Tagi: liikennepolitiikka

LEHTIKUVA

Kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Kaisa Garedew iloitsee hallituksen historiallisista toimenpiteistä autoilijoiden hyväksi. Hallitusohjelman linjauksen mukaisesti autoveroa alennetaan 50 miljoonalla eurolla. Kevennys kohdistetaan keski- ja suuripäästöisiin sekä vanhimpiin autoihin, joita on suurin osa kaikista Suomen henkilö- ja pakettiautoista.  Lue lisää >

PS ARKISTO

Auto- ja liikennealan vaalipaneelissa suurimpien puolueiden kansanedustajat esittivät linjauksia päästövähennyksistä ja liikenteen verotuksesta tulevaisuudessa. Vihreät, vasemmistoliitto ja demarit luettelivat lähinnä erilaisia politiikkatoimia, joilla autoilu pysyy kalliina myös tulevaisuudessa – siitäkin huolimatta että liikenteen päästöt jatkossa vähenevät. Perussuomalaisten Ville Tavio toppuutteli vihervasemmiston intoa kiusata autoilijoita ja huomautti, että tilastollisesti Suomessa on jo nyt EU:n kolmanneksi korkein...  Lue lisää >

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari vaati polttomoottoreille viimeistä myyntipäivää (Verkkouutiset). Sdp:n ilmasto-ohjelman mukaan polttomoottorilla käyvät uudet henkilöautot kiellettävä (Ilta-Sanomat). Punavihreä ilmastoherätys sivuuttaa retorisessa kunnianhimoisuudessaan kuitenkin tutkimustiedon. Nature-lehdessä julkaistun elinkaarilaskelman mukaan ladattavan hybridin päästöt ovat pienemmät kuin sähköauton, jossa ei ole polttomoottoria ensinkään.  Lue lisää >

Liikennepolitiikka on puhuttanut suomalaisia loppuvuodesta. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän tuoreessa raportissa linjataan, että autoilusta olisi ilmastosyistä tehtävä niin paljon nykyistä kalliimpaa, että autoilijoiden olisi pakko vaihtaa ajoneuvoa. Perussuomalaiset ovat puolustaneet suomalaista autoilijaa himoverotukselta. Tulevaisuudessa autoilija ehkä vaihtaakin ajoneuvoa, mutta ei välttämättä polkupyörään tai junaan.  Lue lisää >