

Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”
Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän laskelmien mukaan dieselin alennetun verokannan asteittainen poistaminen nostaisi verotasoa noin 26 senttiä litralta. Dieselin yhden verosentin kustannusvaikutus tavarankuljetukseen on 13 miljoonaa euroa, kuusi senttiä on 80 miljoonaa vuodessa. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneet perussuomalaiset vaativat ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa.
Suomessa dieselin polttoainevero on Euroopan korkeimpia. Kahdeksassa Euroopan maassa on käytössä järjestelmä, jossa kuljetusyritys saa tankattua litraa kohden maksupalautusta. EU sallii ammattidieselin käytön. Esimerkiksi Ranska palauttaa ammattiliikenteeseen yli 11 senttiä litraa kohden, mikä on paljon.
– Hallitusohjelmassa on kaavailtu ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa. Sen pitäisi olla esillä budjettiriihessä. On erikoista, että ensin nostetaan veroa ja sitten vasta mietitään, miten käy kilpailukyvylle. Kuljetuskustannuksia on pidetty suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvyn ydinasiana, koska maa on syrjässä päämarkkina-alueiltaan ja joutuu siksi kotimaassa monin tavoin kompensoimaan pitkiä kansainvälisiä kuljetuskustannuksia, perussuomalaiset sanovat.
Viennin kilpailukyky on Suomelle tärkeää
Dieselin verotuen tavoite oli alentaa teollisuuden kuljetuskustannuksia. Suomen talous on riippuvainen viennistä ja siten hinta- ja kustannuskilpailukyvyn säilyminen hyvänä suhteessa kilpailijamaihin on ensiarvoisen tärkeää. Pienenä viennistä riippuvaisena taloutena Suomi toimii vientimarkkinoilla hinnanottajana.
– Suomalaiset yritykset kohtaavat hyvin joustavan kysynnän eivätkä voi viedä veronkorotuksia suoraan vientihintoihin ilman, että menettävät markkinaosuuksia. Vaarana on jälleen, että suuret vientiyritykset siirtävät tuotantoaan EU-maihin, joissa kuljetuskustannuksia kompensoidaan veropoliittisin toimin.
– Ammattidiesel on otettava käyttöön myös Suomessa kilpailukykymme säilyttämiseksi. Eurooppalaiset kilpailijamme tukevat fossiilisia polttoaineita käyttäviä teollisuusyrityksiään joko suorilla tai veropoliittisilla tuilla. Kilpailijamaamme toimivat näin, vaikka ovat sitoutuneet Pariisin sopimuksen päästötavoitteisin, kertovat perussuomalaiset.
Liikkumisen kustannukset eivät saa nousta
Kansanedustaja Lulu Ranteen mielestä pääasia on, että Suomen sisäisen logistiikan kustannukset yksityisille tai yrittäjille eivät saa nousta. Haja-asutusalueilla palvelujen käyttäminen esimerkiksi sairaalaan Ivalosta Rovaniemelle tai työvoiman liikkuvuus tulevat jo nyt kalliiksi harvaan asutussa suurten etäisyyksien maassa. Näiden kustannusten suhteen Suomi on jo takamatkalla muihin maihin verrattuna, EU:ssa jo kalleimpien joukossa.
– Käyttövoimasta ja käyttäjäryhmästä riippumatta liikkumisen kustannukset eivät saa nousta, vaan pikemminkin laskea, eli dieselin mittarihinta yksityisillekään ei saa nousta. Ammattidiesel on ok, jos sillä alennetaan ammattiautoilijoiden kustannuksia nykyisestä.
– Kilpailuneutraliteetin kannalta on oleellista, että Suomessa liikennöivät muunmaalaiset autot maksavat kaikki samat verot ja veroluonteiset maksut kuin kotimaisetkin. Ulkomailta tänne tulevien olisi joko tankattava Suomessa tai maksettava Suomeen veroja täydestä, ulkomailla täytetystä tankista, Ranne linjaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kilpailuneutraliteetti alennettu verokanta ammattidiesel Kuljetusyritykset elinkeinoelämä tieliikenne kuljetuskustannukset Dieselvero diesel Liikkumisen hinta polttoainevero päästötavoitteet Pariisin ilmastosopimus Eurooppa Fossiiliset polttoaineet Lulu Ranne vientiteollisuus Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”

Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”

Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa

Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa

PS ei hyväksy Suomen suhteellisesti muita EU-maita suurempia päästötavoitteita: ”On mahdollista, että sitovia tavoitteita ei voida saavuttaa ilman maatalouden alasajoa”
Viikon suosituimmat

Etla: 44 prosenttia työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla
Maahanmuuton kasvu tekee hallaa Suomen työttömyysluvuille. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan asiantuntijan mukaan lähes puolet työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla. Tästä huolestuttavasta tiedosta huolimatta lähes kaikki oppositiopuolueet esittävät talouden kasvutoimena maahanmuuttoa.

Arabiankielisessä somessa ja viestipalveluissa lietsotaan vihaa vuorokauden ympäri: ”Sytytämme Ruotsin tuleen!”
Somen vihapuhujat yllyttävät muslimeita vihaan ruotsalaisia kohtaan ja kuvaavat Ruotsin valtiona, jolta puuttuu legitimiteetti. Siksi väkivalta on sallittu oikeauskoisille. “Jos koko Ruotsi syttyy tuleen, niin palakoon”, tunnettu saarnaaja julistaa Fokus-uutismedian mukaan. “Kyseessä on sinun sotasi heitä vastaan.”

Sanna Antikaisen kolumni: VTV-raportti suututti demarit, mutta kuka puhuu totta?
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) julkisti torstaina 19.11.2025 raportin ”Valtion budjetin menolisäykset COVID-19-pandemian aikana”. Tähän asti erityisesti SDP on perustellut Sanna Marinin hallituksen ennätyksellistä velkaantumista ja velkavuoren kasvua ennen kaikkea koronalla ja Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa.

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali
Entinen BBC-toimittaja Graham Majin näkee Ison-Britannian yleisradioyhtiön käsillä olevan skandaalin oireeksi pidempään jatkuneesta journalistisen etiikan alennustilasta. Nykyisin Bournemouthin yliopistossa journalismia kouluttava Majin kuvailee BBC:n siirtymää faktoihin nojaavasta "totuusjournalismista" kohti narratiivien ja aktivismin hallitsemaa toimituskulttuuria.

Viranomaiset paljastivat islamistien 90 miljoonan euron petoksen Ruotsissa – entinen kansanedustaja mukana koulurahojen väärinkäytössä
Expressenin mukaan yli miljardi kruunua eli yli 90 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja on ohjautunut yksityiskouluihin ja esikouluihin, jotka ovat olleet sidoksissa ääri-islamistisiin arvoihin.

Garedew: Nyt tulevat odotetut tiukennukset – maahanmuuttajilta vaaditaan töitä, kielitaitoa ja nuhteettomuutta tai oleskelu loppuu
Jälleen yksi hallituksen maahanmuuttopolitiikan kiristyksistä on valmistumassa tällä viikolla, kun eduskunta keskustelee tänään ja äänestää huomenna ulkomaalaislain muuttamisesta. Muutoksella pidennetään pysyvän oleskelun saamisen asumisaikaa ja tiukennetaan ehtoja.

Pysyvien oleskelulupien kiristykset läpi eduskunnassa – Vigelius: Merkittävä tiukennus maahanmuuttopolitiikkaan
Eduskunta äänesti tänään läpi lakimuutokset ulkomaalaisten pysyvien oleskelulupien ehtojen kiristämiseksi äänin 114-56. Lakia vastaan äänestivät vasemmistoliitto, vihreät sekä sosiaalidemokraatit. Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Joakim Vigelius pitää lakimuutosta merkittävänä askeleena kohti vastuullisempaa maahanmuuttopolitiikkaa.

Moderni toimittaja haluaa raportoida oma agenda edellä – Näin toimii nykyjournalismi
Journalismissa on viime vuosina otettu käyttöön sosiaalisen median keskeiset toimintamallit. Siten myös somen yksilökeskeiset sisältöperiaatteet hiipivät mukaan juttuihin. Toimittaja raportoi asioista oman kokemuksensa kautta ja samalla tuotokseen tarttuvat tekijän omat arvot sekä yhteiskunnalliset näkemykset.

Antikainen: Mielenilmaus itärajalla palvelee Venäjän tavoitteita
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa, että hallitus ei saa avata itärajaa ennen kuin Venäjän toiminta muuttuu olennaisesti. Hän painottaa, että mielenilmaus rajalla palvelee vain Venäjän tavoitteita ja vaarantaa Suomen edun.

Jyrähdys Microsoftin kieltämisestä – Junnila: ”Ei myydä sielua lobbareille”
Entisenä Meta-lobbarina tunnettu europarlamentaarikko Aura Salla (kok) vaati tällä viikolla Suomea ja EU:ta lopettamaan julkisella sektorilla Microsoftin tuotteiden käyttämisen.
Uusimmat

Strandman: Ilman omaishoitajia sosiaali- ja terveysala kaatuisi

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali

Kolumni: Some vie ison osan lapsuudesta
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää








