Euroopan komission mukaan nelipyöräisten kevytautojen ajo-oikeutta ei voi myöntää 15-vuotiaille. Pitkien etäisyyksien Suomi olisi halunnut myöntää 15-vuotiaille ajo-oikeuden käsittelemällä kevytautoja kuten traktoreita.

Kiista kevytautojen ajo-oikeudesta oli johtaa Suomen joutumista EU:n lakirikkomusmenettelyyn. Suomi perääntyi ja lykkäsi kevytautolakia ensi vuoden marraskuulle. Tarkoituksena on saada aikaa mahdollisen kompromissin etsintään.

Suomen hallituksen mukaan kevytautojen ajo-oikeus parantaisi nuorten mahdollisuuksia liikkua turvallisemmin erityisesti maaseudulla, joissa etäisyydet kasvavat helposti pitkiksi.

Sekava sääntelyviidakko

EU on päättänyt, että mopolla ajo-oikeuden alaikäraja on 16 vuotta. Ikärajaa voidaan laskea kahdella vuodella, kunhan se läpäisee tarpeelliseksi koetun sääntelyn. Ranskassa 15-vuotiaat voivat ajaa tavanomaista autoa valvotusti.

Sääntelyviidakko nojaa vahvasti kahteen rajoitukseen: ajoneuvon massaan ja sen maksimitehoon, mikä johtaa huippunopeuden rajoituksiin. Traktorien kohdalla sääntörajoitukset häilyvät. Sääntely ei ole huomioinut kevytautojen yleistymistä. Suomen ajatus oli liittää yhdenmukaisesti kaikki maksimitehon ja -nopeuden ehdot täyttävät ajoneuvot samaan ajoneuvoluokkaan.

Jos Suomi ja EU eivät pääse yhteisymmärrykseen kevytautojen ajo-oikeuskiistassa, niin Suomelle ei jää juuri muita vaihtoehtoja kuin kuopata lakiesityksensä.

Henri Alakylä