Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Ari Koponen on erittäin huolissaan suomalaisen koulujärjestelmän tulevaisuudesta sekä lasten rajusti laskevista oppimistuloksista. Oppimistulosten heikkeneminen on herättänyt keskustelua sen jälkeen, kun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin pitkittäisarvio julkaistiin.
– Viime vuosien koulutusuudistukset, kuten inkluusio, avoimet oppimisympäristöt, itseohjautuva oppiminen, arvosanoista ja luokalle jättämisistä luopuminen, ryhmäkokojen kasvattaminen sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden lisääntyminen, ovat olleet ideologisia uudistuksia ja aiheuttaneet oppimiselle vahinkoa, Ari Koponen sanoo.
Puhelimet pois oppitunneilta
Esimerkiksi Karvin selvityksen mukaan kolmosluokalle siirtyi satoja lapsia, jotka eivät osaa lukea. Koposen mukaan tämä ei ole mikään ihme, sillä puhelimet häiritsevät opiskelijoiden koulunkäyntiä, eikä opettajilla ole valtuuksia vaatia oppilasta luovuttamaan mobiililaitteensa hallintaa, kerätä puhelimia oppituntien ajaksi tai kieltää laitteiden tuomista oppilaitokseen.
Koposen mielestä kouluille tulisi antaa toimivaltuudet kerätä opetusta häiritsevät puhelimet pois opetuksen aikana. Tutkimuksissa on havaittu, että lasten puhelimen räplääminen ja sosiaalisen median käyttäminen opiskelun ohessa tutkitusti laskee arvosanoja.
Maahanmuuttajat alentavat oppimistuloksia
Toinen ongelma on nykyisin vallalla oleva pyrkimys integroida erityisoppilaat tavallisiin luokkiin silloinkin, eli hallituksen lempilapsi inkluusio. Koponen kiittelee, että vihdoin mediassa on alettu nostaa esille suomalaisen koulujärjestelmän ongelmia ja oppimistulosten laskua.
– Digitalisaation, inkluusion ja maahanmuuton vaikutuksista oppimistuloksiin tulisi puhua niiden oikeilla nimillä. Digitaalisuus on hyvä lisä opetuksessa, mutta se ei saa olla itseisarvo. Digitaalisten oppimateriaalien käyttö on tutkitusti yhteydessä oppimistulosten laskuun.
– Maahanmuuttajaoppilaat alentavat PISA-tuloksia. Suomea kotonaan puhuvien oppilaiden matematiikan pistemäärien keskiarvo oli vuoden 2012 tuloksissa 523, kun taas somaliaa kotonaan puhuvien oppilaiden tulos 391. Maahanmuuttajien ja kantaväestön PISA-tulosten ero on Suomessa koko länsimaiden suurin. Uhraammeko kantasuomalaislasten koulurauhan ja resurssit nopeasti kasvavien maahanmuuttajaryhmien vuoksi? kysyy Koponen.
Rahat käytettävä suomalaisten hyväksi
Koponen painottaa, että päättäjiltä vaaditaan kykyä priorisoida käytettävissä olevia varoja.
– Kaikilla tulisi olla kristallinkirkkaana ajatus siitä, että me olemme päättämässä asioista ensisijaisesti Suomen ja suomalaisten hyväksi.
OECD on arvioinut Suomen olevan oppimistuloksissa pysyvän laskun maa. Samaan aikaan moni muu Euroopan maa kuuluu nousevien oppimistulosten ryhmään.
SUOMEN UUTISET