Liikennepolitiikka on puhuttanut suomalaisia loppuvuodesta. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän tuoreessa raportissa linjataan, että autoilusta olisi ilmastosyistä tehtävä niin paljon nykyistä kalliimpaa, että autoilijoiden olisi pakko vaihtaa ajoneuvoa. Perussuomalaiset ovat puolustaneet suomalaista autoilijaa himoverotukselta. Tulevaisuudessa autoilija ehkä vaihtaakin ajoneuvoa, mutta ei välttämättä polkupyörään tai junaan.

Miksi toivoa joulupukilta hienoa autoa, joka kuitenkin jumittaa ruuhkassa, kun voi toivoa henkilökohtaista lentolaitetta, jolla pääsee ruuhkan yli?

Maform design ja LIFT Aircraft ovat esitelleet maailman ensimmäisen henkilökohtaisen helikopterin, joka saattaa tulevaisuudessa olla yhtä tärkeässä asemassa ihmisten arjessa kuin auto nyt. LIFT aircraft lupaa tiedotteessaan, että heidän sähköllä toimiva ilma-aluksensa Hexa aircraft mahdollistaa lentämisen jokaiselle – lentolupakirjaa ei tarvita.

”Lentävä nojatuoli” kykenee nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan niin maalta kuin vedestäkin, joten alus sopisi hyvin suomalaiseen mökkikäyttöönkin.

Hexa aircraft on iso drooni, jossa on 18 toisistaan riippumatonta potkuria moottoreineen ja akkuineen. Kyytiin mahtuu vain yksi henkilö. Alus itsessään painaa 196 kg, mikä Yhdysvalloissa merkitsee sitä, että se voidaan luokitella ultrakevyeksi motorisoiduksi ilma-alukseksi sikäläisten ilmailuviranomaisten mukaan.

Yritys aikoo tarjota jo vuonna 2019 mahdollisuuden vuokrata sähkökopteria 25 suurkaupungissa Yhdysvalloissa.

Lentämisestä kiinnostuneiden on harjoiteltava virtuaalitodellisuussimulaattorissa. Pilotilla tulee olla ikää 18 vuotta, pituutta korkeintaan 196 cm ja painoa maksimissaan 113 kg. Lentolaitteellä pääsee kerrallaan maksimissaan 15 minuutin ajelulle.

Lentävä nojatuoli on valmistajansa mukaan turvallinen ja helposti ohjattava. Miehittämättömien droonien tapaan lentotietokone stabiloi aluksen, jota pilotti hallitsee pienellä ohjaussauvalla. Tietokone myös jatkuvasti laskee lähtöpaikkaan palaamiseen tarvittavan energiamäärän perustuen lentokorkeuteen sekä tuulen nopeuteen ja suuntaan. Tietokone huolehtii siitä, että jos akun varaus on vähissä, alus laskeutuu automaattisesti.

Suomen Uutiset