Perussuomalaisten perjantaina kokoontunut puoluehallitus tyrmää sekä Liikenneministeriön esitykset että eduskuntapuolueiden ilmastopoliittisen työryhmän kaavailut täysin kohtuuttomina. Puoluehallituksen kannanotto alla kokonaisuudessaan.

Raja sille, kuinka paljon autoilijoita voidaan kurittaa, on ylitetty.

Kuljetusala työllistää runsaat satatuhatta suomalaista ja sen liikevaihto on lähes kuusi miljardia. Nämä työpaikat ja yritykset on säilytettävä Suomessa. Samalla on varmistettava, että kauppamme ja teollisuutemme kilpailukykyä ei horjuteta kuljetuskustannusten rajuilla korotuksilla.

Kaupalle ja teollisuudelle elintärkeä raskas hyötyliikenne ei kulje ilman dieseliä. Dieselin kieltävä laki olisi suurta hulluutta.

Väitetään, että vähävaraisille voitaisiin tuloveronvähennyksillä kompensoida sekä jättisuuret polttoaineveron korotukset että polttomoottoriautojen vuotuiseen käyttöön liittyvät huimat veronkorotukset. Tällainen puhe on poliittista epärehellisyyttä.

Pääministeri Sipilä vaatii suomalaisia tekemään ”enemmän ja nopeammin”. Idealistisella vaatimuksella on suomalaiselle raskas hinta. Ensimmäisenä maksumiehiksi joutuvat jälleen autoilijat. ”Enemmän ja nopeammin” tarkoittaisi jatkuvia korotuksia bensiinin ja dieselin pumppuhintoihin.

Hallituspuolueiden ohella SDP ja vihervasemmisto vaativat myös hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ”enemmän ja nopeammin”. Vaatimukset ovat kohtuuttomia. Suomi on jo tehnyt oman osuutensa ja paljon ylikin.

Etäisyydet Suomessa ovat EU:n pisimmät ja ilmastomme on EU:n kylmin. Tästä huolimatta henkilöautojen osuus maamme kokonaispäästöistä on ainoastaan noin 11%.

Perussuomalaisten puoluehallitus vaatii, että Suomi ei tee päästövähennyksiä enempää eikä nopeammin kuin muut EU:n maat.

Suomea lukuun ottamatta muut EU-maat eivät ole päässeet lähellekään Pariisin sopimuksen tavoitteita. Eurostatin mukaan Suomi oli EU:n eniten ilmastopäästöjä vähentänyt maa vuonna 2017. Suomessa hiilidioksidipäästöt vähenivät lähes 6%. Suomen nettopäästöt ovat vähentyneet yli 50% vuodesta 1990, kun EU:n keskimääräinen vähenemä on ollut vain 26%.

”Enemmän ja nopeammin” tarkoittaisi lisäksi erityisesti vanhasta autosta vuosittain perittävän ajoneuvoveron rajua korotusta. Se tarkoittaisi myös tietulleilla rahastamista kaupunkien rajoilla ja pysäköintimaksujen jatkuvia korotuksia kaupungeissa.

Liikenneministeriö lopettaisi myös uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin Suomessa viimeistään vuonna 2035. Tämä autokieltolaki on tarkoitus säätää maassa, jonka teillä liikkuu 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista ainoastaan noin 13 000 on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.

Ikään kuin tässä ei olisi vielä tarpeeksi, hallitus on jo esittänyt muiden puolueiden tukemana, että Suomi enemmän kuin tuplaisi biopolttoaineen osuuden polttoaineessa suhteessa EU-tavoitteeseen. Perussuomalaiset eivät hyväksy tällaisia esityksiä. Suomeen säädettävä pakkolaki tarkoittaisi 30% sekoitevelvoitetta vuonna 2030, kun se EU:ssa on 14%. Laki nostaisi Suomessa tankattavan dieselin hintaa kesäkaudella 30 senttiä litralta ja talvilaadulla jopa 50 senttiä litralta. Tällainen ei ole hyväksyttävää.

Autoilijoiden niskat yritetään nyt taittaa. Tätä ei voida hyväksyä. Ilmastohysterialle on asetettava rajat. Ilmastohysterialla romutetaan Suomen talous ja teollisuus sekä tuhotaan kansalaisten vuosikymmenten työn hedelmät ja tyhjennetään maaseutu.


Puoluehallituksen puheenjohtajana toimii Jussi Halla-aho (ps.).

SUOMEN UUTISET