Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi – vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja

16.09.2024 |12:37

Helsingin keskustassa toimivat yritykset ovat huolissaan kaupungin suunnitelmista muuttaa Kaivokatu joukkoliikennekaduksi ja ohjata keskustan poikittainen autoliikenne ensisijaisesti Esplanadeille. Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun sulkemista autoliikenteeltä, mikä vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa alkaa tiistaina 17.9. keskustan liikenteen muutoksia tulevina vuosina ohjaavan ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman ja Kaivokadun ympäristösuunnitelman käsittely. Kaupungin suunnitelmissa autoliikenteen pääverkkoa keskustassa harvennettaisiin ja Kaivokatu muutettaisiin joukkoliikennekaduksi.

Ruuhkat muilla kaduilla lisääntyisivät

Helsingin Yrittäjät on ydinkeskustan liikennesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa painottanut, että Helsingin keskustan saavutettavuus eri ilmansuunnista autoliikenteellä ja sujuva liikkuminen keskustassa edellyttää kahta poikittaista ajoyhteyttä – Kaivokatua ja Esplanadeja.

– Kaupungin suunnitelmassa Esplanadit säilyisivät kaksikaistaisina, mikä on parannus aiempiin suunnitelmiin. Neljän ajokaistan poistuminen ydinkeskustasta Kaivokadulta aiheuttaisi kuitenkin ruuhkia Esplanadeille sekä muille kaduille, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.

– Keskustassa liikkumisen vaikeutuminen ja matka-aikojen pidentyminen vaikuttaisi asiointiin, työssäkäyntiin sekä yhä lisääntyvään jakelu-, huolto- ja liikkuvaan palveluliikenteeseen, jonka sujuvuudessa on nykyisinkin parannettavaa.

Jalankulkijoiden turvallisuus heikkenisi entisestään

Helsingin Yrittäjien lisäksi autottomaksi muutettua Kaivokatua vastustaa myös Helsingin seudun kauppakamari. Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen kirjoitti HS:n mielipidekirjoituksessaan 11.9., että muutos lisäisi ruuhkia ja niistä kärsisivät niin henkilöauto-, huolto- ja jakelu-, taksi-, bussi- kuin pelastusliikennekin. Vaikutukset heijastuisivat Esplanadien eteläpuoliseen katuverkkoon sekä laajemmin keskustaan.

– On hyvä muistaa, että autoliikenteen kieltämisestä huolimatta Kaivokatu säilyisi edelleen vilkkaana liikenneväylänä. Raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrä tuplaantuisi, mikä tarkoittaa nykyistä huomattavasti enemmän kävelyä haittaavia ja kävelijöiden turvallisuutta vaarantavia raitiovaunuja ja pyöräilijöitä.

– Kaivokadun viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta parantavat lisärakentamismahdollisuudet ovat rajalliset, joten päätöksen hyödyt ja haitat on poliittisessa päätöksenteossa arvioitava huolellisesti, Lahtinen kirjoitti.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

3.
Suomen uutiset logo

Aittakumpu ja Antikainen torjuvat Vääksyn koulun rehtorin väitteet – joulukirkko ei ole virhe

20.12.2025 |10:00
5.
Suomen uutiset logo

Terrori-iskun puinti sai uusia käänteitä Australiassa – pääministeri mukana Israelin vastaisessa mielenosoituksessa

22.12.2025 |10:02
7.
Suomen uutiset logo

Sanna Antikaisen kolumni: Länsimainen joulu polvillaan – näin länsi antautuu

23.12.2025 |15:00
8.
Suomen uutiset logo

Strandman vaatii selvitystä Luonnonvarakeskuksen virhearvioista: ”Näin laajojen ja toistuvien virhearvioiden jälkeen luottamus ei voi olla itsestäänselvyys”

18.12.2025 |12:11
9.
Suomen uutiset logo

Juvonen: Vanhuksen kaltoinkohtelu Torniossa palvelukodissa ei selity osaamattomuudella – kyseessä on sietämätön julmuus, kylmyys ja ilkeys

22.12.2025 |12:37

Uusimmat

Perussuomalainen 4/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 3/2025

Mainos kuva

Lue lisää