Kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen yksityisautoilun tukemisesta.

Koronakevään aikana kansalaisia kehotettiin välttämään suuria väkijoukkoja ja työskentelemään mahdollisuuksien mukaan etätöissä. Kaikille etätyöt eivät olleet mahdollisia ja eikä monella ollut muuta mahdollisuutta kuin käyttää julkisia kulkuvälineitä päästäkseen töihin, kauppaan tai muille tärkeille asioille. Erityisesti isommissa kaupungeissa julkiset kulkuneuvot, kuten bussit, metrot ja raitiovaunut ovat elintärkeitä monelle työmatkalaisille.

– Ihmisiä on pyritty ohjaamaan yksityisautoilusta julkisten kulkuneuvojen käyttöön. Isommissa kaupungeissa bussit kulkevat monilla reiteillä tiuhoilla aikatauluilla, mutta maakuntien asukkaille ei ole tarjolla vastaavia palveluja. Oma auto on maakuntien asukkaille elinehto työmatkalle, kauppaan pääsyyn ja lasten kuljettamiseen harrastuksiin ja kouluun, Jussi Wihonen muistuttaa.

Oman auton merkitys korostunut

Wihonen sanoo koronakevään opettaneen, ettei julkisten kulkuneuvojen toimivuutta voida poikkeusoloissa taata, eikä niiden käyttö ole täysin suotavaa viruksen jyllätessä.

– Oman auton merkitys on korostunut ja kansalaiset ovat pystyneet jatkamaan toimintojaan vaarantamatta tartuttamasta itseään ja muita. Nykyisessäkin tilanteessa, jossa virustartuntojen määrä on pieni, liittyy julkisten kulkuneuvojen käyttöön riskejä.

Wihonen kysyy, onko koronakriisi muuttanut hallituksen kantoja yksityisautojen tukemisesta ja tunnustaako hallitus tosiasian, että yksityisautoilu on välttämätöntä monessa paikkaa Suomessa. Lisäksi Wihonen tiedustelee keinoja, miten kansalaisia tuetaan hankkimaan uudempia ja vähempi päästöisiä autoja.

SUOMEN UUTISET