Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Ari Koponen on erittäin huolissaan suomalaisen koulujärjestelmän tulevaisuudesta sekä lasten rajusti laskevista oppimistuloksista. Oppimistulosten heikkeneminen on herättänyt keskustelua sen jälkeen, kun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin pitkittäisarvio julkaistiin.

– Viime vuosien koulutusuudistukset, kuten inkluusio, avoimet oppimisympäristöt, itseohjautuva oppiminen, arvosanoista ja luokalle jättämisistä luopuminen, ryhmäkokojen kasvattaminen sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden lisääntyminen, ovat olleet ideologisia uudistuksia ja aiheuttaneet oppimiselle vahinkoa, Ari Koponen sanoo.

Esimerkiksi Karvin selvityksen mukaan kolmosluokalle siirtyi satoja lapsia, jotka eivät osaa lukea. Koposen mukaan tämä ei ole mikään ihme, sillä puhelimet häiritsevät opiskelijoiden koulunkäyntiä, eikä opettajilla ole valtuuksia vaatia oppilasta luovuttamaan mobiililaitteensa hallintaa, kerätä puhelimia oppituntien ajaksi tai kieltää laitteiden tuomista oppilaitokseen.

Koposen mielestä kouluille tulisi antaa toimivaltuudet kerätä opetusta häiritsevät puhelimet pois opetuksen aikana. Tutkimuksissa on havaittu, että lasten puhelimen räplääminen ja sosiaalisen median käyttäminen opiskelun ohessa tutkitusti laskee arvosanoja.

Maahanmuuttajat alentavat oppimistuloksia

SUOMEN UUTISET