Moni asiakas on viime viikkoina saattanut ihmetellä miksi uusi Danske Bankin pankkisovellus ei päivity mobiililaitteesen. Suomen Uutiset haastatteli espoolaista naista, jolle oli pankissa sanottu, että hänen mobiililaitteensa on liian vanha, eikä sen käyttöjärjestelmä enää tue uuden sovelluspäivityksen käyttöönottoa.

Kyseessä oli naisen mukaan neljä vuotta vanha iPad, joka toimii moitteetta kaikkien muiden sovellusten ja nettiasioiden hoidossa. Nainen on ihmeissään. Hän ei haluaisi ostaa uutta laitetta, koska tabletti on hyväkuntoinen. Lisäksi uuden laitteen ostaminen sotii hänen kulutusideologiaansa vastaan. Hän nimittäin haluaa ostaa uuden laitteen vasta, kun vanha ei enää toimi.
Suomen Uutiset kysyi Danske Bankista kommenttia asiaan. Onko asiakkaan ostettava uusi laite, että hän voi jatkaa mobiilipankin käyttöä sovelluksen kautta?

Vanhojen laitteiden käyttäjät ajetaan takaisin selaimeen

– Uusi mobiilipankkimme toimii iOS- ja Android-käyttöjärjestelmillä. iPhone- ja iPad-käyttäjällä tulee olla iOS 10 tai uudempi versio. Android-käyttäjällä puolestaan Android 5 (SDK 21) tai uudempi. Tabletille ei jatkossa ole enää omaa erillistä sovellusta, vaan uusi mobiilipankki skaalautuu myös tabletille ja toimii, kun sitä käyttää tabletilla pystyasennossa. Skaalautuvuutta parannetaan vielä syksyyn mennessä. Asiakkaan ei missään nimessä tarvitse hankkia uutta laitetta hoitaakseen pankkiasioitaan. Jos asiakkaan laite ei tue uutta mobiilipankkia, asiakkaan on aina mahdollista käyttää verkkopankkia, joka toimii internet-selaimella, vastaa Danske Bankin viestintäpäällikkö Sara Anttila.
Pankkipalvelun käyttäminen nettiselaimen kautta verkkopankissa on kuitenkin paljon hankalampaa, kuin mobiilisovelluksen kautta. Lisäksi uusi laitevaatimus voi tuntua monesta asiakkaasta kohtuuttomalta jo esimerkiksi kestävän kulutuspäätöksen vuoksi.
Anttilan mukaan Danske Bankin asiakastiedot kertovat, että vain murto-osalla asiakkaista on käytössään vanhoja laitteita.

Heli-Maria Wiik