

PS ARKISTO
Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: ”Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”
Kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen Ukrainan sodan seurauksena kiihtyneestä kuljetusalan kustannuskriisistä.
Ukrainan sodan seurauksena entisestään kiihtynyt energian ja polttoaineen hintojen nousu on johtamassa monet yritykset ahdinkoon. Esimerkiksi kuljetusalalla on jouduttu miettimään uudelleen reittejä tai sitä, onko ylipäätään taloudellisesti järkevää ajaa enää ollenkaan. Kansalaiset joutuvat miettimään samaa työmatkojensa osalta.
Kustannukset nousevat koko ajan
Hallitus on todennut ryhtyneensä toimiin kuljetusalan kustannuskriisin selvittämiseksi, mutta toistaiseksi tuloksia odotellaan vielä. Muualla Euroopassa, kuten Ruotsissa, hallitukset ovat antaneet rahallista tukea ja verohelpotuksia kansalaisille ja yrityksille. Esimerkiksi niin sanottu ammattidiesel on käytössä monissa maissa.
– Suunnittelu vie aikaa, mutta samaan aikaan rekkojen pyörät pyörivät edelleen ja kustannukset sen kuin nousevat ilman näkymää tilanteen helpottumisesta, toteaa perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Wihonen.
– Suomessa hallitus on vierastanut kansalaisille ja yrityksille annettavia verohuojennuksia, sillä valtion tulot vähenevät. Öljyn markkinahintaan ei voida suoraan vaikuttaa, mutta kun polttoaineen hinnasta iso osa on kansallista veroa, niin hintaan voidaan haluttaessa vaikuttaa, Wihonen kuvailee tilannetta.
Kuljetusyritykset tarvitsevat nopeita päätöksiä
Wihonen kertoo saaneensa kansalaispalautetta, jossa kuljetusalan yrittäjät ovat purkaneet ahdinkoaan.
– Hallitus on lupaillut tukea, mutta yrittäjät ovat tiedustelleet muun muassa mahdollisuutta palauttaa jo maksettuja arvonlisä- ja polttoaineveroja kuljetusyrittäjille vallitsevan tilanteen takia esimerkiksi helmikuun tai muun aikavälin osalta. Tällöin ei erikseen tarvitsisi ottaa lainaa yrittäjien tukemiseen vaan palautettaisiin jo maksettuja kuluja, Wihonen avaa saamaansa ehdotusta.
Yrittäjät suuressa ahdingossa
Päätti hallitus mitä tahansa, on tilanne akuutti ja vaikuttaa jokaisen menoihin.
– Yrittäjät ovat isossa ahdingossa, kun ei tiedetä, miten tilanne etenee ja kuinka isoiksi kustannukset nousevat. Kuljetuskustannukset tulevat näkymään erilaisten tuotteiden ja elintarvikkeiden hinnoissa. Polttoaineista kerääntyvät verot ovat merkittävä tulonlähde valtiolle, mutta ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää.
Onko verohelpotuksia tulossa?
Kysymyksessään Wihonen tiedustelee hallitukselta, miten se aikoo auttaa kuljetusalan yrityksiä alati kasvavien polttoainekustannuksien kanssa, onko hallitus suunnittelemassa jonkinnäköisiä verohelpotuksia yrityksille ja onko mahdollista esimerkiksi palauttaa tietyltä ajalta jo maksettuja arvonlisä- ja polttoaineveroja yrityksille.
Lisäksi Wihonen tiedustelee, miten hallitus on aikonut sopeuttaa valtion menoja hillitäkseen kustannuksia. Vai onko ratkaisu nostaa veroja entisestään ja ottaa lisää lainaa kriisin kustannuksista selviämiseen?
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- elintarvikkeiden hinnat Ukrainan sota kustannuskriisi öljyn hinta energian hinnannousu verohelpotukset ammattidiesel Kuljetusyritykset Autoilun hinta kuljetusyrittäjät kuljetuskustannukset kuljetusala polttoaineen hinta Jussi Wihonen kirjallinen kysymys polttoainevero Eurooppa Arvonlisävero Ruotsi
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Juvonen: Suomen seurattava Ruotsia – tukipaketti bensa- ja dieselveron laskuun tarvitaan heti

Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Perussuomalaiset: Saksa, Ruotsi ja Italia keventävät polttoaineveroa tuntuvasti – Suomessa hallitus kohdentaa ilmastokehitysapuun

Ministeri Saarikko selittelee ja levittelee käsiään – Antikainen: Onko suomalaisten tingittävä elintasostaan, jotta vihreät pysyvät hallituksessa?

Reijonen kysyi hallitukselta dieselveron poistamisesta – Saarikon vastaus: Dieselveroa ei poisteta

Suomi pitää EU:n kärkisijaa bensan litrahinnassa
Viikon suosituimmat

Mitta on täysi: Massamuuton vastaiset mielenosoitukset levinneet koko Britanniaan
Viime viikkoina laittomien maahanmuuttajien asuttamien hotellien ympärille on kerääntynyt mielenosoittajia muun muassa Eppingissä, Norwichissä sekä Lontoossa. Mielenosoittajat vastustavat brittihallituksen ratkaisua sijoittaa turvapaikanhakijoita muun asutuksen keskelle. Mitta on monella nyt täysi.

Monimuotoisuudelle ja diversiteetille alistuminen tuhosi Jaguarin brändin: Toimitusjohtajalle tuli lähtö woke-mainoskampanjan somekohun ja myynnin romahtamisen jälkeen
Woken lumous on haihtunut pois tiehensä, mutta vielä jälkijättöisesti woke-henkisyyteen luottaneet suuryritykset ovat ottaneet taloudellista osumaa, nyt oli Jaguarin vuoro.

”Väestönvaihto ei ole salaista tai teoreettista vaan julkista käytäntöä”, sanoi Teemu Keskisarja – ja nyt ajatuspaja kertoo, miksi niin oikeisto kuin vasemmisto haalii Suomeen ulkomaalaisia

Vigelius Ylen uimataitouutisoinnista: ’’Uhriutuminen upottaa tämän valtion”
Ylen tuoreen artikkelin mukaan uimataidosta on tulossa ”varakkaiden etuoikeus”, koska uimakoulut maksavat eivätkä kaikki mahdu kuntien tarjoamiin edullisempiin uimakouluihin. Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Joakim Vigelius suhtautuu kriittisesti Yle-artikkelin uhriutuvaan sekä perheiden ja yksilöiden vastuuta karttavaan sävyyn.

Arno Kotro kertoo, miten pedagoginen muoti-idiotismi kouluissa romutti erään nuoren koululaisen oppimiskokemukset
Kirjailija-opettaja Arno Kotro bloggaa suomalaisen peruskoulun alennustilasta. Esimerkkitapauksena hän nostaa esille alakoulun, jonka rehtori kymmenen vuotta sitten nielaisi pureksimatta tuolloin muotiin tulleet pedagogiset päähänpistot ja villitykset. - Edistyksen ja uuden pedagogiikan hengessä piti päästä eroon menneen maailman rasitteista, kuten arvosanoista, pulpeteista, kokeista, perinteisistä luokkahuoneista, kirjoista, todistuksista, Kotro kirjoittaa, ja kertoo samalla nuoresta ylioppilaasta, jonka opintielle koulukokeilu aikanaan jätti tiedollisia katvealueita.

Purra: Kotouttamisteollisuus on valtavaksi kasvanut haara sosiaalivaltiossa – ”Jos maahanmuutto laajasti toimisi, sellaista ei tarvittaisi lainkaan”
Valtiovarainministeri Riikka Purran tuoreessa budjettiesityksessä esitetään kotoutumiskorvausten leikkauksia osana taloussäästöjä. Purra muistuttaa kotouttamisesta kertyvän jo nyt valtavat summat veronmaksajan maksettavaksi.

Hallinto-oikeus päätti: Vastaanottokeskus ei saa jatkaa Miilukorvessa
Helsingin Hallinto-oikeus piti voimassa Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätöksen, jolla vastaanottokeskustoiminta vaadittiin lakkautettavaksi.

Valtiovarainministeri Riikka Purra esittää: Kiintiöpakolaisten ottaminen Suomeen lopetetaan kokonaan, kotoutumisesta leikataan kunnilta ja hyvinvointialueilta
Valtiovarainministerin ehdotus valtion vuoden 2026 budjetiksi hillitsee julkisen talouden velkaantumista hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Tuoreeseen budjettiehdotukseen ei sisälly veronkiristyksiä, vaan sen sijaan ehdotuksessa on mukana toissijaisiin menoihin, kuten esimerkiksi maahanmuuton kuluihin kohdistuvia leikkauksia kaikkiaan 0,9 miljardia euroa.

Miko Bergbom vastaa Sofia Virran ja vasemmiston kritiikkiin: ”Rahat ovat loppu – vastuuttomalle velanjaolle on laitettava piste”
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta hyökkäsi voimakkaasti valtiovarainministeri Riikka Purran tänään antamaa budjettiesitystä vastaan. Kansanedustaja Miko Bergbomin mukaan kritiikki sivuuttaa täysin talouden todellisen tilan ja vastuullisen politiikan vaatimukset.

BBC: Hamas maksaa palkkoja yhä 30 000 ”virkamiehelle” – varastettua ruoka-apua annetaan vain terroristien tukijoille
Ennen sotaa Hamas hamstrasi tunneliverkostoihinsa noin 600 miljoonaa euroa käteistä. Rahat ovat peräisin gazalaisilta kerätyistä tullimaksuista ja veroista sekä Iranin islamistihallinnolta, Qatarilta ja egyptiläiseltä Muslimiveljeskunnalta.