Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa pitää liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän raporttia synkkänä suomalaisen tieliikenteen tulevaisuuden kannalta. Marinin hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartta tähtää kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseen jo vuoteen 2030 mennessä.

– Tämä päästöjen puolittaminen vajaan kymmenen vuoden kuluessa on äärimmäisen kova tavoite, ja kaiken autoilun kulut uhkaavat nousta sen seurauksena pilviin, sanoo Ritva ”Kike” Elomaa.

– Eikä siinä vielä kaikki. Vuoteen 2045 mennessä on tavoitteena liikenteen nollapäästötason saavuttaminen, mikä tarkoittaa käytännössä autoilijoiden kurittamisen jatkumista pitkälle tulevaisuuteen.

Luvassa roppakaupalla lisää polttoaineveronkorotuksia

Työryhmä toteaa raportissaan, että nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella liikenteen verotuottojen alenemaa voidaan korvata vain rajallisesti. Raportissa pidettiin polttoaineveroa tärkeimpänä päästöohjauskeinona.

– Käytännössä tämä tietää roppakaupalla lisää polttoaineveronkorotuksia tulevaisuudessa. Se ei ole ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kannalta hyvä kehityskulku. Kansalaiset ja talous kärsivät. Jo tähän mennessä tehdyt polttoaineveronkorotukset ovat liikaa ja kohtelevat ihmisiä sekä yrityksiä todella epäoikeudenmukaisesti.

Autoilijoiden rankaiseminen on älytöntä

Elomaa pitää vääränä lähestymistapana pyrkiä rahoittamaan verokertymän putoamista suoraan autoilijoiden lompakosta.

– On suorastaan aivan älytön yhtälö, että hallitus on valmis elvyttämään Etelä-Euroopan valtioita miljardeilla euroilla, ja samanaikaisesti se kaavailee uusien miljardiluokan verojen sysäämistä suomalaisten autoilijoiden harteille. Erityisesti dieselverojen roima korotus tuhoaa Suomen talouden kasvumahdollisuuksia.

– Polttoaineveronkorotukset tekevät hallaa koronasta nousevalle taloudellemme. En kykene käsittämään, kuinka keskusta voi olla mukana hallituksessa, joka on innolla nostamassa autoilun hintaa pitkien etäisyyksien maassamme. Vaikutukset osuvat kipeimmin juuri harvaan asutuille alueille, missä auto on arjen toimivuuden perusedellytys, Elomaa kertoo.

Autoilua taklataan kovaa joka suunnasta

Autoiluun liittyvän verokertymän turvaamiseksi väläytellään ajoneuvoveron fiskaalista korotusta sekä ajokilometreihin perustuvaa verotusta.

– Käytännössä hallituksen touhu näyttää siltä, että autoilua taklataan kovaa joka suunnasta. Ajatus ajokilometreihin perustuvasta verotuksesta on nyt todella myrkkyä ammattiautoilijoille sekä maaseudun asukkaille palvelujen keskittyessä kasvukeskuksiin. Nyt järki käteen hallitus ja tieliikenteen kurittaminen jäihin! Elomaa vaatii.

Suomen Uutiset