Perussuomalaiset vaati eduskunnan kyselytunnilla toimia oppimistulosten parantamiseksi. Vaikka hallitus on kehunut, että se tekee koulutuksen ”kunnianpalautuksen”, tulokset puhuvat puolestaan. Perusasteen ongelmat vain pahenevat.

Perussuomalaisten kansanedustaja Sakari Puisto muistutti, että Suomi tunnettiin pitkään, varsinkin vuosituhannen vaihteen kieppeillä, koulutuksen erinomaisista PISA-tuloksistaan, joista tultiin ottamaan oppia kaukaakin.

– Nyt uutisoidaan lähinnä oppimistulosten romahtamisesta. Suomalaisen peruskoulun tilanne on heikentynyt katastrofaalisesti. Tutkimusten mukaan PISA-tulokset ovat olleet laskussa vuodesta 2006 lähtien. Se on pitkä aika. Kyse ei ole mistään hetken ilmiöstä, Puisto totesi.

Syitä on monia

Syitä romahdukselle on Puiston mukaan monia.

– Opettajat ovat usein jaksamisensa rajoilla ja kertovat, että heitä ei ole kuunneltu. Syitä löytyy opetussuunnitelmista, joita on kutsuttu muun muassa höttöisiksi. On näyttöä siitä, että lasten liian pitkälle menevää itseohjautuvuutta edellyttävät metodit ja liiallinen nojaaminen digitaalisiin opetusmenetelmiin ovat yhteydessä huonompiin oppimistuloksiin ja oppimistulosten eriytymiseen, Puisto luetteli.

Ministeri vieritti syyt muille

– Näettekö, että virheitä on tehty? Miten suomalaisten lasten ja nuorten koulumenestys turvataan niin, etteivät he joudu kärsimään tehdyistä virheistä? Puisto kysyi.

Opetusministeri Li Andersson (vas.) jakoi huolen ja totesi, että kehitys on kansallisesti ollut laskussa jo 2000-luvun alusta lähtien. Andersson kuitenkin kehui istuvan hallituksen tavoitteita ja syytti nykyisistä tuloksista aikaisempia leikkauksia.

Maahanmuuton vaikutukset dramaattisia

Puisto myönsi, että koulutukseen tarvitaan riittävät resurssit, mutta ongelmat ovat syvällä ja kyse ei ole läheskään pelkästään vain rahasta.

Puisto huomautti, että juuri tehdyn tutkimuksen mukaan myös harjoitettu maahanmuuttopolitiikka vaikuttaa dramaattisesti oppimistuloksiin.

– Kansallisen koulutuksen arviointikeskus totesi tuoreessa tutkimuksessaan sen, mistä perussuomalaiset ovat yrittäneet varoittaa pitkään. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat jäävät muista jälkeen, koulujen ja oppilaiden väliset erot kasvavat ja kaikki oppilaat kärsivät.

– Itse asiassa Suomessa on suurin maahanmuuttajien ja muun väestön oppimistulosten ero koko länsimaissa, Puisto totesi.

Jo viisi prosenttia voi heikentää tuloksia

Arvioinnissa paljastui, että jos koulussa on reilut viisi prosenttia muunkielisiä oppilaita, osaamisen kehittyminen on keskiarvoa heikompaa koko koulussa.

– Koulujen, asuinalueiden ja koko yhteiskunnan eriytyminen huonon maahanmuuton seurauksena ei ole uusi ilmiö, vaikka kaikki teeskentelevät yllättynyttä aina, kun asiaa koskevia raportteja poikkeuksellisesti pääsee julkisuuteen, perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Halla-aho sanoi.

– Ongelmaa pyritään lakaisemaan maton alle, koska sen ratkaisemiseen ei ole muita vaikuttavia keinoja kuin haitallisen maahanmuuton vaikeuttaminen ja vähentäminen – ja se taas ei maahanmuuttohurmoksessa eläville puolueille käy. Mieluummin uhrataan koulut ja niiden oppilaat, Halla-aho totesi.

Suomen Uutiset