

LEHTIKUVA
Viikon 21/2023 luetuin
Toukokuu 2023 luetuin
Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä
Bud Light -oluen myynti Yhdysvalloissa on laskenut jo kuuden peräkkäisen viikon ajan sen jälkeen, kun olutbrändi julkisti mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin some-vaikuttajan kanssa. Asiakasboikotti on varsin vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Olutbrändi Bud Lightin pyrkimyksestä miellyttää tiedostavaa woke-asiakaskuntaa on tullut tähän mennessä vuoden kenties suurin markkinointimoka ja samalla oppikirjaesimerkki “Get woke, go broke” -ilmiöstä.
Huhtikuun alussa Bud Light lähti näyttävästi wokettamaan julkistaessaan mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu, eli oluenystävät vaihtoivat merkkiä.
Bud Lightin vähittäismyynti on laskenut jo kuusi peräkkäistä viikkoa. Toukokuun puoliväliin mennessä Bud Lightin myyntimäärät putosivat 28,4 %, mikä jatkaa alenevaa trendiä edellisen viikon 27,7 %:n myynnin laskusta.
Woke-mainonnan tuloksena myös Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Buschin osakkeen arvo on ottanut osumaa: Anheuser-Buschin markkina-arvosta on nyt sulanut jo huimat 6 miljardia dollaria.
Asiakkaat äänestävät lompakollaan
Bud Light -oluen vastainen asiakasboikotti Yhdysvalloissa on vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Sosiaalisessa mediassa tilanteen kehittymistä seurataan liki päivittäin. Bud Lightin brändin arvellaan tuhoutuneen niin vahvasti, ettei tuote kelpaisi enää edes käsidesiä naukkailevalle rappioalkoholistille.
https://twitter.com/therealceevro/status/1661244675356004353
Amerikkalainen sananparsi, jonka mukaan typerien pelien pelaamisesta voi voittaa typeriä palkintoja, näyttää muuttuneen todeksi Bud Lightin kohdalla.
Desperate Motherfuckers!!!
Play Stupid Fucking Games- Win Stupid Fucking Prizes. @budlight pic.twitter.com/3Mbkt7q3GL
— Rob/1865 (@Rob1865_) May 21, 2023
Olutboikotti käy helposti
Bud Light -boikotti asettuu osaksi Yhdysvalloissa vellovan kulttuurisodan melskettä. Yhdysvaltojen juomateollisuuden Beer Business Daily -julkaisun päätoimittaja Harry Schuhmacher arvioi, että aikakaudella, jolloin Yhdysvalloissa on meneillään syvällinen kulttuurinen ja poliittinen kahtiajakautuminen, light-oluen juojat eivät yksinkertaisesti vain halua joutua uuteen arvokeskusteluun ja perustelemaan olutvalintaansa kenellekään.
– Useimmat ihmiset eivät pidä tästä asiasta eivätkä halua joutua mukaan Bud Light -keskusteluun. Siksi he eivät aio ostaa olutta, Schuhmacher sanoo.
Olutboikotointi on yksilötasolla helppoa kuin heinänteko, sillä Yhdysvalloissa on saatavilla loputon määrä sekä kotimaisia että tuontioluita, joten kuluttajien on erittäin helppo vaihtaa merkkiä.
Menikö korjausliikkeen aika jo ohi?
Bud Light -brändille on ehdotettu nopeaa korjausliikettä ja ryhdistäytymistä – sekä markkinointitiimille potkuja. Joidenkin mielestä myös anteeksipyyntö olisi paikallaan.
This isn’t difficult @budlight
Apologize for what you did, fire your marketing team, sponsors hundreds of conservative organizations and influencers, and then MAYBE you can start to heal the damage you’ve caused pic.twitter.com/FwvyOPJ8Lh
— DC_Draino (@DC_Draino) April 17, 2023
Toistaiseksi emoyhtiö Anheuser-Busch on kuitenkin lähinnä seurannut tilanteen kehittymistä hyvin vaitonaisesti – ilmeisesti yhtiössä ei tiedetä, miten katastrofaalisen suunnan ottaneeseen mainoskampanjaan pitäisi puuttua.
Anheuser-Buschin väitettiin aiemmin jopa antaneen potkut koko markkinointitiimilleen, mutta se huhu osoittautui perättömäksi. Yhtiö on kuitenkin lomauttanut kaksi markkinointijohtajaansa. Äskettäin yhtiö myös peruutti osallistumisensa tapahtumaan Missourissa vedoten työntekijöidensä turvallisuushuoliin.
Bud Lightin tai olutbrändin emoyhtiön edustajat eivät toistaiseksi ole vahvistaneet, jatkuuko yhteistyö ja mainoskampanja transseksuaalin Mulvaneyn johdolla.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Harry Schumacher some-vaikuttajat Anheuser-Busch Bud Light Dylan Mulvaney transseksuaalisuus Woke boikotti Kulttuurisota Sosiaalinen media Some Yhdysvallat
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Woke on moderni riita-ideologia, jonka määrittämät ongelmat asettuvat normaaliväestön arkisen ymmärryksen ulottumattomiin

Woke elää ja voi hyvin syntisissä yliopistokaupungeissa – taustalla eliitin ja kansan ikiaikainen kuilu sekä kaipuu paratiisiin

Olutbrändi Bud Light ryhtyi wokettamaan: Emoyhtiön osake rommasi, tuohtuneet asiakkaat vaihtoivat toiseen kaljamerkkiin

Floridassa halutaan lailla estää lasten osallistuttaminen drag-esityksiin – paikallinen sateenkaariväki pahoitti mielensä: Pride-marssi peruttiin

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Päivän woke-pläjäys: Yleisradion jälkiviisas pahoitti mielensä hallituskokoonpanosta – ”Me ollaan sokeita sille, miten valkoiselta virallinen Suomi näyttää”

SuomiAreena: Kirjailija Andrew Doyle tulee Poriin puhumaan ”woke-uskonnosta”

Politico-lehti: Kamppailu ”tiedostavaa kapitalismia” vastaan on alkamassa EU:ssa

Kansainvälinen bisneskäsikirja varoittaa wokesta – yritysten on päätettävä, irtisanotaanko taitava työntekijä jos hän ajattelee väärin
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.

Jengipomon pidätys Turkissa enteilee huumemarkkinoiden uusjakoa Pohjolassa – valtatyhjiö täytetään tavalla tai toisella
Rikollispomon pidätys Turkissa johtaa valtatyhjiöön Pohjoismaiden ja ennen kaikkea Ruotsin huumekaupassa. Myös kilpailevan jengin johtaja on maanpaossa, joten järjestäytyneen rikollisuuden mannerlaatat ovat liikkeessä. Tyhjiöillä on tapana täyttyä, tavalla tai toisella.

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.

Euroopan parlamentti äänesti Bulgarian liittymisestä euroon – Tynkkynen ainoa suomalaismeppi, joka äänesti vastaan
Euroopan parlamentissa äänestettiin tiistaina Bulgarian hyväksymisestä euroalueen jäseneksi. Mepit antoivat maan eurojäsenyydelle tukensa äänin 531‒69. Tyhjää äänestäneitä oli 79. Paikalla olleista suomalaisista mepeistä ainoa, joka vastusti Bulgarian eurojäsenyyttä, oli perussuomalaisten Sebastian Tynkkynen.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää