

PS ARKISTO
Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: ”Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”
Kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen Ukrainan sodan seurauksena kiihtyneestä kuljetusalan kustannuskriisistä.
Ukrainan sodan seurauksena entisestään kiihtynyt energian ja polttoaineen hintojen nousu on johtamassa monet yritykset ahdinkoon. Esimerkiksi kuljetusalalla on jouduttu miettimään uudelleen reittejä tai sitä, onko ylipäätään taloudellisesti järkevää ajaa enää ollenkaan. Kansalaiset joutuvat miettimään samaa työmatkojensa osalta.
Kustannukset nousevat koko ajan
Hallitus on todennut ryhtyneensä toimiin kuljetusalan kustannuskriisin selvittämiseksi, mutta toistaiseksi tuloksia odotellaan vielä. Muualla Euroopassa, kuten Ruotsissa, hallitukset ovat antaneet rahallista tukea ja verohelpotuksia kansalaisille ja yrityksille. Esimerkiksi niin sanottu ammattidiesel on käytössä monissa maissa.
– Suunnittelu vie aikaa, mutta samaan aikaan rekkojen pyörät pyörivät edelleen ja kustannukset sen kuin nousevat ilman näkymää tilanteen helpottumisesta, toteaa perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Wihonen.
– Suomessa hallitus on vierastanut kansalaisille ja yrityksille annettavia verohuojennuksia, sillä valtion tulot vähenevät. Öljyn markkinahintaan ei voida suoraan vaikuttaa, mutta kun polttoaineen hinnasta iso osa on kansallista veroa, niin hintaan voidaan haluttaessa vaikuttaa, Wihonen kuvailee tilannetta.
Kuljetusyritykset tarvitsevat nopeita päätöksiä
Wihonen kertoo saaneensa kansalaispalautetta, jossa kuljetusalan yrittäjät ovat purkaneet ahdinkoaan.
– Hallitus on lupaillut tukea, mutta yrittäjät ovat tiedustelleet muun muassa mahdollisuutta palauttaa jo maksettuja arvonlisä- ja polttoaineveroja kuljetusyrittäjille vallitsevan tilanteen takia esimerkiksi helmikuun tai muun aikavälin osalta. Tällöin ei erikseen tarvitsisi ottaa lainaa yrittäjien tukemiseen vaan palautettaisiin jo maksettuja kuluja, Wihonen avaa saamaansa ehdotusta.
Yrittäjät suuressa ahdingossa
Päätti hallitus mitä tahansa, on tilanne akuutti ja vaikuttaa jokaisen menoihin.
– Yrittäjät ovat isossa ahdingossa, kun ei tiedetä, miten tilanne etenee ja kuinka isoiksi kustannukset nousevat. Kuljetuskustannukset tulevat näkymään erilaisten tuotteiden ja elintarvikkeiden hinnoissa. Polttoaineista kerääntyvät verot ovat merkittävä tulonlähde valtiolle, mutta ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää.
Onko verohelpotuksia tulossa?
Kysymyksessään Wihonen tiedustelee hallitukselta, miten se aikoo auttaa kuljetusalan yrityksiä alati kasvavien polttoainekustannuksien kanssa, onko hallitus suunnittelemassa jonkinnäköisiä verohelpotuksia yrityksille ja onko mahdollista esimerkiksi palauttaa tietyltä ajalta jo maksettuja arvonlisä- ja polttoaineveroja yrityksille.
Lisäksi Wihonen tiedustelee, miten hallitus on aikonut sopeuttaa valtion menoja hillitäkseen kustannuksia. Vai onko ratkaisu nostaa veroja entisestään ja ottaa lisää lainaa kriisin kustannuksista selviämiseen?
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- elintarvikkeiden hinnat Ukrainan sota kustannuskriisi öljyn hinta energian hinnannousu verohelpotukset ammattidiesel Kuljetusyritykset Autoilun hinta kuljetusyrittäjät kuljetuskustannukset kuljetusala polttoaineen hinta Jussi Wihonen kirjallinen kysymys polttoainevero Eurooppa Arvonlisävero Ruotsi
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Juvonen: Suomen seurattava Ruotsia – tukipaketti bensa- ja dieselveron laskuun tarvitaan heti

Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Perussuomalaiset: Saksa, Ruotsi ja Italia keventävät polttoaineveroa tuntuvasti – Suomessa hallitus kohdentaa ilmastokehitysapuun

Ministeri Saarikko selittelee ja levittelee käsiään – Antikainen: Onko suomalaisten tingittävä elintasostaan, jotta vihreät pysyvät hallituksessa?

Reijonen kysyi hallitukselta dieselveron poistamisesta – Saarikon vastaus: Dieselveroa ei poisteta

Suomi pitää EU:n kärkisijaa bensan litrahinnassa
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Totuus on tekijän silmissä – Yle tulkitsee maailmaa sellaisena kuin toimittaja haluaisi sen olevan
Uutisia tuottavat ja välittävät (ainakin toistaiseksi) ihmiset ja maailman tapahtumat ovat siten aina tavalla tai toisella suodattuneita. Luontevaa kuitenkin olisi, jos verorahoilla jyvitetty uutistoiminta pyrkisi ponnekkaan aidosti monipuoliseen, eri näkökantoja esiin tuovaan raportointiin. Maailma muuttuu ja toivottavasti Yle sen mukana.
Uusimmat

Junnila: Maahanmuuttajilla tehdylle koulubisnekselle kurmutusta

Vigelius Milan Jaffin nälkälakosta: ”Kotiinpaluun aika”

Velkajarru läpi eduskunnassa – vasemmistoliitto jäi ulkopuolelle
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää