EU:n poliisiksi mielletty Europol käynnisti oman projektin ihmissalakuljetuksen torjumiseksi pakolaiskriisissä. Maahanmuutosta vastaava komissaari Dimitris Avramopoulos pitää tärkeänä jäsenmaiden yhteistä päämäärää ja yhteisiä ponnistuksia, jotta ihmissalakuljetus saadaan aisoihin.

Europolin johtaja Rob Weinwright toteaa ihmissalakuljetuksen olevan laajaa, ja monien miljardien arvoista bisnestä.

– Europolin tutkimuksen mukaan 90 prosenttia Eurooppaan tulevista siirtolaisista on käyttänyt matkansa aikana rikollisjärjestöjen palveluksia. EU:n siirtolaiskriisin eräs avaintekijä on pystyä taistelemaan valtavaa salakuljetusta vastaan, Weinwright sanoi.

Siirtolaisten salakuljetusosaston johtoon on nimetty Robert Crepinko. Hän kertoi osaston olevan ihmissalakuljetuksen osalta tiedonvälityksen solmukohta.

Miljardien arvoinen laaja bisnes

Europolin tutkimuksessa selviää, että ihmissalakuljetuksessa on noin 40 000 rikollista. Toiminnan voitot ovat suuria. Europol arvioi bisneksen tuottavan rikollisille 3-6 miljardia euroa vuodessa.

Suuria katteita selittävät vähäisen investoinnin tarve, sekä hyvin korkealla pysynyt kysyntä.

Toiminnan rumat kasvot tulevat nekin esille tutkimuksessa. Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ja siirtolaisille osoitettava pakkotyö matkan aikana kertovat ihmisoikeuksien poljennasta. Rikolliset tehtailevat myös väärennettyjä passeja ja lahjovat viranomaisia.

Mukana myös eurooppalaisia

Tutkimuksessa selvisi, että lähes kolmasosa tiedetyistä rikollisista on EU-kansalaisia. Tämän lisäksi osittain eurooppalaisia rikollisia on neljännes.

Ihmissalakuljetuksen Euroopan ulkopuoliset kuumimmat paikat ovat Afrikan pohjoisosissa, Lähi-idässä ja Turkissa. Toimintaa pyöritetään myös eurooppalaisissa suurkaupungeissa Ateenasta aina Tukholmaan asti. Raportin kuumana ihmissalakuljetusrenkaan kaupungeista mainittiin pitkässä listassa myös Tornio.

Lennot korvaavat venerallia

Albaniassa havaittiin passien väärennyslaitos, josta väärennettyjä henkilöpapereita kuljetettiin lähialueille ja pääosin Ateenaan.

Europol arvioi, että Välimeren halki tehtävät merimatkat voivat jäädä osuudeltaan pienemmäksi, sillä se arvioi lentomatkustamisen osuuden kasvavan.

Europolin raportin voi lukea pdf-tiedostomuodossa tästä linkistä.

Henri Myllyniemi