LEHTIKUVA
Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi – vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja
Helsingin keskustassa toimivat yritykset ovat huolissaan kaupungin suunnitelmista muuttaa Kaivokatu joukkoliikennekaduksi ja ohjata keskustan poikittainen autoliikenne ensisijaisesti Esplanadeille. Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun sulkemista autoliikenteeltä, mikä vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa alkaa tiistaina 17.9. keskustan liikenteen muutoksia tulevina vuosina ohjaavan ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman ja Kaivokadun ympäristösuunnitelman käsittely. Kaupungin suunnitelmissa autoliikenteen pääverkkoa keskustassa harvennettaisiin ja Kaivokatu muutettaisiin joukkoliikennekaduksi.
Ruuhkat muilla kaduilla lisääntyisivät
Helsingin Yrittäjät on ydinkeskustan liikennesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa painottanut, että Helsingin keskustan saavutettavuus eri ilmansuunnista autoliikenteellä ja sujuva liikkuminen keskustassa edellyttää kahta poikittaista ajoyhteyttä – Kaivokatua ja Esplanadeja.
– Kaupungin suunnitelmassa Esplanadit säilyisivät kaksikaistaisina, mikä on parannus aiempiin suunnitelmiin. Neljän ajokaistan poistuminen ydinkeskustasta Kaivokadulta aiheuttaisi kuitenkin ruuhkia Esplanadeille sekä muille kaduille, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
– Keskustassa liikkumisen vaikeutuminen ja matka-aikojen pidentyminen vaikuttaisi asiointiin, työssäkäyntiin sekä yhä lisääntyvään jakelu-, huolto- ja liikkuvaan palveluliikenteeseen, jonka sujuvuudessa on nykyisinkin parannettavaa.
Jalankulkijoiden turvallisuus heikkenisi entisestään
Helsingin Yrittäjien lisäksi autottomaksi muutettua Kaivokatua vastustaa myös Helsingin seudun kauppakamari. Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen kirjoitti HS:n mielipidekirjoituksessaan 11.9., että muutos lisäisi ruuhkia ja niistä kärsisivät niin henkilöauto-, huolto- ja jakelu-, taksi-, bussi- kuin pelastusliikennekin. Vaikutukset heijastuisivat Esplanadien eteläpuoliseen katuverkkoon sekä laajemmin keskustaan.
– On hyvä muistaa, että autoliikenteen kieltämisestä huolimatta Kaivokatu säilyisi edelleen vilkkaana liikenneväylänä. Raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrä tuplaantuisi, mikä tarkoittaa nykyistä huomattavasti enemmän kävelyä haittaavia ja kävelijöiden turvallisuutta vaarantavia raitiovaunuja ja pyöräilijöitä.
– Kaivokadun viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta parantavat lisärakentamismahdollisuudet ovat rajalliset, joten päätöksen hyödyt ja haitat on poliittisessa päätöksenteossa arvioitava huolellisesti, Lahtinen kirjoitti.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Esplanadit Helsingin seudun kauppakamari Markku Lahtinen Tiina Oksala Helsingin Yrittäjät Kaivokatu jalankulkijat liikennejärjestelmäsuunnitelma Autoilu Joukkoliikenne Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”
Helsingin Kaivokadun sulkeminen suututtaa – Marimekon Ihamuotila: “Aivan mielipuolista”, “aivan sairaan tyhmää”
Pääkirjoitus: Satunnaisia lokikirjamerkintöjä vasemmiston häröteatterista – päät poikki, rahat tänne, tunkekaa leikkaukset per*eeseenne
Helsingin kaupungin Munkkiniemenbaanan siltahanke herättää vastustusta – ”Helsinki haluaa tasamaapyöräilyä merta tuhoamalla”
Helsingin keskustasta Töölön ja Munkkiniemen kautta Espoon rajalle kulkevaa pyöräliikenteen runkoyhteyttä käsiteltiin 27.8. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnassa. Siltahankkeen vastustajien mielestä hanke tuhoaisi Helsingin kantakaupungin arvokkaan kulttuuri- ja luonnonympäristön sekä rantakalliomaiseman.
Viikon suosituimmat
Elokapinan sisäisellä keskustelupalstalla fantasioidaan massamurhalla: “Pyhää veristä raivoa”, “veristä lihamössöä”, “veriset pylväät, verta valuvat portaat”
Elokapinan sisäiseltä keskustelupalstalta tihkuu erittäin huolestuttavia viestejä.
Demaripomo Razmyar kommentoi maahanmuuttajien Pisa-tuloksia – PS:n Koponen: ”Kujalla kuin käkikello”
SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin mukaan maahanmuuttajien huonot Pisa-tulokset johtuvat muun muassa sosioekonomisesta asemasta ja tukitoimia tulisi tarkastella paremmin. Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen tyrmää demaripomon väitteet.
Suomalaisilta ärhäkkä vastareaktio Elokapinan käsittämättömään veriläyträykseen: järjestön kieltämistä ajava kansalaisaloite keräsi yli 60 000 nimeä yhdessä päivässä
Elokapinan kieltämistä ajavasta kansalaisaloitteesta tuli megahitti – aloitteen tekijöiden mukaan suursuosio lähettää selkeän viestin: ”Kansa ei enää hyväksy Elokapinan laitonta toimintaa”
Tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suosituin kansalaisaloite ajaa anarkistiliike Elokapinan kieltämistä. Lainsäädäntöuudistusehdotuksen ja ryhmittymän lakkauttamisen lisäksi aloite samalla lähettää vahvan viestin radikaalisti toimiville ympäristöaktivisteille. - Viesti on selvä. Kansa ei hyväksy Elokapinan laitonta toimintaa. Mielenosoittaminen ja sananvapaus ovat tärkeitä asioita mutta asiat täytyy hoitaa lakien ja asetusten mukaan, aloitteen tekijät kertovat Suomen Uutisille.
PISA: Kun vasemmiston argumentit loppuvat, rasismisyyttely alkaa – Miko Bergbom antaa Li Anderssonin kuulla kunniansa
Kansallisarkiston ex-pääjohtajalta vakava varoitus Elokapinan radikalisoitumisriskistä – vertaa terroristijärjestö Punaiseen armeijakuntaan
Punainen armeijakunta (RAF) oli Saksan liittotasavallassa 1970-luvulla vaikuttanut äärivasemmistolainen terroristiryhmä, jonka tavoitteena oli kommunistinen kansannousu. Baader-Meinhof-ryhmänä tunnettu RAF vastusti kapitalismia. Se murhasi iskuissaan kymmeniä ihmisiä.
Onni Rostilan kolumni: Sunnuntainen suru-uutinen
Sunnuntai-iltojen ohjelmapaikoille on kiihtyvään tahtiin ilmestynyt sellaisia klassikkouusintoja, kuin ”Laitaoikeisto jyräsi voittoon” ja ”Vaalitulos: YLE hävisi jälleen”. Viimeisin versiointi ja mediaväen vaikerointi nähtiin sunnuntaisissa Itävallan parlamenttivaaleista, kirjoittaa kansanedustaja Onni Rostila kolumnissaan.
Väestökello näyttää, miten ulkomaalaistaustaisten ihmisten osuus vauhdilla kasvaa Suomessa: Nykytahdilla joka neljäs helsinkiläinen on vieraskielinen jo vuonna 2038
Ajatuspaja Suomen Perustan tänään julkaisema vaestokello.fi-palvelu kuvaa maahanmuuttajataustaisten ihmisten osuutta Suomessa. Pääkaupunkiseudulla vieraskielisten ihmisten osuus kasvaa kiihtyvää tahtia.
Polvinen: Helsingin Kaisaniemen puistossa näkyvät monikulttuurisuuden ongelmat pienoiskoossa
Helsingin Kaisaniemen kupeilla usein liikkuva perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen näkee puistossa päivittäin Suomen sisäisen turvallisuuden löperöjen ratkaisujen ja sinisilmäisen maahanmuuttopolitiikan aiheuttamat ongelmat käsinkosketeltavina.