Verkossa jymäytetään useimmiten hyväuskoisia ja taitamattomia. Viisaskin voi mennä vipuun valtavassa viidakossa, kertoo SVT. Google poisti vuonna 2019 palveluistaan 2,9 miljardia sääntöjä rikkovaa mainosta.

Fortnite on verkon suosituimpia rooli & räiskintä & selviytymispelejä. Epic Gamesin kehittämällä tuotteella on 250 miljoonaa rekisteröityä käyttäjää (pelitiliä).

Pelin valtava suosio vetää puoleensa magneetin lailla myös hämäräväkeä: Pelivaluutta V-buckseja tarjoaa ilmaiseksi SVT:n mukaan 112 000 000 mainostajaa. Yleisradioyhtiön testaamat, hakutulosten huipulla olevat linkit veivät huijaussivustoille.

– Minulla ei ole tiedossani, että kyse olisi järjestäytyneestä rikollisuudesta, enkä ole kuullut, että nämä olisivat olleet kovin menestyksekkäitä, kertoo Lotta Mauritzson poliisin kansallisesta petostutkinnasta.

Hän kuitenkin painottaa sitä, että myös nuorten olisi syytä olla kriittisiä käyttämiensä palveluiden suhteen:

– Uskomme ehkä, että lapset ovat taitavia ja osaavat toimia verkossa, mutta lähdekritiikki ei välttämättä ole samalla tasolla.

Joukkovoima ratkaisee

Kun SVT:n uutiset on sitten yhteydessä Googleen, yhtiö poistaa palvelustaan testissä huijaukseksi paljastuneet mainokset. Yhtiön Ruotsin viestintäpäällikkö Joakim Larsson vakuuttaa, että yhtiö kehittää kaiken aikaa uusia keinoja poistaakseen vilpin palveluistaan.

– Mainoshuijaukset ovat meille todellinen haaste. Vuoden 2019 aikana poistimme palveluistamme 2,7 miljardia mainosta, jotka rikkoivat sääntöjämme. Se tarkoittaa 5 000 mainosta minuutissa ja työ jatkuu, Larsson kuvailee.

Poliisin Mauritzon kehottaa yksityishenkilöitä tekemään välittömästi ilmoituksen, jos he näkevät vilpillistä mainontaa verkkopalveluissa:

– Google on valtava peluri ja he tarvitsevat useampia ilmoituksia ennen kuin poistavat mitään palveluistaan. Myös me teemme ilmoituksia, mutta tässä yhteydessä joukoilla on enemmän voimaa.

SUOMEN UUTISET