

LEHTIKUVA/ARKISTO
Ministeri Ranne: Läntiset yhteydet ovat maamme elinehto – ”Hallitusohjelma painottaa kansallista turvallisuutta”
Liikenne- ja viestintäministeriö on vahvistanut kuluvan hallituskauden aikana rooliaan turvallisuuden rakentajana. Ministeriön toiminnan ja käytettävissä olevien investointivarojen on ministeri Ranteen mukaan vahvistettava turvallisuutta ja taloutta muuttuneessa toimintaympäristössä.
Kadettikunta ry:n ja Suomen Sotatieteellinen Seura ry:n turvallisuuspoliittisessa seminaarissa Helsingin Tieteiden talossa keskiviikkona puhunut liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne muistutti, että suomalaisten turvallisuuden rakentamisen pitää aina olla kaiken päätöksenteon keskiössä.
– Sen ohi eivät saa mennä poliittiset intohimot tai henkilökohtaiset tunteet ja toiveet.
Turvallisuuden rakentamisen on Ranteen mukaan perustuttava kansalliseen etuun ja tarpeisiin, todelliseen tilannekuvaan ja sen jatkuvaan päivittämiseen sekä faktoihin.
– Läntiset yhteydet ovat aina olleet maamme elinehto. Niiden merkitys kuitenkin kirkastuu valitettavan usein vasta kriiseissä ja unohtuu rauhallisina aikoina.
Maantiede on ja pysyy
Sotatalvena 1939-40 Itämeri jäätyi. Viipurin, Hangon sekä Helsingin satamat jouduttiin sulkemaan. Jäänmurtajien auki pitämät väylät olivat kapeita rännejä, jotka olivat neuvostolentäjille helppoja maaleja. Merikuljetuksia keskitettiin pimeän aikaan.
– Ilman länsiyhteyksiä puna-armeija olisi jyrännyt meidät huolimatta suomalaisten uskomattomasta kestokyvystä sadanviiden kunnian päivän ajan. Kahdeksassakymmenessäneljässä vuodessa on muuttunut paljon, mutta maantiede on ja pysyy. Läntiset yhteydet ovat edelleen maamme elinehto, sanoi Ranne.
Hallitus rakentaa turvallisuutta
Liikenne- ja viestintäministeriö virastoineen on vahvistanut kuluvan hallituskauden aikana rooliaan turvallisuuden rakentajana. Ministeriön toiminnan ja käytettävissä olevien investointivarojen on Ranteen mukaan vahvistettava turvallisuutta ja taloutta muuttuneessa toimintaympäristössä.
– Erinomaista ja erittäin tiivistä yhteistyötä erityisesti puolustusvoimien ja -ministeriön sekä sisäministeriön kanssa vahvistetaan edelleen. Väylä, Traficom ja Ilmatieteenlaitos palvelevat turvallisuusviranomaisina ja tekevät turvallisuustyötä sekä kokoavat ja tuottavat tietoa kansallisen turvallisuuden vahvistamiseksi. Yhteistyöllä varmistamme Suomen toimintakyvyn niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteissa, Ranne kertoi.
– LVM:n kurssi on siis kääntynyt huomattavasti verrattuna aikaisempiin hallituskausiin. Hallinnonalan asiantuntijat, viranomaiset ja virkamiehet ovat olleet tässä muutoksessa ratkaiseva tekijä. Faktaministeriö tuottaa faktoja, joiden pohjalta turvallisuutta on hyvä rakentaa.
– Hallitusohjelma painottaa kansallista turvallisuutta, ja siellä mainitaan myös läntiset yhteydet. Kirjauksissa ei kuitenkaan määritellä, kuinka niitä tulisi rakentaa, Ranne huomautti.
Toimivaa ja kestävää perusinfraa tarvitaan
Alkuperäisessä kolmen miljardin euron investointiohjelmassa ei myöskään ollut listausta uusista investointikohteista, jotka nimenomaan vahvistaisivat läntisiä yhteyksiä.
– Tämän vuoksi lähdimme johdonmukaisesti ajamaan ja perustelemaan investointien uudelleenpainotuksia ja nykyisen infran vahvistamista heti hallituksen alkutaipaleelta alkaen. Tarvitsemme toimivaa ja kestävää perusinfraa. Läntisiä yhteyksiä, jotka palvelevat siviililiikennettä ja sotilaallista liikkuvuutta ja toimivat molempiin suuntiin.
Kriittisimmät puutteet koskevat länsi-itä- sekä etelä-pohjois-suuntaisten maantie- ja rautatieväylien kuntoa, välityskykyä ja kaksikäyttöisyyttä. Pohjois-Suomen maayhteyksien kehittäminen länteen on Ranteen mukaan avainasemassa.
– Uudistettu infrapaketti painottuu nyt koko Suomen tiestöön. Investointilistalle nousivat uusina hankkeina muiden muassa valtatiet 12, 15 ja 21. Näiden urakkavalmistelut alkavat välittömästi. Myös valtatie 5:n rahoitus saatiin sovittua. Hankkeet ovat poikittaisyhteyksien, huoltovarmuuden, turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten hyvän arjen kannalta erittäin tärkeitä.
– Valtatie 15:stä nostan erikseen esiin sen vaikutusalueella olevan Suomen suurimman sataman ja liikenneturvallisuuden. Lapin valtatie 21 on koko Lapille tärkeä kansainvälinen yhteys Ruotsin kautta Pohjois-Norjaan ja Jäämerelle. Valtatie 12:n yhteysväli Lahti-Kouvola on tärkeä osa itä-länsi-suuntaista valtatieverkkoa, jonka turvallisuutta ja toimintavarmuutta nyt parannetaan, Ranne kertoi.
Radat ovat osa turvallisuutta
Yhteyksiä länteen on Ranteen mukaan parannettava myös ratahankkeilla.
– Suunnitelmallinen siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen askel kerrallaan on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Moni kohotteli kulmakarvojaan, kun tietoon tuli, että Väylävirasto laatii toimeksiannostani parhaillaan selvitystä eri vaihtoehdoista eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen sekä mahdollisten uusien yhteyksien rakentamistarvetta Suomesta Ruotsiin.
– Työssä asetetaan suuri painoarvo puolustushallinnon näkemyksille ja huoltovarmuudelle. Selvitys valmistuu elokuussa 2025.
– Lisäksi valmistelussa on hallitusohjelman mukainen selvitys merenkurkun kiinteästä yhteydestä, missä arvioidaan sen tarvetta ja mahdollisia vaikutuksia myös sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden kannalta. Itse näen, ettei silta ole tässä ensisijainen ratkaisu. Kiinteä yhteys voi tarkoittaa myös aluskannan lisäämistä.
Katse kohdistuu päättäväisesti länteen
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on päivityksessä ja keskiössä on turvallisuusympäristössä tapahtuneiden muutosten huomiointi.
– Katse on ulotettava entistä päättäväisemmin länteen. Aiempaa merkityksellisempää on esimerkiksi se, millaiset olosuhteet vallitsevat Ruotsissa ja kuinka logistiset kuljetusketjut toimivat Narvikin satamaan ja länteen yleisesti. Onkin varmistettava, että liikennejärjestelmä sekä turvaa arjen toimivuuden että tukee sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta parhaalla mahdollisella tavalla, Ranne sanoi.
– Samalla meidän pitää sovittaa yhteen naapurimaiden suunnitelmat. Suunnitelman uudet tavoitteet ovat toimivuus, turvallisuus ja kestävyys, ja se valmistuu loppuvuodesta.
– Kun raja itään on kiinni, on yhteyksiä länteen vahvistettava entistä päättäväisemmin. Yhdessä.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- länsiyhteydet liikennejärjestelmä sotilaallinen liikkuvuus turvallisuusympäristö maantiet rautatiet infra infrainvestoinnit elinkeinoelämä itäraja ratahankkeet päätöksenteko Hallitusohjelma Lulu Ranne Turvallisuuspolitiikka Turvallisuus Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.

Iranilaisjohtaja käynnisti varainkeruun Trumpin ja Netanjahun salamurhaa varten: ”Tätä tehdään Euroopassa 10–20 miljoonalla dollarilla”
Kovan linjan iranilainen islamistijohtaja Abdolmajid Kharaghaani on ilmoittanut sosiaalisessa mediassa varainkeruukampanjasta Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin ja Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun tappamiseksi. Myös Kansainvälisen atomienergiajärjestön IAEA:n pääjohtaja Rafael Grossin pää on pölkyllä - hänelle vaaditaan teloitusta Iranin valtionmediassa.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.
Uusimmat

Ansiotuloverotuksen vähennykset tasaavat tulonjakoa Suomessa

Perussuomalaisten kannattajat erottuvat kaikkein menokriittisimpinä
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää