Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kokoon kutsuma ja ministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) vetämä eduskuntapuolueiden yhteinen ilmastotyöryhmä lähti perussuomalaisten mukaan heti väärään suuntaan.

Työryhmän tavoitteena piti olla esittää keinoja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Niiden sijaan puolueet kehittävät yhä kovempia tavoitteita ilman konkreettisia askelmerkkejä tai minkäänlaisia politiikan hintalappuja.

Viimeinenkin teollisuus ulosliputetaan Suomesta

Perussuomalaisten keskeinen vaatimus on ollut EU:n päästötaakanjaon uusiminen. Nykyisellä nurinkurisella taakanjaolla EU:n kokonaispäästöt vain lisääntyvät, totesi perussuomalainen ilmastotyöryhmän jäsen, poliittinen suunnittelija Riikka Purra.

– Suomi näyttää olevan valmis antamaan valtakirjan Saksalle, Romanialle, Bulgarialle ja Puolalle jatkaa kivihiilituotantoaan. Suomen kunnianhimo kääntyy itsemurhaksi tilanteessa, jossa päästövähennystemme taso ei riipu siitä, mitä muut tekevät, Euroopassa tai muualla maailmassa.

– Suomelle liian kunnianhimoiset mutta globaalisti ajateltuna tehottomat tavoitteet johtavat toteutuessaan viimeisenkin suomalaisen teollisuuden ulosliputukseen. Seurauksena on lisää työttömyyttä, lisää kiinalaista tuotantoa ja lisää päästöjä. Tämä ei ole ilmastoystävällistä eikä tämä ole Suomen edun mukaista. Samaan aikaan Kiinaa kohdellaan ilmastopolitiikassa kehitysmaana – maata, jonka kansantalous on maailman suurin, Purra selittää.

Mistä nämä sadat miljoonat otetaan?

Purra kysyy, mahtaako ilmastotyöryhmä uskaltaa kertoa vaateensa posketonta hintalappua veronmaksajalle – kaupunkilaiselle, maakunnissa asuvalle, autoilijalle, omakotiasujalle.

– Mikäli kustannukset kompensoidaan ylimääräisellä tukipaketilla, mistä ihmeestä nämä sadat miljoonat otetaan? Eivät ilmastoasiantuntijat puhu rahasta, se on poliitikkojen tehtävä.

– Puolueet ovat innokkaasti esittämässä suomalaisille kalliiksi käyviä kauniilta kuulostavia toimenpiteitä, joilla ei ole vaikutusta edes EU:n päästöjen vähentämiseen, puhumattakaan koko maapallon. Kenelle tätä ilmastopolitiikkaa oikein tehdään, Purra ihmettelee.

Asumisen ja autoilun kustannukset nousevat

Valtavat sähköautotavoitteet yhdistetään politiikkaan, joka nostaisi polttoaineen pumppuhintaa vähintään 30 senttiä ja dieselin talvilaatua jopa yli 50 senttiä litralta. Päästövähennystavoitteiden laajentaminen kiinteistökohtaiseen lämmitykseen ja jäähdytykseen nostaisi asumiskustannuksia huomattavasti.

Perussuomalaisten puoluehallitus linjasi perjantaina, että Suomen ei pidä tehdä päästövähennyksiä enempää eikä nopeammin kuin muut EU-maat.

Puolueen työvaliokunta päätti tänään maanantaina irrottautua eduskuntapuolueiden ilmastotyöryhmästä. Perussuomalaisten ympäristö- ja energiapoliittinen ohjelma julkaistaan torstaina.

SUOMEN UUTISET