S-ryhmä on tiedottanut, että se ajattelee kuluttajan parasta ja alentaa siksi hintoja. Media on toistanut lähes kritiikittömästi ryhmän mainossanomaa. S-ryhmälle ”onnittelut” taitavasti hoidetusta tiedotuksellisesta voitosta.

Tosiasiassa syynä on kilpailun kiristyminen. Lidl on saanut pikkuhiljaa lisää markkinaosuutta, ja nyt se on väkevä kilpailija sekä S- että K-ryhmälle.

Viimeiset pari vuosikymmentä kilpailu ei ole toiminut, sillä T- ja E-ryhmien romahtaminen jätti pelikentän kahdelle suurelle ketjulle. Nämä ovat keskittyneet rakentamaan toinen toistaan komeampia liikerakennuksia. Hyvänä/huonona esimerkkinä S-ryhmän ABC-ketju, joka muutamassa vuodessa ilmestyi liki jokaiseen vähänkin järkevään paikkaan. Liikepaikkoja järjestyi helposti, sillä S-ryhmällä on useimmilla paikkakunnilla läheiset suhteet kunnallisiin päättäjiin.

S- ja K-ryhmät siis keskittyivät pitkään kilpailuun vain liikepaikkarakentamisessa ja hintakilpailu oli melko vähäistä. Nyt tilanne on muuttunut. Lidl on pikkuhiljaa rakentanut myymäläverkostoa, vaikka sillä on ollut paikoin ongelmia liikepaikkojen saannissa. Nyt Lidl on jo siinä laajuudessa, että siitä on muodostunut kahdelle suurelle ketjulle vakava kilpailija.

Hintatutkimukset ovat jatkuvasti kertoneet, että Lidl on ollut edullisin ostospaikka. Laman oloissa asiakkaat ovat tulleet enemmän hintatietoisiksi. Kauppa on käynyt, ja Lidl on lisännyt markkinaosuuttaan. Kasvun on ennustettu jatkuvan, joten S-ryhmän ja K-ryhmän oli pakko vastata hintakilpailuun.

K-ryhmä reagoi viime vuoden lopulla ja laski monien tuotteiden hintoja merkittäväsi. Sen jälkeen myös S-ryhmän oli pakko reagoida. Ja siitä taas seuraa, että K-ryhmä on ilmoittanut laskevansa toistamiseen hintojaan. Ja juuri äsken Lidl ilmoitti, että se haluaa jatkossakin olla edullisin ja laskee hintojaan.

Kilpailu siis toimii. Suuret kiitokset siitä Lidlille!

Kilpailua rajoittavat tehokkaasti erilaiset bonuskortit. Kaikkein pahiten kilpailua rajoittaa S-ryhmän kortti. Moni asiakas menee vipuseen ja juoksee bonusten perässä eikä ymmärrä, että hinnat ovat bonuksen verran kalliimpia. Sen huomaa varsin helposti ABC-ketjun bensapumpuilla.

S-ryhmän toimintatapa lisää asiakkaiden eriarvoisuutta, koska bonuskortti on porrastettu ostojen määrän suhteen. Se siis kohtelee kaltoin pieniä talouksia ja muutoin vähävaraisia asiakkaita. Se on siis räikeässä ristiriidassa S-ryhmän ”ihanteiden” kanssa.

Kilpailuasiat hallituksessa kuuluvat ministeri Lauri Ihalaisen tontille. Tein eduskunnassa aiheeseen liittyvän ns. kirjallisen kysymyksen, mutta vastaus oli ympäripyöreää sanahelinää. Bonusjärjestelmät pysyvät ennallaan.

Reijo Tossavainen
kansanedustaja (ps.)