Esityksessä ehdotetulla lailla on tarkoitus muuttaa Sipoonkorven kansallispuiston rajausta siten, että kansallispuistoon liitettäisiin Malmin lentokentän alue, sen uhanalaiset niityt ja ympäristön metsäalueet sekä Longinojan valuma-alueet.
Ilmailutoiminta suojellut uhanalaisia niittyjä
Kansallispuistoon liitettävä alue suojelisi ja säilyttäisi Malmin lentokentän arvokkaat, aromaiset, uhanalaiset niityt ja muut luontoarvot jatkamalla ilmailutoimintaa, joka on synnyttänyt niityt ja ylläpitänyt niitä jo 90 vuotta.
– Kannatan Helsinki-Malmin lentokentän palauttamista lentokäyttöön, Juha Mäenpää linjasi.
Mäenpää pitää Malmin lentokentän lakkauttamista myös huoltovarmuuden näkökulmasta suorastaan mielisairaana nykyinen maailmantilanne huomioon ottaen. Hänen mukaansa päätös olisi tullut kumota viimeistään Venäjän hyökättyä Ukrainaan vuonna 2022.
PS puhunut Malmin puolesta vuosikausia
Perussuomalaiset asettui puolueena tukemaan Malmin lentoaseman säilyttämistä jo vuonna 2016. Puolue näkee lentoaseman säilyttämisen tärkeänä erityislaatuisen luontonsa ja ilmailuelinkeinojen tulevaisuuden näkökulmasta sekä myös viranomais- ja harrastustoiminnan puolesta.
– Lentokentästä luopumisella hukataan kulttuuriperintöä, lentokoulutusta, varalaskukenttä ja osa huoltovarmuutta, Mäenpää huomautti.
Myös Helsingin kaupunginvaltuustossa perussuomalaiset ovat useasti äänestäneet Helsinki-Malmin lentotoiminnan säilyttämisen puolesta.
Surkuhupaisa näytelmä
Yle uutisoi toukokuussa, kuinka Helsingin kuntapoliitikot etsivät keinoja herätellä rakennusyhtiöitä tarttumaan Malmin lentokentän asuntorakennushankkeisiin. Malmin tulevan keskustan hintataso uhkaa nousta niin korkeaksi muuhun Malmiin verrattuna, että asunnot eivät käy helposti kaupaksi.
– Rakennuttajilta on tullut Helsingin kaupunkiympäristölautakuntaan viestiä, että heitä ei kiinnosta rakentaa Malmin kentän aluetta. Rakennusyhtiöt laskevat tällä hetkellä, että Malmin uusien asuntojen neliöhinta voi nousta 5 500 euroon, kun ympäröivillä alueilla vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat ovat vain puolet siitä, kertasi Mäenpää uutista.
– Onhan tämä aika surkuhupaisa näytelmä. Ensin rynnätään tuhoamaan ainutlaatuinen ihmisten ja muiden eliöiden hyödyntämä alue rakentamisen nimissä. Sitten vasta aletaan ihmettelemään, että rakentaisiko tähän nyt joku jotakin, Mäenpää sivalsi.
Vihreät näytti luonnolle keskisormea
Kansanedustaja luki puheensa aikana puhelimesta tekstin rakentamisen päästöihin liittyen:
– ”Malmin paalutukseen tarvittaisiin yli 14 000 kilometriä teräsbetonipilareita. Paalujen valmistamisesta hiilidioksidipäästöjä syntyy yli 350 000 tonnia. Lisäksi kasvihuonekaasuja tulee paalujen asennuksesta ja alueen puhdistamisesta. Paalujen kustannukseksi arvioidaan jopa 470 euroa kerrosneliömetriä kohti. Tämä nostaisi sadan neliön perheasunnon hintaa 47 000 euroa.”
– Helsingin vihreät näytti Malmin luontoarvoille keskisormea. Vihreät kohkaavat ennallistamisesta, ja mielestäni ennallistaminen tulisi aloittaa Malmilta ja palauttaa se 50-luvun loistoonsa. Eläköön Malmi! Mäenpää päätti viitaten vihreiden tuhoisaan äänestyskäyttäytymiseen Malmin lentokentän suhteen.