Takseja Helsinigssä 16. tammikuuta 2020.
Asema-aukion taksikaaos jatkuu Helsingissä – reviirikiistat johtaneet nyrkkitappeluihin
Kiistelty taksilain uudistus on ollut asiakkaiden kannalta monin tavoin huono: hinnat ovat nousseet, taksien saatavuus maaseudulla on heikentynyt ja alalle tulleiden uusien yrittäjien ammattitaidossa on usein vakavia puutteita. Myös hinnoitteluperusteiden kanssa voi usein tulla ikäviä yllätyksiä. Selvimmin uuden taksilain aiheuttama myllerrys näkyy Helsingin paraatipaikalla, Asema-aukion taksiasemalla, jossa pahimmillaan taksikuskit tappelevat keskenään kyydeistä nyrkein.
Taksilain uudistus on lisännyt taksien määrää kaupungeissa, mutta tarjonnan lisääntyminen ei johtanutkaan hintojen laskuun, vaan taksikyydin hinta on pikemminkin noussut, kirjoittaa MTV Uutiset. Hintojen nousu näkyy erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskuksissa, joissa taksien määrä on jopa tuplaantunut, mutta samalla hintahaitari on leventynyt, joten asiakkaan on oltava tarkkana taksia valitessaan.
Kesällä 2018 voimaan tullut uudistus laadittiin keskustalaisen liikenneministeri Anne Bernerin johdolla ja se höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä. Alalle ilmaantui paljon uusia toimijoita, joista monet ovat maahanmuuttajataustaisia. Käytännössä taksiuudistus on kuitenkin tuonut mukanaan melkoisia ongelmia hinnoittelun epämääräisyyteen, kuljettajien ammattitaitoon ja veronkiertoepäilyihin liittyen.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan nykyisen taksilain epäkohtiin ollaan puuttumassa nopealla aikataululla. Hinnoitteluvapautta ei haluta rajoittaa, mutta pimeiden kyytien ajamista pyritään saamaan kuriin. Myös asiakkaiden kokema turvattomuuden tunne ja taksien huonontunut saatavuus pikkupaikkakunnilla huolettavat liikenneministeriä.
Ongelmia on ollut myös Kela-kuljetusten ja sote-taksien osalta. Suomen Uutiset kertoi Kela-kuljetusten kilpailuttamisen aiheuttamista ongelmista äskettäin laajassa artikkelissa.
Uudet tulokkaat vallanneet Asema-aukion taksialueen
Helsingin rautatieaseman vieressä oleva Asema-aukion taksialue on yksi niistä paikoista, joissa taksiuudistuksen negatiiviset seuraukset näkyvät selvimmin. Alalle tulleet uudet toimijat ovat vallanneet taksialueen kokonaan, ja pahimmillaan reviirikiistat jonoissa johtavat nyrkkitappeluihin, joita esittäviä videoita on kiertänyt sosiaalisessa mediassa. Valtaosa taksialan uusista tulokkaista Helsingissä on maahanmuuttajataustaisia.
– On ihan ymmärrettävää, että nämä niin sanotut vapaat taksiyrittäjät kerääntyvät Asema-aukiolle odottamaan kyytejä, koska heillä ei liene mitään yhteistä ajonvälitystoimintaa, eräs helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo Suomen Uutisille.
Kyseinen helsinkiläismies toimii kolmen auton taksiyrittäjänä ja on Taksi Helsingin osakas. Hän haluaa esiintyä tässä haastattelussa nimettömänä.
Ongelmaksi nousee se, että uusien yrittäjien suuri määrä ja omaperäinen jonotuskulttuuri estävät vanhan lain mukaisten yrittäjien taksien pääsyn Asema-aukiolle. Esimerkiksi Taksi Helsingin autot eivät käytännössä pääse Asema-aukiolle lainkaan. Tilaa ei kertakaikkiaan ole. Tai jos alueelle pääsee, uudet toimijat eivät anna tilaa poistua alueelta asiakkaan kanssa, jos auto sattuu olemaan jonossa jäljempänä. Asiakkaan oikeus valita itselleen mieluisa taksi ja kuljettaja ei siis toteudu.
– Tarjolla on lähes ainoastaan näitä uusia toimijoita, joiden paikallistuntemus, laskutusperusteet ja muu osaaminen ovat uuden lain takia toiveajattelua tai täysi vitsi.
– Usein asiakkaalle myös huudellaan aggressiivisesti, mikäli hän yrittää valita jonon keskeltä itselleen sopivan taksin, helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo.
Hän pitää maahanmuuttajakuljettajien välisiä nyrkkitappeluita erittäin huonona asiana Helsingin julkisuuskuvan kannalta.
– Rautatieasema on portti ulkopaikkakuntalaisille ja turisteille Suomen pääkaupunkiin.
Yksinkertainen ratkaisu: omat jonot
Taksiyrittäjä tarjoaa Asema-aukion kaaokseen yksinkertaisen mutta toimivan ratkaisun: kaikille toimijoille pitäisi laittaa oma kaista eli jono, kuten esimerkiksi lentoasemalla on jo tehty. Tällöin asiakkaan valintaoikeus toteutuisi.
– Siitä pitää lähteä, että asiakas valitsee haluamansa taksin, yrittäjä korostaa.
– Tällä ei ole tarkoitus ottaa kantaa, että kuka saa olla missäkin. Kenenkään bisnestä ei rajoiteta, mutta kaikki odottaisivat omissa jonoissaan.
Asema-aukio on Helsingin kaupungin aluetta, joten päätös on virkamiesten käsissä. Taksiyrittäjä kertoo, että Taksi Helsinki olisi yrittänyt ehdottaa erillisten jonojen muodostamista alueelle, mutta virkamiestasolla aloite on tyrmätty.
Aikooko kaupunki kilpailuttaa Asema-aukion?
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen vahvistaa, että tunnusteluja on ollut kaupungin suuntaan, mutta sieltä ei ole saatu vastakaikua. Kantonen siirtää pallon myyntipäällikkö Juhani Pitsingille, joka myöntää, että nykytilanne Asema-aukiolla muistuttaa villiä länttä.
– Taksi Helsingillä on intressinä pystyä tarjoamaan omille asiakkailleen toimiva taksipalvelu myös Asema-aukiolla, Pitsinki kertoo Suomen Uutisille.
– Nyt Taksi Helsingin taksit eivät kertakaikkiaan mahdu tietyille asemille. Jos asiakas haluaa tutun firman taksin rautatieasemalle, hänen on tilattava se jollekin lähikadulle.
Myyntipäällikkö Juhani Pitsinki uumoilee, että Helsingissäkin on tulossa vilkkaimpien taksialueiden kilpailutus Tukholman malliin.
Helsingin Satama on jo ilmoittanut uudistavansa Katajanokan sekä Länsiterminaalin taksipalveluita siten, että terminaalialueilla varataan yksi taksikaista pelkästään tarjouskilpailun voittaneille tarjoajille. Toinen kaista jää muiden taksipalveluiden tuottajien käyttöön.
Helsingin kaupungilta ei löytynyt ketään virkamiestä kommentoimaan asiaa Suomen Uutisten sitkeistä yrityksistä huolimatta.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Juhani Pitsinki Taksi Helsinki Jari Kantonen liikenneministeriö taksit taksilaki Anne Berner Timo HArakka
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Rikolliset ovat hälyttävän usein ruotsalaisen taksin puikoissa – erityisen usein kyse on seksuaalirikollisesta
Traficom perunut yli 2 000 taksilupaa – puuttuvia Y-tunnuksia, vajetta ammatillisen pätevyyden osoittamisessa ja vilunkia yrittäjäkokeessa
Viikon suosituimmat
Halla-aho tylyttää liberaalia wokemediaa – “Trumpin voitto on työväenluokan kapina”
Puhemies Jussi Halla-aho naulasi keskiviikkona someen omat teesinsä syistä, jotka avittivat Donald Trumpin Yhdysvaltain 47. presidentiksi. Trump voitti vaalit siitä huolimatta, että liberaalit ja media nimittelivät Trumpia toistuvasti "pelleksi, huijariksi, fasistiksi, rikolliseksi, epäpäteväksi ja ties miksi”.
HS, IS, Aamulehti päiväkausia poissa Twitteristä
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Selitykset alkavat Donald Trumpin ja republikaanien marssiessa kohti vaalivoittoa
Trump voitti itselleen Pohjois-Carolinan vaa’ankieliosavaltion ja on menossa voittoon myös Georgiassa. Harrisin oljenkorsi on voittaa Pennsylvaniassa, Michiganissa Wisconsinissa, mutta Trump on niskan päällä niissäkin.
Museovirasto sulki suositut museokohteet reaktiona hallituksen leikkauspäätökseen – Louhisaaren kartanon omistaja Taito Ylhäinen: ”Pelkkää vedätystä”
Hallitus päätti kevään kehysriihessä leikata Museovirastolta 872 000 euroa ensi vuoden määrärahoista. Museovirasto reagoi leikkauksiin sulkemalla Seurasaaren ulkomuseon, Kirkkonummen Hvitträskin, Askaisten Louhisaaren ja Kotkan Langinkosken. Louhisaaren kartanon omistaja, perussuomaisten toiminnantarkastaja ja Maskun kunnanvaltuuston puheenjohtaja Taito Ylhäinen pitää päätöstä silkkana vedätyksenä ja kiristyksenä.
Rocklegenda USA:n vaaleista: Faneilleen äänestysohjeita jakavat muusikot käyttävät vaikutusvaltaansa väärin – ”Se ei edusta vapautta”
Rokkari Alice Cooper on yksi viihdemaailman suurnimistä, joka pidättäytyy ottamasta puolia Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa. Cooper totesi jo edellisten presidentinvaalien alla, että hän mielellään osallistuu erilaisiin hyväntekeväisyystempauksiin, mutta äänestysohjeita hän ei ryhdy jakamaan.
Iranin islamistinen hallinto pidätti yliopisto-opiskelijan – nuori nainen vastusti siveyspoliisin voimakeinoja riisuutumalla
Viikonloppuna viestipalvelu X:ssä levisi kuvia ja video nuoresta naisesta, joka kulkee alusvaatteet yllään rakennuksen pihalla. Hänen kerrotaan riisuutuneen protestiksi, koska siveyspoliisi oli käyttänyt häneen voimakeinoja väärin puetun hijabin vuoksi. Hänen vaatteitaan oli esimerkiksi revennyt siveyspoliisin kiinniotossa.
Yrittäjät ovat erittäin pettyneitä Helsingin päättäjien viherkokeiluihin – ydinkeskusta näivettyy ja yritykset kärsivät
Helsingin päättäjien Esplanadi-kokeilu lisäsi kävely- ja pyöräilyalueiden määrää ja muutti autoilijoiden väylät yksikaistaisiksi. Nyt ydinkeskustan liikenne on sekaisin ja yritykset menettävät asiakkaita.
Mari Rantanen palaa sisäministeriksi perjantaina
Perussuomalaisten Mari Rantanen palaa sisäministerin tehtäviin hieman arvioitua aikaisemmin. Alun perin Rantasen piti olla väliaikaisesti poissa sisäministerin tehtävistä vuoden loppuun saakka. - Vakavasti sairaana ollut tyttäreni on toipunut ennakoitua nopeammin, kertoo Rantanen.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää