Puheenjohtaja Jussi Halla-aho (ps.) puolustaa yksityisautoilua ja moittii ylikireitä ilmastotavoitteita. Video pureutuu erityisesti pohjoisemman Suomen erityisolosuhteisiin, joita punavihreän Kallion kuplan keskeltä voi olla varsin vaikeaa hahmottaa.

Youtube, 4 min 28 sek.

Videon teksti ohessa:

”Suomi on vuodesta 1990 leikannut päästöjään kaksi kertaa enemmän kuin EU-maat keskimäärin. Muut EU-maat eivät ole päässeet lähellekään Pariisin sopimuksen tavoitteita. Suomi ei pysty yksin pelastamaan maailmaa, mutta se pystyy liiankunnianhimoisilla kansallisilla tavoitteilla nostamaan liikkumis- ja lämmityskustannukset sietämättömiksi ja kuristamaan oman teollisuutensa hengiltä.

Keskustan tavoitteena on rahastaa tuulivoiman ja puuhakkeen tuotantotuilla. Keskustan vaatiman kivihiilen ja turpeen käyttökiellon tavoitteena on varmistaa lähipiirinsä mahdollisuudet rahastaa tuulivoiman ja puuhakkeen tuotantotuilla. Kyse on vuositasolla usean sadan miljoonan euron tulonsiirrosta veronmaksajilta keskustan etupiirille. Hyväuskoiset demarit ja muu vihervasemmisto antavat täyden tukensa kepulaiselle energiatuotantomme ”viherryttämiselle”. Lystin kustantavat veronmaksajat tuotantotukien muodossa.

Henkilöautojen osuus maamme kokonaispäästöistä on ainoastaan noin 11%. Näin siitäkin huolimatta, että etäisyydet Suomessa ovat EU:n pisimmät ja ilmastomme on EU:n kylmin. Lapin etäisyydet ovat kaikkein pisimmät ja Lapin ilmasto on kaikkein kylmin.

Liikenneministeriö lopettaisi uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin Suomessa viimeistään vuonna 2035. Tämä autokieltolaki on tarkoitus säätää maassa, jonka teillä liikkuu 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista ainoastaan noin 13 000 on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.

Perussuomalaiset vaativat, että Suomi ei tee päästövähennyksiä enempää eikä nopeammin kuin muut EU:n maat. ”Enemmän ja nopeammin” tarkoittaisi lisäksi erityisesti vanhasta autosta vuosittain perittävän ajoneuvoveron rajua korotusta.

Ikään kuin tässä ei olisi vielä tarpeeksi, hallitus hyväksytti eduskunnassa päätöksen muiden puolueiden tukemana, että Suomi enemmän kuin tuplaisi biopolttoaineen osuuden polttoaineessa suhteessa EU-tavoitteeseen. Perussuomalaiset eivät hyväksy tällaisia toimia. Suomeen säädettävä pakkolaki tarkoittaisi 30% sekoitevelvoitetta vuonna 2030, kun se EU:ssa on 14%. Laki nostaisi Suomessa tankattavan dieselin hintaa kesäkaudella 30 senttiä litralta ja talvilaadulla jopa 50 senttiä litralta.

Väitetään, että vähävaraisille voitaisiin tuloveronvähennyksillä kompensoida sekä jättisuuret polttoaineveron korotukset että polttomoottoriautojen vuotuiseen käyttöön liittyvät huimat veronkorotukset. Tällainen puhe on poliittista epärehellisyyttä.

Suomessa ajetaan muutaman tonnin autoilla. Kovin harvalla on varaa Teslaan tai edes edullisempaan 50 000 euron sähköautoon. Autoveron poisto ei tätä laskelmaa muuta – suurempi merkitys olisi käyttömaksun alennuksella ja polttoaineen verotuksella. Lapissa oma auto on välttämättömyys. Ilmastohysterialla romutetaan Suomen talous ja teollisuus sekä tuhotaan kansalaisten vuosikymmenten työn hedelmät.

Tuorein hullutus on Suomen sisäisille lennoille tulossa oleva biopoltto­aine­velvoite, jos muiden puolueiden kannat pitävät. Biopolttoainevelvoite leikkaisi takuuvarmasti Lapin lentojen määrää. Lentoja Lappiin ei pidä vähentää kuten muut puolueet politiikallaan ajavat. Ilmastohysterialle on asetettava rajat. Äänestä Suomi takaisin.”