

Viikon 39/2018 luetuin
Isänmaallinen rekkamies jäi vaille työsuhdeturvaa – ”Onhan sinulla ollut jotain Suomen lippujakin auton tuulilasilla”
Yhä useammat ihmiset työskentelevät muodollisesti itsenäisinä yrittäjinä, mutta jos suurin osa yrittäjän töistä tulee yhdeltä ainoalta toimeksiantajalta, hänen asemansa on hyvin heikko. Työsuhdeturvaa ei ole, vaan sopimus voidaan irtosanoa lyhyellä varoitusajalla ja syytä kertomatta.
Kempeleläinen Arto Hämäläinen on rekkamies ja yrittäjä henkeen ja vereen – jo kolmannessa sukupolvessa. Rekkahommat tuntuivat luontevilta, eikä Arto ikinä mitään muuta elämänuraa harkinnutkaan, vaan meni suoraan armeijasta isänsä ”rengiksi” auton rattiin. Isän jäätyä eläkkeelle Arto jatkoi yrityksen toimintaa. Viimeiset 15 vuotta hän on ollut sopimusautoilijana isossa oululaisessa kuljetusliikkeessä, jolle jo hänen isänsä aikoinaan teki töitä.
”Meidän intressit eivät enää kohtaa, ja onhan sinulla ollut jotain Suomen lippujakin auton tuulilasilla.”
Pohjoisen tiet ovat tulleet tutuiksi. Arto kertoo ajaneensa varmaankin 10 miljoonaa kilometriä uransa aikana.
– Pidän itseäni aika hyvänä tässä hommassa, Arto sanoo.
Rekan etuikkunalle ilmestyi Suomen lippu vuoden 2015 tienoilla, kun Arto innostui politiikasta, ja se tulee liehumaan siellä jatkossakin. Mies ei ole myöskään Facebookissa sanojaan säästellyt puolustaessaan Suomen vapautta ja itsenäisyyttä. Tämä vakaumus vei hänet vuoden 2017 vaaleissa Kempeleen valtuustoon, jossa Arto Hämäläinen on yksi perussuomalaisten kolmesta valtuutetusta. Lähes puolet 39 kunnanvaltuutetusta on keskustalaisia, sillä pääministeri Juha Sipilän kotipaikkanakin tunnettu Kempele on keskustan ja lestadiolaisten vankkaa tukialuetta.
Toiko Suomen lippu potkut?
Aina ei isänmaallisesta vakaumuksesta kuitenkaan ole ollut hyötyä. Arto Hämäläisen jo 15 vuotta kestänyt sopimus oululaisen kuljetusliikkeen kanssa sanottiin irti toukokuun alussa kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Ajot loppuivat heinäkuun lopussa ja nyt mies on tyhjän päällä, koska hänen kommandiittiyhtiönsä työt koostuivat yksinomaan kyseisen kuljetusliikkeen toimeksiannoista.
Kuljetusalalla sopimukset laaditaan yleisesti siten, että omalla autollaan alihankkijana ajava sopimusautoilija pystyy kuolettamaan ajokalustonsa noin viiden vuoden välein. Lisäksi työstä pitäisi jäädä jonkinlainen pieni palkkakin kuljettajalle. Sopimuksen irtisanominen osui Arto Hämäläiselle pahaan rakoon, sillä hän vaihtoi autoa viimeksi kaksi vuotta sitten. Autosta jäi vielä 110 000 euroa velkaa töiden loputtua.
Uusia ajoja on lähiseudulta vaikea löytää. Ruotsista löytyisi töitä, mutta perhesyistä Arto ei halua lähteä pitkiksi ajoiksi ulkomaanajoon. Ajan viettäminen lasten kanssa on perheenisälle tärkeää.
”Uran voitte minulta viedä, mutta lipustani en voi luopua.”
Arto kokee, että hänen poliittinen vakaumuksensa vaikutti kuljetusliikkeen päätökseen irtisanoa hänen sopimuksensa.
Mitään syytä sopimuksen irtisanomiselle ei tietenkään tarvitse kertoa, sillä juridisesti kyse on kahden yrityksen välisestä sopimuksesta, vaikka alihankkijana toimiva sopimusautoilija onkin selvästi heikommassa asemassa kuljetusliikkeeseen nähden. Arto oli kuitenkin sitä mieltä, että olisi inhimillistä ja kohtuullista kertoa syy irtisanomiseen näin pitkän yhteisen polun jälkeen.
Pitkään tingattuaan Arto sai kuljetusliikkeen johtoportaan edustajalta vastauksen:
– Meidän intressit eivät enää kohtaa, ja onhan sinulla ollut jotain Suomen lippujakin auton tuulilasilla, Arto kertoo kuljetusliikkeen edustajan sanoneen.
Niinpä Arto vei viimeisen työpäivän kunniaksi työkavereilleen ja johtajille Suomen lipulla koristetun kakun pitkän yhteisen taipaleen muistoksi.
– Uran voitte minulta viedä, mutta lipustani en voi luopua, Arto sanoo.
Kuljetusliikkeen edustaja kiistää
Hyvän journalistisen tavan mukaisesti Suomen Uutiset otti yhteyttä kyseiseen kuljetusliikkeen johtoportaan edustajaan, joka kertoo viitanneensa ”yhteisillä intresseillä” siihen, että Hämäläisen työstä olisi tullut asiakkailta negatiivista laatupalautetta.
Kuljetusliikkeen mukaan sopimuksen irtisanomisen taustalla olivat yksinomaan laadulliset asiat, ja samalla päivämäärällä irtisanottiin muidenkin sopimuskuljettajien sopimuksia. Kuljetusliikkeellä ei ole mitään poliittisia sitoumuksia ja kaikki saavat olla mitä mieltä haluavat.
Erityisen tiukasti kuljetusliikkeen edustaja kiistää puhuneensa Suomen lipusta yhtään mitään. Hän ymmärtää, että tyhjän päälle jääneen Hämäläisen tilanne on heikko, mutta kuljetusliikkeen mukaan kyse on alihankkijan ”omasta riskienhallinnasta”.
Alihankkijan näkökulmasta asia on toisin. Arto Hämäläinen sanoo, että sopimusautoilijan ei ole mahdollista ajaa muille toimeksiantajille. Ei edes toisella autolla, koska kuljetusliike pitää sitä ”kilpailuna” ja riskinä heille. Hämäläinen omistaa vain rekan vetoauton eli ”nupin”, mutta kontit ja perävaunut ovat olleet oululaisen kuljetusliikkeen.
Arto Hämäläisen mukaan kielteistä palautetta on tullut vain oman terminaalin toiselta työnjohtajalta liiasta oma-aloitteellisuudesta, mutta asiakkaat ovat pitäneet hänestä. Varmemmaksi vakuudeksi Hämäläinen esittelee erään suuren asiakkaan kuljetusliikkeelle lähettämää sähköpostiviestiä, jossa asiakas kehui Arton toimintaa ja toivoi, että Arton sopimus jatkuisi normaalisti.
Kuljetusliikkeen version uskottavuutta heikentää myös se, että asiakasreklamaatiot tulivat esille irtisanomisen syynä vasta siinä vaiheessa, kun Suomen Uutisten toimittaja soitti kuljetusliikkeen edustajalle kysyen Suomen lipusta. Sitä ennen Arto Hämäläiselle ei oltu koskaan kerrottu asiakkailta tulleesta huonosta palautteesta yhtään mitään.
Yleisesti luulisi, että negatiivinen asiakaspalaute otettaisiin puheeksi työntekijän kanssa mahdollisimman pian.
– Reklamaatiot tulivat puheeksi tämän jutun tekemisen yhteydessä ensimmäistä kertaa… ja viimeistä, Arto kertoo.
Kuultuaan toimittajalta kuljetusliikkeen uusimman version irtisanomisen syistä Hämäläinen otti yhteyttä kuljetusliikkeeseen pyytäen kopioita väitetyistä asiakasreklamaatioista.
– Haluan olla paras alallani ja kehittyä kuljettajana, tulevaisuuteni kannalta on tärkeää kertoa missä olen mennyt metsään, Arto perustelee.
Kuljetusliike ei ole suostunut näyttämään asiakasreklamaatioita, eikä Arto usko sellaisia olevan olemassakaan.
Sopimuskuljettajan asema on heikko
Irtisanomisen perimmäisten syiden osalta vallitsee perinteinen ”sana sanaa vastaan” -tilanne. Puhelinkeskustelusta ei ole äänitettä. Arto uskoo, että hänen avoin isänmaallisuutensa ja poliittinen aktiivisuutensa Suomen itsenäisyyden ja oman valuutan puolesta on ollut asia, jota on jo pitkään katsottu karsaasti kuljetusliikkeen johtoportaassa.
Joka tapauksessa tosiasia on se, että ison kuljetusliikkeen alihankkijana toimivan sopimuskuljettajan asema on erittäin heikko. Kaikki kaluston hankintaan ja ylläpitämiseen liittyvät riskit ja kustannukset on ulkoistettu alihankkijalle. Ja kalusto ei ole halpaa. Samalla alihankkija on erittäin sidottu kuljetusliikkeeseen, ja työskentely muille toimeksiantajille on käytännössä mahdotonta.
Jos kyseessä olisi ollut normaali työsopimus, irtisanomisaika olisi ollut 15 vuoden jälkeen 6 kuukautta, ja irtisanomiselle olisi pitänyt antaa kunnollinen peruste. Mutta yrittäjällä ei ole työsuhdeturvaa, eikä myöskään työttömyysturvaa, jos ei ole erikseen maksanut yrittäjien työttömyyskassaan. Yleisen työttömyysturvan saamiseksi yrityksen toiminta pitäisi lopettaa kokonaan ja kalusto myydä. Tilannetta pahentaa se, että verottajakin haluaa koko ajan omansa, ja ennakkoverot on määrätty aiempien vuosien tulojen perusteella.
Miten tästä eteenpäin?
Arto Hämäläinen ei kuitenkaan aio lannistua ja lopettaa yrittämistä. Päinvastoin, hän aikoo ottaa lisää velkaa: ostoslistalla on oma perävaunu ja kontti sen päälle.
Arto on lähdössä myös ehdokkaaksi ensi kevään eduskuntavaaleihin, jos vain perussuomalaisten listoille mahtuu. Hänen vaaliteemansa liittyvät Suomen itsenäisyyteen, pieniin yksiköihin, omavaraisuuteen ja yrittäjyyteen.
– Kansallisaarteet täytyy pitää tässä maassa eikä kanadalaisilla, Arto sanoo kaivostoimintaan viitaten.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Ideologinen pakkoruokinta alkaa vuonna 2026 – Antikainen: Helsinki kieltää lihan lapsilta
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan viisivuotissuunnitelman mukaan kouluissa ja päiväkodeissa ei enää tarjota kinkkuleikkeitä vuodesta 2026 alkaen. Vuoteen 2030 mennessä lihaa olisi tarjolla vain kahdesti viikossa ja joka toinen viikko ainoastaan kerran.

Professori Vesa Kanniainen julkaisee maahanmuuttolukunsa kirjana: Lähi-idästä ja Afrikasta saapuvat aiheuttavat eniten kustannuksia julkiselle taloudelle
Professori emeritus Vesa Kanniaisen analyysi maahanmuuton nettokustannuksista Euroopassa herätti huomiota alkusyksystä. Analyysia esittelevää YouTube-videota ja Kanniaisen haastattelua on ladattu tähän mennessä 130 000 kertaa.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue päätti: Laittomasti maassa oleville laajemmat terveyspalvelut – perussuomalaiset vastusti
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti eilen pitää laajemmat terveyspalvelut laittomasti maassa oleville. Suomen hallitus kuitenkin esittää, että viranomaiset rajaavat palveluita hieman. Varha oli jo ottamassa tulevan lakimuutoksen täysimääräisesti huomioon, mutta nyt alue aikoo kuitenkin tarjota laajempia palveluita.

10-vuotias tyttö raiskattiin – protestit vastaanottokeskuksella Dublinissa jatkuvat jo toista iltaa
Dublinissa on ollut väkivaltaisia mellakoita kahtena peräkkäisenä iltana, koska karkotettavaksi määrätyn turvapaikanhakijan epäillään raiskanneen 10-vuotiaan tytön vastaanottokeskuksessa. Poliitikot tuomitsevat mellakoinnin, mutta eivät ole valmiita antamaan kansalaisille mahdollisuutta vaikuttaa maahanmuuttopolitiikkaan väkivallattomin ja demokraattisin keinoin.

Keskusta ja SDP lakkauttamassa Ivalon yöpäivystyksen – vastoin lakia ja alueellista tasa-arvoa
Keskusta synnytti hyvinvointialueet lakeineen, keskittämisasetuksineen ja rahoitusmalleineen. Nyt sama puolue johtaa Lapin hyvinvointialuetta – ja haluaa lakkauttaa Ivalon yöpäivystyksen. Päätös on räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä keskusta on julkisuudessa väittänyt puolustavansa.

Transaktivistit yrittivät estää feministien konferenssin vandalisoimalla kokouskeskusta Brightonissa
Transaktivistit yrittivät estää feministien konferenssin rikkomalla kokouskeskuksen ikkunoita, koska tapahtuma oli heidän mielestään "transfobinen". Paikallinen vihreiden kansanedustaja kommentoi vandalismia sanoen, että Brightonin valitseminen kokouspaikaksi oli provokaatio ja että kaupungin ei pitäisi vuokrata tilojaan tapahtumille, jotka "luovat jännitteitä".

Saksalainen AfD-puolue kasvattaa suosiotaan liittokanslerin ja muiden puolueiden palomuureista huolimatta
Mitä korkeammalle Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) suosio kasvaa, sitä kovaäänisemmin vaaditaan sen kieltämistä. Liittokanslerin ja muiden puolueiden boikotoima puolue syyttää hallitusta yrityksestä hiljentää oppositio.

Pieleen meni valtamedian ennustus: Javier Milei murskavoittoon Argentiinan vaaleissa
Argentiinan presidentti Javier Milei on johtanut puolueensa murskavoittoon sunnuntain välivaaleissa. Kahden ensimmäisen presidenttivuotensa aikana Milei on toteuttanut radikaaleja menoleikkauksia anarkokapitalismin hengessä. Valtamedia ennusti presidentin uudistusllnjalle mahalaskua vaaleissa mutta toisin kävi.

Riikka Purra: ”Rakastan tavallisten ihmisten halua paljastaa järjettömiä kohteita, joihin veronmaksajan rahaa tungetaan”
Valtiovarainministeri Riikka Purra suitsuttaa tavan kansalaisia, jotka haluavat somessa tuoda esille havaitsemiaan mahdollisia kohteita, joihin verovarojen tärvääminen ei ole ainakaan maksajan etu: "Ongelmat pitää paljastaa kaikkien silmille, mahdollisimman raadollisesti", valtiovarainministeri vaatii.












