntekijät helposti. Joukkoliikenne kallistuu ja raidetyöt sekoittavat vuorotyöläisten matkat. Kaupunki tyhjennetty mallikkaasti.
Keskusta on monelle koti
Monet muutkin kommentoijat tuovat esille työmatkalaisten ja työssään autoa tarvitsevien ongelmat. Heikelä & Koskelo -podcastia juontava Arto Koskelo haluaa tuoda esille sen, että Helsingin ydinkeskusta on monelle myös koti.
– Puhut mun kodista paikkana, jonne tullaan metrolla tai junalla, Koskelo kirjoittaa. Eikä siinä mitään, käyttäköön kukin Helsingin keskustaa, miten haluaa; yhteinenhän se on.
– Pyydän vain muistamaan, että täällä asutaan myös. Mielellään et tee kodistani hankalaa paikkaa kellekään.
Kummat ovat ikävämpiä: autoilijat vai vihreät?
Kuten somessa usein käy, tämäkin keskustelu ajautuu osittain asiattomaksi. Erään kommentoijan mielestä ”vihreät ovat ylimielisiä m*lkkuja, jotka haluavat sanella muiden elämää”. Apajalahti vastaa provokaatioon samoilla sanoilla.
– Mun mielestä autoilijat on ylimielisiä mulkkuja, jotka haluavat sanella muiden elämää. Saneluahan se on, kun kaupunkitila on varattu ensisijaisesti autoille, Apajalahti kirjoittaa.
Kompromissit eivät kelpaa
Eräs nimimerkki ehdottaa kompromissina, että Helsingin keskustan liikennejärjestelyjen muuttamisen sijasta kannattaisi rakentaa jonnekin muualle alusta asti autottomaksi suunniteltu yhdyskunta ja katsoa, kuinka halutuksi ja toimivaksi se sitten käytännössä osoittautuu.
Ahto Apajalahti tyrmää tämän ehdotuksen täysin. Hänelle on tärkeää, että nimenomaan Helsingin keskusta muutetaan autottomaksi.
– Mä kannatan, että muutetaan Helsingin keskusta autottomaksi ja katsotaan kuinka hyvin se onnistuu. Muu >99,99 % Suomen pinta-alasta voidaan säilyttää autoparatiisina, Apajalahti visioi.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Ahto Apajalahti keskustan autioittaminen autoton keskusta yksityisautoilun hankaloittaminen Esplanadi Arto Koskelo Henri Alén yksityisautoilu Autoilu vihreät Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Vihervasemmisto haluaa edistää ruuhkamaksuja, kilometriverotusta ja vielä nykyistäkin kalliimpaa polttoainetta – Tavio: Suomeen saatava automyönteinen hallitus

Autoilijat saivat tarpeekseen hallituksen kurjistavasta politiikasta: ”Polttoaineveroa alennettava välittömästi”

Tieliikenteestä kertyy 8 miljardia euroa verotuloja vuodessa – Suomen tieverkko silti historiallisen huonossa kunnossa, autoilu paikoin jopa hengenvaarallista

Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta

Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: ”Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”

Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”

Perussuomalaiset haluaa parantaa suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä korjata julkista taloutta – Purra: ”Tavoittelemme paikkaa vain sellaisessa hallituksessa, jossa saamme edistettyä näitä asioita”

Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen
Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Virallinen Suomi ei ole koskaan tehnyt kattavaa selvitystä maahanmuuton kokonaiskustannuksista, mutta nyt tekee – Purra ilmoitti asiasta kyselytunnilla

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Hamas hyökkäsi GHO:n avustustyöntekijöiden kimppuun raa’asti Gazassa – tappoi ainakin viisi ja otti useita panttivankeja
Yhdysvaltain tukema humanitaarinen avustusjärjestö GHF kertoo, että useita avustustyöntekijöitä surmattiin Gazassa tiistai-iltana. Järjestön mukaan Hamas on hyökkäyksen takana. GHO:n työntekijät olivat bussimatkalla jakelukeskukseen Khan Younisin länsipuolella.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.
Uusimmat

Kaisa Garedew: ”Suomen olisi aika irtaantua koko WHO:sta”

Israel iski Iranin ydinlaitoksiin

Poliittinen väkivalta Saksassa yltyy
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää