Perussuomalaiset vaati eduskunnan kyselytunnilla kunnianpalautusta suomalaiselle perus- ja ammattiopetukselle. Perussuomalaiset julkaisi maanantaina listan toimenpiteistä, joilla puolueen mukaan tavoitteeseen päästään.

– Me haluamme vaatimustasot kuntoon: hylätty on annettava, jos taso ei muuhun riitä. Kännykät kuuluvat reppuun: koulutyö on rauhoitettava oppimiseen. Poliittiset ja ideologiset kokeilut on unohdettava: viime vuosien uudistusvauhti on ollut täysin yliampuvaa. Rajat ovat rakkautta: koulurauha kuuluu kaikille ja edellyttää, että kuri, järjestys ja auktoriteetti palautetaan kouluihin. Se on lasten ja nuorten etu, perussuomalaisten kansanedustaja Lulu Ranne luetteli.

Ammattilaiset kiittävät

Ranteen mukaan puolue on saanut linjauksista kiittävää palautetta juuri opettajilta ja muilta alan ammattilaisilta.

– Kuunnelkaa heitä – he pitävät toimenpiteitämme erittäin kannatettavina. Oletteko tutustuneet perussuomalaisten linjauksiin, ja oletteko valmiit ottamaan nämä kiitetyt ideat käyttöön? Ranne kysyi opetusministeri Li Anderssonilta (vas.).

Joka seitsemäs ei osaa kunnolla lukea

Ministeri Anderssonin mukaan koulutuksen työrauhaan vaikuttaa ennen kaikkea rahoitus, jota hallitus on vahvistanut. Andersson kuitenkin painotti, etteivät poliitikot päätä siitä, mitä arvosanoja oppilaille annetaan.

On totta, että poliitikot eivät päätä arvosanoista. Perussuomalaiset kuitenkin huomauttaa, että asiantuntijoiden mukaan jopa joka seitsemäs peruskoulunsa päättävä oppilas ei osaa lukea kunnolla. Miten tällöin on voinut päästä peruskoulusta läpi?

Raha ei ratkaise

Ranne huomautti, että raha ei ratkaise läheskään kaikkea.

Tuoreen kyselyn mukaan yli puolet Helsingin kouluissa työskentelevistä on kokenut väkivalta- tai uhkatilanteita. Lisäksi kouluilla tapahtuvasta huumeidenkäytöstä ja välittämisestä tulee pääkaupunkiseudun poliisille jatkuvasti viestiä.

– Tällaiseen on oltava nollatoleranssi, eikä ongelmia saa hyssytellä kouluissa, Ranne totesi.

Maahanmuuttajakouluissa ongelmat kärjistyvät

Nämä ongelmat korostuvat kouluissa, joissa maahanmuuttajataustaisten osuus on erittäin suuri. Ranne huomautti, ettei lisäraha ratkaise ongelmaa, jos ongelmia tuottava maahanmuuttopolitiikka jatkuu.

– Edes suomalainen koulu ei kestä liian suurta väestöpohjan moninaistumista – eikä sen tarvitsekaan kestää, Ranne totesi.

Perusasiat ovat unohtuneet

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoi, että totta kai perusopetus ja ammatillinen koulutus tarvitsevat riittävät taloudelliset resurssit, mutta mainittuja ongelmia ei korjata läheskään pelkällä rahalla.

– Suomalainen järjestelmä on itse aiheuttanut sen, että kouluissa oppimistulokset laskevat, opettajat kärsivät, oppilaat kärsivät, inkluusio ei toimi ja monet oppilaat eivät saa elää edes turvallisessa ympäristössä, Purra luetteli.

– Samaan aikaan oppimissuunnitelmia ja oppimismetodeja on rakennettu sellaisiksi, että perusasiat ovat unohtuneet, Purra arvosteli.

Suomen Uutiset