Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Nopeusrajoituksia ei alenneta – Mäkelä: Hallituksen ja perussuomalaisten tavoite on korjata tiet paremmiksi, ei pakottaa suomalaisia ajamaan hitaammin

23.08.2024 |15:30

Perussuomalaisten liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ottavat tyytyväisenä vastaan Väyläviraston päätöksen siitä, että se ei anna uutta nopeusrajoitusohjetta.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelä pitää käytyä keskustelua hyvänä esimerkkinä siitä, miten asioihin voi vaikuttaa, kun ollaan ajoissa liikkeellä.

– Kansalaiset antoivat palautetta somessa, Väylävirastoon, ministerille ja meille kansanedustajille ihan niin kuin pitääkin. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että pannaan mieluummin tiet kuntoon kuin alennetaan nopeuksia. Tämä on myös perussuomalaisten linja, Mäkelä toteaa.

– Ja nyt teitä todella pannaan kuntoon. Kuten ministeri Lulu Ranne on sanonut, teillä tuoksuu asfaltti. Pelkästään tänä vuonna kunnostetaan ennätysmäärä tiestöä, noin 4 000 kilometriä.

Mäkelä korostaa, että hallituksen ja perussuomalaisten tavoite on korjata tiet paremmiksi, ei pakottaa suomalaiset ajamaan hitaammin.

Ranne: Paras liikenneturvallisuuden tekijä löytyy peilistä

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo asiasta viestipalvelu X:ssä:

– Totesin 30.5.2024 mm. seuraavaa: Mahdolliset päätökset nopeusrajoitusohjeen muutoksista tehdään lausuntopalautteen käsittelyn ja niiden arvioinnin perusteella. Kannustan kaikkia lausumaan aktiivisesti.

– Liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parannetaan mm. teiden korjausvelkaa taklaamalla sekä erityisesti nykyistä sääntelyä ja lakeja noudattamalla.

– Paras liikenneturvallisuuden tekijä löytyy peilistä. Ollaan liikenteessä kunnossa ja kunnolla.

Liikenneturvallisuustavoitteet saavutettava muin keinoin

Virasto pyysi alkukesästä lausuntoja maanteiden nopeuksiin suunniteltuihin muutoksiin. Esityksessä nopeutta olisi laskettu 100 km:n tuntinopeudesta 80 km:n tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrin matkalla kohteissa, joissa kohtaamisonnettomuuden riski on kohonnut tai tieolosuhteet puoltaisivat nopeuden alentamista. Muutokset olisivat tulleet voimaan osana päivitetyn nopeusrajoitusohjeen käyttöönottoa.

Suunnitelmasta käytiin keskustelua sidosryhmätilaisuuksissa. Lisäksi suunnitelma oli kesällä lausuntokierroksella, jolla lausuntoja saatiin 144 kappaletta. Aiheesta käytiin myös laajaa kansalaiskeskustelua eri medioissa. Laajan palautteen keskeinen viesti oli, että liikenneturvallisuustavoitteet tulee saavuttaa muilla keinoin kuin nopeusrajoituksia alentamalla.

 

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

3.
Suomen uutiset logo

Yrittäjien vaalitentin saldoa – Purra: Antti Lindtmanilta kuultiin poskettomia väitteitä niin julkisen talouden korjaamisesta kuin demarien velkaantumishuolestakin

07.02.2025 |17:54
4.
Suomen uutiset logo

Aluevaltuustojen hillotolppiin hupenee vuodessa yli 20 miljoonaa euroa – pelkän ryhmärahan lopettamisella voisi rahoittaa kokopäivähoidon kuukausikustannukset 1 600 vanhukselle

08.02.2025 |17:37
6.
Suomen uutiset logo

Ex-puhemies Matti Vanhanen puhuu pötyä, ja media jättää yleisön virheellisen tiedon varaan – tilastot osoittavat, etteivät väitteet Halla-ahon puolueellisuudesta pidä alkuunkaan paikkaansa

07.02.2025 |17:20
8.
Suomen uutiset logo

Kansanedustajat Polvinen ja Lehtinen vaativat EU:n koronapaketin kohdentamista uudelleen – “Sanna Marinin hallitusta koijattiin diilissä huolella”

07.02.2025 |17:39
9.
Suomen uutiset logo

New Yorkissa taistellaan “paperittomien” luksushotellimajoituksen maksamisesta – Musk vaati rahojen takaisinperintää

13.02.2025 |13:30

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää