

LEHTIKUVA
Tyytymättömyys opetushallitukseen kasvaa – jo osa alan ammattilaisistakin näyttää vihreää valoa organisaation lakkauttamiselle
Valtiovarainministeriön ehdotus Opetushallituksen lakkauttamisesta on kansan keskuudessakin nähty aiheellisena säästötoimena hallinnon virtaviivaistamiseksi ja tehostamiseksi. Samalla Opetushallitus on kansalaiskeskusteluissa tunnistettu politisoituneena instituutiona, joka on vähitellen ajautunut kauas alkuperäisistä tavoitteistaan. Seurauksena on muun muassa oppimistuloksien heikkeneminen.
Kansalaiskeskustelu Opetushallituksen asemasta on selvästi vilkastunut sen jälkeen, kun valtiovarainministeri Riikka Purran budjettiehdotus julkistettiin viime viikolla. Osana ehdotettuja sopeutustoimia nykymuotoinen Opetushallitus lakkautetaan tammikuussa 2027 ja Opetushallituksen säilytettävät toiminnot siirrettäisiin osaksi opetus- ja kulttuuriministeriötä.
Myös osa opettajista kuvaa Opetushallitusta lähinnä turhaksi organisaatioksi, ja opettajat muistuttavat että opetuksen käytännön toimeenpanosta vastataan jo laajasti kunnallisessa opetustoimessa. Opetusalan hallintoa tunnistetaan siis olevan liikaa.
37 vuotta opettajana olleena olen aivan samaa mieltä. Riippumatta siitä, kuka on ollut pääjohtajana, on toiminta ollut yhtä surkeaa.
— Soili Törrönen (@STorronen) August 9, 2025
Kauheimpana muistan 90- luvun oppilasarvioinnin. Jokainen opettaja joutui itse keksimään kriteerit ilman mitään kontrollia. Oppilasraukat.
Paperilla näyttää hyvältä, mutta tulokset ovat huonoja
Suomen hallinnollisessa järjestelmässä Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, joka eri tavoilla vastaa perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen, sivistystyön ja taiteen perusopetuksen kehittämisestä. Tarkemmin Opetushallituksen tehtävistä säädetään lailla.
Opetushallituksella on valtaa arkipäivän opetustyössä ja koululaisten arjessa. Etenkin Opetushallitus vaikuttaa laatimansa opetusnormiston, opetussuunnitelman perusteiden linjauksien mukaan. Paikalliset opetussuunnitelmat kouluissa laaditaan opetussuunnitelman perusteiden varaan.
Paperilla kaikki näyttää vielä hyvältä, mutta samaa ei voi sanoa lopputuloksista. Entinen koulutuksen mallimaa Suomi on notkahtanut luiskaan. Suomi on pudonnut Pisa-mittauksissa jo yli 20 vuoden ajan – erityisesti matematiikan ja lukutaidon alamäki on ollut jyrkkä.
Pisa-mittaukset ovat OECD-maiden toteuttama kansainvälinen tutkimus, jossa arvioidaan 15-vuotiaiden nuorten osaamista kolmen vuoden välein. Tutkimuksessa mitataan lukutaitoa, matematiikan osaamista ja luonnontieteiden osaamista.
Lukutaito-opettaja Pirjo Laatikaisen mukaan iso osa suomalaisista nuorista lukee jo niin huonosti, että kyseessä on kansallinen hätätila ja tarvitsemme lukutaitotalkoot.
Perusopetuksen oppimistuloksien lasku on ollut jopa kansainvälisesti poikkeuksellisen nopeaa.
Outoja seksisisältöjä koulujen aineistoissa
Viime vuosina suomalaisesta peruskoulusta on kuulunut kummia. Helsinkiläisellä yläasteella lapsille on äskettäin tarjottu luettavaksi härskiä pornokirjaa, jossa opetetaan imemisvinkkejä, liukuvoiteen käyttöä ja yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten esineitä työnnetään kehon aukkoihin. Kirja on jaettu suomalaisiin kouluihin jo 2019.
Opetushallitus myös edistää opetuksessa niin sanottua sukupuolen moninaisuutta, johon sisältyy käsitys vaihtuvista sukupuolista sekä siitä, että miehet voivat synnyttää. Näiden näkemyksien ottamista osaksi opetusta Opetushallitus perustelee tasa-arvolla.
Opetushallituksella on näppinsä pelissä monessa. Eduskuntavaalien 2023 alla Opetushallitus pyrki estämään tietojen julkaisun, jotka paljastaisivat maahanmuuttajien määrän kouluissa. Peliliike liittyi Ylen julkaisemaan Koulukone-palveluun.
Opetushallituksen some-tilillä kerrottiin vetoomuksesta, että Yle ei julkaisisi tietoja.
Inkluusio tuonut ongelmat mukanaan
Eräs Opetushallituksen tänä päivänä vaalimista periaatteista on inkluusio. Väljästi määriteltynä inkluusio opetuksessa tarkoittaa sitä, että kaikki oppilaat – myös erityistarpeiset – opiskelevat yhdessä yleisopetuksen ryhmissä. Tavoitteena on tasa-arvoinen osallistuminen ja tarvittavan tuen tarjoaminen jokaiselle oppilaalle.
Opetushallitus alkoi edistää inkluusiota kouluissa jo 1990-luvulta lähtien, mutta erityisen vahvasti inkluusio nousi keskiöön 2010-luvulla.
Käytännössä inkluusio on johtanut esimerkiksi tasoryhmien poistamiseen, ja erityisopetuksen integroimiseen yleisopetukseen.
Kun periaatteena kouluissa on ollut ”kaikki tekevät kaikkea” -periaate, käytäntö on valitettavasti johtanut myös vaatimustason asteittaiseen alenemiseen. Tämä taas on johtanut siihen, että usein oppilaat pääsevät kouluasteelta toiselle heikoin tuloksin, niin sanotuilla ”säälivitosilla”, vaikka oppilaan itsensäkin kannalta oppimatta jääneiden asioiden kertaaminen – siis luokalle jättäminen olisi saattanut olla parempi ratkaisu.
Inkluusion varjopuoli on myös se, että lahjakkaiden oppilaiden kouluarkea ei tueta. Tavallisissa kouluissa lahjakkaille oppilaille ei juuri ole tarjolla mahdollisuutta kehittää taitojaan omissa ryhmissä, vaikka lahjakkaat kaipaisivat lisää haasteita.
Kasvatustieteen professori Kirsi Tirri kannattaa opetuksen eriyttämistä ylöspäin lahjakkaiden tukemiseksi. Hän näkee nykytilanteen jopa tasa-arvo-ongelmana.
Hulluuden vain annettiin tapahtua
Opetuksen tuloksien heikkenemisen käynnistänyttä alkupistettä on vaikea määrittää, mutta monien alan ammattilaisten mielestä selkein muutos peruskoulussa tapahtui viime vuosikymmenellä.
Kirjailija Arno Kotro – toiselta ammatiltaan opettaja – kertoo uudessa blogissaan esimerkin eräästä suomalaiskoulusta, jossa viime vuosikymmenellä omaksuttiin tuolloin muotiin tulleet pedagogiset päähänpistot ja villitykset. Niinpä koulussa linjattiin, että kaikki se minkä varassa suomalainen koulu oli toiminut vuosikymmenten ajan, olikin äkkiä vanhanaikaista ja huonoa.
Uuden pedagogiikan mukaisesti vanhoista käytännöistä kuten arvosanoista, pulpeteista, kokeista, kirjoista, todistuksista hiljalleen luovuttiin. Tilalle tarjottiin ilmiöitä, digiä ja itseohjautuvuutta. Seurauksena oli erään nuoren koululaisen oppimiskokemuksien tuhoutuminen.
Opetushallitus on viime vuosikymmenellä ottanut opetussuunnitelmaan vahvasti mukaan niin sanottua ilmiö-oppimista, joka on kuitenkin oppilaalle vaativaa, koska menetelmä vaatii omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta, johon läheskään kaikki koululaiset eivät ole valmiita.
Vuonna 2018 valmistuneen tutkimuksen mukaan koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi. Myös kouluissa samoihin aikoihin omaksuttu niin sanottu digiloikka on heikentänyt koululaisten oppimista.
Pahimmillaan digiloikka on tarkoittanut sitä, että oppilas on jätetty luokkaan yksinään tapittamaan tablettia.
Uudistuksia perustellaan tasa-arvolla
Opetushallituksella on ollut tapana perustella kaikkia esittämiään, outojakin uudistuksia ”tasa-arvolla”.
Viime keväänä tasa-arvopeittely ei enää menestynyt, vaan monen kansalaisen kuppi kellahti nurin, kun opetushallituksen työryhmä esitti, että ylioppilastutkintoon lisätään islamin uskonnon koe. Islam-ehdotus on osa katsomusaineiden kehittämisryhmän loppuraporttia. Työryhmä puntaroi muun muassa sitä, miten katsomusaineiden opiskelu olisi nykyistä yhdenvertaisempaa.
Ehdotus islamin aseman vahvistamisesta osana suomalaista koulutusjärjestelmää osui samaan aikaan, kun Suvivirttä ei enää lauleta monissa kouluissa, vaikka pääkaupunkiseudulla jo tuetaan islamilaisen ramadan-juhlan viettoa.
Opetushallitus on kansalaiskeskusteluissa nähty pitkälti politisoituneena instituutiona, joka on vähitellen ajautunut omille teilleen, alkuperäiset tavoitteensa unohtaen. Seurauksena on ollut muun muassa oppimistuloksien heikkeneminen.
Opetushallituksen pääjohtajana toimii kasvatustieteen tohtori Minna Kelhä, jolla on vahva tausta poliittisessa vasemmistossa. Kelhä on vasemmistoliiton jäsen. Hän toimi vasemmistoliiton eduskuntaryhmän pääsihteerinä 2016-2019 ja eduskuntasihteerinä 2015-2016.
Ennen Opetushallituksen pääjohtajuutta Kelhä toimi Sanna Marinin hallituksessa opetusministerien Li Anderssonin ja Jussi Saramon valtiosihteerinä. Jo viime vuosikymmenen alussa Kelhä oli silloisen kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäen erityisavustaja.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- rispektiä ilmiö-oppiminen Arno Kotro digiloikka Minna Kelhä inkluusio Peruskoulu opetushallitus PISA Riikka Purra Sanna Marin Li Andersson budjettiesitys Paavo Arhinmäki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


PS-Nuoriso vaatii paluuta perusasioihin peruskoulujen seksuaaliopetuksessa: Sukupuolia on kaksi

Antikainen: Sivistysvaliokunta kiinnitti huomiota poikien tilanteeseen jo viime hallituskaudella – silloinen opetusministeri Li Andersson ei tehnyt asialle mitään

Seppänen huolissaan ääri-islamilaisen uskonnon tunnustuksellisesta opetuksesta kouluissa: ”Ääri-islamistinen opetus kouluissa heikentää Suomen turvallisuutta”

Hallitus vahvistaa perusopetusta vaalikauden aikana 200 miljoonalla – korkeakoulutukseen tulossa lisää aloituspaikkoja

Miten palauttaa lasten keskittymiskyky, lukutaito ja perustaidot? Sara Seppänen ja Jaana Strandman pohtivat, miten peruskoulu palautettaisiin takaisin raiteilleen perussuomalaisilla teeseillä
Opettajat uupuvat, Pisa-tulokset laskevat. Miten palauttaa lasten keskittymiskyky, lukutaito ja perustaidot? Miltä näyttää suomalainen peruskoulu perussuomalaisesta näkökulmasta – ja mihin suuntaan opetusta pitäisi viedä?

Usko suomalaiseen peruskouluun on romahtanut – Ari Koponen: ”Hallituksen koulutusremontti osuu juuri oikeaan aikaan”
Tuoreen Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) kyselyn karu viesti ei jätä tulkinnanvaraa: kansalaisten usko suomalaiseen peruskouluun on romahtanut.

Aluehallintovirastoille valtuudet tehdä omatoimisesti tarkastuksia myös peruskouluissa – Strandman: Koulujen toimintakulttuurit ja opetustavat sekä -sisällöt tulevat tarkastelun alle
Eduskuntaan on juuri saapunut esitys aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi. Uudistuksen myötä perustetaan uusi valtakunnallinen lupa- ja valvontavirasto ja kymmenen alueellista elinvoimakeskusta. Tällä uudistuksella pyritään yhdenmukaistamaan lupa- ja valvontakäytänteitä ja sujuvoittamaan lupaprosesseja.

Sara Seppänen haluaa lisää selviytymis- ja erätaitoja opetukseen: Peruskoulusta valmistuvien nuorten on pystyttävä selviytymään vähintään 36 tuntia ilman sähköä, vettä ja ruokaa
Turvallisuustilanne on muuttunut viime vuosien aikana koko maailmassa, myös Euroopassa ja etenkin Suomessa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sara Seppäsen toimenpidealoitteessa ja keskustelualoitteessa toivotaan eduskunnan selvittävän, millä toimilla Suomessa voitaisiin vahvistaa kansan resilienssiä ja kriisinsietokykyä poikkeusoloissa.

Koponen laittaisi peruskoulut alkamaan joka päivä kello 8.15 – ”Todella monille perheille tämä olisi helpoin vaihtoehto”
Sosiaalidemokraatit esittivät viikonlopun avauksessaan ”kasin aamuja” lopetettavaksi kokonaan ja koulupäiviä alkavaksi kello yhdeksästä eteenpäin.
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Yle kippaa rahaa somalinkielisiin uutisiin joita juuri kukaan ei katso – yhdellä jaksolla surkeat 46 katsojaa

Bensan ja dieselin hinnat laskeneet kaiken aikaa – Helsingin Sanomat närkästyi
Autoileva kansa kiittää hallituksen toimia, joilla autoilijan asemaa on parannettu ja osaltaan on varmistettu, ettei polttoaineiden litrahinta ylitä kipukynnystä. Sen sijaan Helsingin Sanomat oirehtii uudessa tilanteessa, joka Hesarin näkökulmasta on epämiellyttävä.

Riikka Purran kolumni: Mitä täällä oikein tapahtuu?

Dosentti Markku Ruotsila Ylellä: Vasemmiston väkivalta kasvaa – kristityt eivät mellakoi
Eilisessä A-Talkissa asiantuntijat keskustelivat yhdysvaltalaisen konservatiivivaikuttaja Charlie Kirkin kuolemasta ja poliittisesta väkivallasta. He nostivat esiin vuoden 2020 levottomuudet, jotka levisivät George Floydin kuoleman jälkeen nopeasti ja jättivät jälkeensä yli 600 mellakkaa, yli kahden miljardin dollarin aineelliset vahingot sekä arviolta 25–40 poliittisen väkivallan uhria.

Simo Grönroos Ylen maahanmuuttoselvityksestä: ”Totuus on hieman toinen, mitä otsikosta voisi ymmärtää”
Ylellä uutisoidaan Suomen onnistuneen kansainvälisen vertailun mukaan loistavasti maahanmuuttajien "kotoutumisessa". Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja Simo Grönroos kirjoittaa Facebookissa totuuden olevan hieman toisenlainen kuin mitä Ylen hehkutuksesta voisi olettaa.

Teemu Keskisarja sananvapaudesta: ”Se, että jos joku pahoittaa mielensä, ei ole peruste tukkia toisen turpaa”
Moni taho on yrittänyt rajoittaa kansanedustaja Teemu Keskisarjan tosipuheita maahanmuuton tuomista ongelmista. Keskisarja ei vaikene vaan käyttää sananvapauttaan. Hänestä sananvapauden osalta Suomessa eletään viheliäistä aikaa. Median omistus on keskittynyt ja Yle on propagandakoneisto, joka tarjoaa vain tsoukki-herännäisyyden ilmentymiä.

Sebastian Tynkkynen iloitsee: Suomen metsille suurvoitto EU:ssa
Euroopan parlamentin maatalous- ja ympäristövaliokunnat äänestivät tänään Euroopan komission metsien monitorointiehdotuksen hylkäämisen puolesta luvuin 80 puolesta, 46 vastaan. Perussuomalaisten europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen pitää äänestystulosta erinomaisena Suomelle.

Antikainen ja Garedew: Translaki kumottava
Perussuomalaisten kansanedustajat Sanna Antikainen ja Kaisa Garedew ovat jättäneet eduskunnassa toimenpidealoitteen niin kutsutun translain kumoamiseksi. Nykyinen translaki mahdollistaa juridisen sukupuolen vaihtamisen pelkällä omalla ilmoituksella ilman lääketieteellistä selvitystä.

Cancel-kulttuurin nousu ja tuho
Cancel-kulttuuri nousi viime vuosikymmenen lopulla pelottavaksi sosiaalisen median ilmiöksi. Alkuperäisen ajatuksen mukaan epäeettisesti toimineita valta-asemassa olevia ihmisiä pitäisi saattaa edesvastuuseen. Pian tähtäimeen saattoi joutua kuka tahansa ”väärinajattelija”. Ilmiö suosi erityisesti vasemmistoa, jolle cancel-kulttuuri oli hetkellisesti lähes voittamaton keino mielipideilmaston kontrollointiin. Tätä nykyä organisaatiot osaavat nähdä paremmin tarkoitushakuisten kampanjoiden läpi eivätkä ihmiset pelkää vasemmistoaktivisteja vanhaan tapaan. X:stä joukkopaon pienemmälle Bluesky-alustalle tehnyt vasemmisto jatkaa tätä nykyä uhittelua lähinnä toisilleen. Radikalisoitunut ja vihainen kaikukammio on murentanut mielikuvia vasemmistosta suvaitsevaisena ja inhimillisenä suuntauksena.

Alankomaat aikoo siirtää karkotettaviksi määrätyt afrikkalaiset Ugandaan
Alankomaat on allekirjoittanut Ugandan kanssa aiesopimuksen läpikulkuleiristä, jonne sijoitetaan karkotettavaksi määrättyjä turvapaikanhakijoita siksi aikaa, kunnes he pääsevät alkuperäisiin kotimaihinsa.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää