

PS ARKISTO
Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: ”Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”
Kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen Ukrainan sodan seurauksena kiihtyneestä kuljetusalan kustannuskriisistä.
Ukrainan sodan seurauksena entisestään kiihtynyt energian ja polttoaineen hintojen nousu on johtamassa monet yritykset ahdinkoon. Esimerkiksi kuljetusalalla on jouduttu miettimään uudelleen reittejä tai sitä, onko ylipäätään taloudellisesti järkevää ajaa enää ollenkaan. Kansalaiset joutuvat miettimään samaa työmatkojensa osalta.
Kustannukset nousevat koko ajan
Hallitus on todennut ryhtyneensä toimiin kuljetusalan kustannuskriisin selvittämiseksi, mutta toistaiseksi tuloksia odotellaan vielä. Muualla Euroopassa, kuten Ruotsissa, hallitukset ovat antaneet rahallista tukea ja verohelpotuksia kansalaisille ja yrityksille. Esimerkiksi niin sanottu ammattidiesel on käytössä monissa maissa.
– Suunnittelu vie aikaa, mutta samaan aikaan rekkojen pyörät pyörivät edelleen ja kustannukset sen kuin nousevat ilman näkymää tilanteen helpottumisesta, toteaa perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Wihonen.
– Suomessa hallitus on vierastanut kansalaisille ja yrityksille annettavia verohuojennuksia, sillä valtion tulot vähenevät. Öljyn markkinahintaan ei voida suoraan vaikuttaa, mutta kun polttoaineen hinnasta iso osa on kansallista veroa, niin hintaan voidaan haluttaessa vaikuttaa, Wihonen kuvailee tilannetta.
Kuljetusyritykset tarvitsevat nopeita päätöksiä
Wihonen kertoo saaneensa kansalaispalautetta, jossa kuljetusalan yrittäjät ovat purkaneet ahdinkoaan.
– Hallitus on lupaillut tukea, mutta yrittäjät ovat tiedustelleet muun muassa mahdollisuutta palauttaa jo maksettuja arvonlisä- ja polttoaineveroja kuljetusyrittäjille vallitsevan tilanteen takia esimerkiksi helmikuun tai muun aikavälin osalta. Tällöin ei erikseen tarvitsisi ottaa lainaa yrittäjien tukemiseen vaan palautettaisiin jo maksettuja kuluja, Wihonen avaa saamaansa ehdotusta.
Yrittäjät suuressa ahdingossa
Päätti hallitus mitä tahansa, on tilanne akuutti ja vaikuttaa jokaisen menoihin.
– Yrittäjät ovat isossa ahdingossa, kun ei tiedetä, miten tilanne etenee ja kuinka isoiksi kustannukset nousevat. Kuljetuskustannukset tulevat näkymään erilaisten tuotteiden ja elintarvikkeiden hinnoissa. Polttoaineista kerääntyvät verot ovat merkittävä tulonlähde valtiolle, mutta ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää.
Onko verohelpotuksia tulossa?
Kysymyksessään Wihonen tiedustelee hallitukselta, miten se aikoo auttaa kuljetusalan yrityksiä alati kasvavien polttoainekustannuksien kanssa, onko hallitus suunnittelemassa jonkinnäköisiä verohelpotuksia yrityksille ja onko mahdollista esimerkiksi palauttaa tietyltä ajalta jo maksettuja arvonlisä- ja polttoaineveroja yrityksille.
Lisäksi Wihonen tiedustelee, miten hallitus on aikonut sopeuttaa valtion menoja hillitäkseen kustannuksia. Vai onko ratkaisu nostaa veroja entisestään ja ottaa lisää lainaa kriisin kustannuksista selviämiseen?
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- elintarvikkeiden hinnat Ukrainan sota kustannuskriisi öljyn hinta energian hinnannousu verohelpotukset ammattidiesel Kuljetusyritykset Autoilun hinta kuljetusyrittäjät kuljetuskustannukset kuljetusala polttoaineen hinta Jussi Wihonen kirjallinen kysymys polttoainevero Eurooppa Arvonlisävero Ruotsi
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Juvonen: Suomen seurattava Ruotsia – tukipaketti bensa- ja dieselveron laskuun tarvitaan heti

Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Perussuomalaiset: Saksa, Ruotsi ja Italia keventävät polttoaineveroa tuntuvasti – Suomessa hallitus kohdentaa ilmastokehitysapuun

Ministeri Saarikko selittelee ja levittelee käsiään – Antikainen: Onko suomalaisten tingittävä elintasostaan, jotta vihreät pysyvät hallituksessa?

Reijonen kysyi hallitukselta dieselveron poistamisesta – Saarikon vastaus: Dieselveroa ei poisteta

Suomi pitää EU:n kärkisijaa bensan litrahinnassa
Viikon suosituimmat

Etla: 44 prosenttia työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla
Maahanmuuton kasvu tekee hallaa Suomen työttömyysluvuille. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan asiantuntijan mukaan lähes puolet työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla. Tästä huolestuttavasta tiedosta huolimatta lähes kaikki oppositiopuolueet esittävät talouden kasvutoimena maahanmuuttoa.

Sanna Antikaisen kolumni: VTV-raportti suututti demarit, mutta kuka puhuu totta?
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) julkisti torstaina 19.11.2025 raportin ”Valtion budjetin menolisäykset COVID-19-pandemian aikana”. Tähän asti erityisesti SDP on perustellut Sanna Marinin hallituksen ennätyksellistä velkaantumista ja velkavuoren kasvua ennen kaikkea koronalla ja Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa.

Viranomaiset paljastivat islamistien 90 miljoonan euron petoksen Ruotsissa – entinen kansanedustaja mukana koulurahojen väärinkäytössä
Expressenin mukaan yli miljardi kruunua eli yli 90 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja on ohjautunut yksityiskouluihin ja esikouluihin, jotka ovat olleet sidoksissa ääri-islamistisiin arvoihin.

Ruotsin rikollisjengeissä enemmän jäseniä kuin armeijassa sotilaita – ampumiset vaihtumassa räjäytyksiin
Jengiväkivalta alkoi Ruotsissa käydä entistä tappavammaksi samoihin aikoihin, kun Ruotsiin saapui 163 000 turvapaikanhakijaa vuosina 2015–2016. Pelkästään Tukholmassa on jengien väkivaltaisuuksissa ammuttu hengiltä 196 ihmistä viimeisen 10 vuoden aikana. Nyt automaattiaseet ovat antamassa tilaa käsikranaateille.

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali
Entinen BBC-toimittaja Graham Majin näkee Ison-Britannian yleisradioyhtiön käsillä olevan skandaalin oireeksi pidempään jatkuneesta journalistisen etiikan alennustilasta. Nykyisin Bournemouthin yliopistossa journalismia kouluttava Majin kuvailee BBC:n siirtymää faktoihin nojaavasta "totuusjournalismista" kohti narratiivien ja aktivismin hallitsemaa toimituskulttuuria.

Garedew: Nyt tulevat odotetut tiukennukset – maahanmuuttajilta vaaditaan töitä, kielitaitoa ja nuhteettomuutta tai oleskelu loppuu
Jälleen yksi hallituksen maahanmuuttopolitiikan kiristyksistä on valmistumassa tällä viikolla, kun eduskunta keskustelee tänään ja äänestää huomenna ulkomaalaislain muuttamisesta. Muutoksella pidennetään pysyvän oleskelun saamisen asumisaikaa ja tiukennetaan ehtoja.

Antikainen: Mielenilmaus itärajalla palvelee Venäjän tavoitteita
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa, että hallitus ei saa avata itärajaa ennen kuin Venäjän toiminta muuttuu olennaisesti. Hän painottaa, että mielenilmaus rajalla palvelee vain Venäjän tavoitteita ja vaarantaa Suomen edun.

Moderni toimittaja haluaa raportoida oma agenda edellä – Näin toimii nykyjournalismi
Journalismissa on viime vuosina otettu käyttöön sosiaalisen median keskeiset toimintamallit. Siten myös somen yksilökeskeiset sisältöperiaatteet hiipivät mukaan juttuihin. Toimittaja raportoi asioista oman kokemuksensa kautta ja samalla tuotokseen tarttuvat tekijän omat arvot sekä yhteiskunnalliset näkemykset.

Jyrähdys Microsoftin kieltämisestä – Junnila: ”Ei myydä sielua lobbareille”
Entisenä Meta-lobbarina tunnettu europarlamentaarikko Aura Salla (kok) vaati tällä viikolla Suomea ja EU:ta lopettamaan julkisella sektorilla Microsoftin tuotteiden käyttämisen.

Perussuomalaiset: Helsingin talousarvio vuodelle 2026 on ideologinen ja vastuuton
Perussuomalaiset kritisoi voimakkaasti kaupungin vuoden 2026 talousarviota, joka nojaa epärealistisiin oletuksiin ja ideologisiin painotuksiin. Talousarvion valmistelijat ovat sivuuttaneet kasvavan velkataakan, muuttuvan väestörakenteen ja kaupungin ydintehtävien priorisoinnin.
Uusimmat

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali

Kolumni: Some vie ison osan lapsuudesta
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää










