

PS ARKISTO
Antikainen ei lämpene ehdotukselle joukkoliikenneyhteyksien lakkauttamisesta: ”Onko hallituksen agendalla koko Itä-Suomen alasajo?”
Itä-Suomesta on viimeisen vuoden aikana lakkautettu tehtaita ja lentoliikenne on ollut keskeytyksissä. Nyt uhattuna ovat myös junayhteydet. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen haluaa tietää, aikooko ylitoitettuja ilmastotavoitteita ajava hallitus hankaloittaa maaseudun ihmisten elämää lakkauttamalla myös joukkoliikenneyhteydet.
Yle uutisoi, että väyläviraston toukokuussa julkaiseman Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisvaihtoehtoja arvioivan raportin mukaan junien matka-aikoja aiottaisiin nopeuttaa lopettamalla pysähdykset neljällä Karjalan radan asemalla.
Lakkautusuhan alla ovat Joutsenon, Rautjärven, Simpeleen, Kesälahden ja Kiteen juna-asemien pysäkit. Jatkossa junat pysähtyisivät Lappeenrannan ja Joensuun välissä vain Imatralla ja Parikkalassa. Ylen mukaan raportti ehdottaa korvaavaksi liikenteeksi taajamajunia, mutta ei ota kantaa taajamaliikenteen toteutukseen.
– Ehdotus ei ole realistinen, sillä junien vuorovälit ovat niin harvat, että ei junalla Itä-Suomessa naapurikuntaan matkusteta. Sillä matkustetaan isojen kaupunkien välillä, ja nyt näitä yhteyksiä aiotaan lakkauttaa, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen huomauttaa.
Ehdotus ilmeisessä ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa
Ristiriita hallituksen ilmastotavoitteiden ja joukkoliikenteen käytön kasvattamisen kanssa on ilmeinen.
– Väylävirastossa pohditaan pienten juna-asemien liikenteen lakkautusta samalla kun hallitus korottaa polttoaineveroa ja yrittää ajaa Suomea ilmastoneutraaliksi. Pienten paikkakuntien saavutettavuus jää entistä enemmän yksityisautoilun varaan, mikä on suoraan ristiriidassa hallituksen ilmastotavoitteiden kanssa.
– Hyvä hallitus, miksi asetatte ensin ylimitoitettuja ilmastotavoitteita ja sitten heti perään lakkautetaan pienempien paikkakuntien joukkoliikenneyhteydet, jotta ihmiset pakotetaan ajamaan pidemmätkin matkat omalla autolla ja maksamaan siitä itsensä kipeiksi? Antikainen kysyy.
Keskustaa Itä-Suomen alasajo ei tunnu haittaavan
Raideliikenteen alasajo sai alkunsa 1960-luvun puolivälissä, kun silloinen Valtionrautatiet päätti lakkauttaa paikallisjunaliikenteen kannattamattomana. Lentoliikenteen osalta sama ilmiö nähtiin tänä vuonna, kun Finnair ilmoitti lopettavansa lennot useille maakuntakentille.
– Finnair päätti lopettaa lennot ja nyt suunnitellaan pienempien paikkakuntien raideliikenteen karsimista samalla kun autoilun kulut ovat jatkuvassa nousussa. Maan sisäiset liikenneyhteydet heikkenevät lopullisesti, ellei omistajaohjaus puutu peliin. Keskustaa tämä koko Itä-Suomen alasajoon johtava kehitys ei tunnu hiljaisuuden perusteella haittaavan, Antikainen ihmettelee.
Edustaja Antikainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien Itä-Suomen raideliikenteen kehitystä.
Artikkelia on muokattu 20.10.2020 klo 15.29.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Tynkkynen: Kajaanin lentokentän tulevaisuus turvattava

Edes keskusta ei tukenut maakuntien lentoliikenteen palauttamista

Immonen: Finnairin lentojen lopettaminen Kajaaniin on virhe – yhtiöltä odotetaan yhteiskuntavastuuta

Antikainen: Hallituksen käytettävä omistajaohjausta maakuntalentojen turvaamiseksi

Wihonen: Lentoja Joensuuhun myös tulevaisuudessa

Antikainen vaatii hallitusta puuttumaan pienten kuntien alasajoon: ”Yritysvihamieliseen politiikkaan on tultava loppu”
Viikon suosituimmat

Emeritusprofessori Vesa Kanniainen: ”Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen väitteet maahanmuuton hyödyistä harhaanjohtavia”
Maahanmuutto rasittaa julkista taloutta, vaikka maahanmuuton hyödyt olisi huomioitu laskelmissa, toteaa kansantaloustieteen emeritusprofessori Vesa Kanniainen Leevi Leivon haastattelussa.

Kansanedustaja Eemeli Peltonen menehtyi tänään eduskunnassa

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta
Jokainen valistunut ihminen tietää, että turve on uusiutuva luonnonvara ja että Suomen turvesoissa on lähes Pohjanmeren öljyn suuruinen energia hyödynnettävissä, toteaa perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja. Keskisarja pitää suurena ongelmana sitä, että turveyrittäjät ovat jo lyömässä rukkasia naulaan. Neovasta (entinen Vapo) eläkkeelle jäävä johtaja Ahti Martikainen on puolestaan jo vuosia varoittanut päättäjiä turpeen liian nopeasta alasajosta.

Espanjalaiskaupunki julisti muslimien julkiset juhlat pannaan – ”Paikallisen kristillisen perinteen vastaista”
Maahanmuutto ja monikulttuurisuus nostattavat tunteita ja ovat kiihkeiden erimielisyyksien ja jopa väkivaltaisten yhteenottojen taustalla Espanjassa. Kuten enenevässä määrin koko Euroopassa. Vieraalle vyörytykselle halutaan panna piste ja kunnioittaa omia paikallisia arvoja sekä perinteitä.

Suomi-media saa tylytystä uutuuskirjassa – Halla-ahon mukaan toimittajia vaivaa vallasta humaltuminen ja yliherkkyys
Suurella osalla suomalaisista toimittajista on vakavia henkisiä ongelmia minun ja perussuomalaisten kanssa, Jussi Halla-aho sanoo tuoreessa elämäkertakirjassaan. Toimittajien kiihko perussuomalaisia kohtaan on toisaalta voinut saada monet ihmiset kiinnostumaan perussuomalaisista.

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen nostaa Italian myrkkyjäteongelman varoittavaksi esimerkiksi viherhumpan aiheuttaman päästövimman ennalta-arvaamattomista seurauksista. Ilmastoideologian aiheuttama turvetuotannon alasajo saattaa johtaa siihen, että Suomessakin joudutaan turvautumaan epätoivoisiin ratkaisuihin, jotta suomalaisten kodit eivät jäätyisi talvella.

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra nostaa esille toimittaja Ari Korvolan kirjan Tuppeensahattu Nuorisosäätiö, joka kertoo keskustaa lähellä olevan Nuorisosäätiön rikosvyyhdistä. Kirjan tärkeimpänä ansiona Purra pitää kuvausta siitä, miten rakenteellinen, poliittinen korruptio Suomessa toimi.

Talousprofessori Matti Virén: On leikattava suomalaisten hyvinvoinnille toissijaisista menoista
Kansantaloustieteen emeritusprofessori Matti Virén kehottaa kaikkia pohtimaan valtiovarainministeriön esittämiä sopeutustoimia samanaikaisesti lakisääteisten peruspalvelujen, kuten terveydenhuollon rahoituspaineiden rinnalla. Toissijaisiin kohteisiin, kuten kotouttamiseen ja yritystukiin, ehdotettuja leikkauksia Virén pitää sopivina, ja muistuttaa, että leikkaamatta jättäminen ei ole nyt vaihtoehto.

Vasemmistomedia Kansan Uutiset kytkee burkan tasa-arvoon – Purra: ”Poliittista ja kielellistä manipulaatiota”
Kansan Uutisten tuoreessa kirjoituksessa rinnastetaan muslimien kaapuasujen käyttö feminismiin ja tasa-arvoon. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra toteaa vertauksen ”sattuvan sieluun”.

Uutuuskirja: Jussi Halla-aho kertoo nyt ne syyt, miksi hän luopui perussuomalaisten puheenjohtajuudesta vuonna 2021
Juhannuksen alla vuonna 2021 Jussi Halla-aho pudotti uutispommin ilmoittaessaan, että hän ei enää pyri jatkokaudelle puolueen puheenjohtajana. Perustelut ratkaisulleen Halla-aho lupasi tuolloin kertoa vasta kymmenen vuotta myöhemmin eli vuonna 2031. Tuoreessa Markku Heikkilän kirjoittamassa elämäkertakirjassa Halla-aho kuitenkin aikaistaa perustelujaan ja avaa nyt syynsä puheenjohtajuudesta luopumiselle.