

Takseja Helsinigssä 16. tammikuuta 2020.
Asema-aukion taksikaaos jatkuu Helsingissä – reviirikiistat johtaneet nyrkkitappeluihin
Kiistelty taksilain uudistus on ollut asiakkaiden kannalta monin tavoin huono: hinnat ovat nousseet, taksien saatavuus maaseudulla on heikentynyt ja alalle tulleiden uusien yrittäjien ammattitaidossa on usein vakavia puutteita. Myös hinnoitteluperusteiden kanssa voi usein tulla ikäviä yllätyksiä. Selvimmin uuden taksilain aiheuttama myllerrys näkyy Helsingin paraatipaikalla, Asema-aukion taksiasemalla, jossa pahimmillaan taksikuskit tappelevat keskenään kyydeistä nyrkein.
Taksilain uudistus on lisännyt taksien määrää kaupungeissa, mutta tarjonnan lisääntyminen ei johtanutkaan hintojen laskuun, vaan taksikyydin hinta on pikemminkin noussut, kirjoittaa MTV Uutiset. Hintojen nousu näkyy erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskuksissa, joissa taksien määrä on jopa tuplaantunut, mutta samalla hintahaitari on leventynyt, joten asiakkaan on oltava tarkkana taksia valitessaan.
Kesällä 2018 voimaan tullut uudistus laadittiin keskustalaisen liikenneministeri Anne Bernerin johdolla ja se höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä. Alalle ilmaantui paljon uusia toimijoita, joista monet ovat maahanmuuttajataustaisia. Käytännössä taksiuudistus on kuitenkin tuonut mukanaan melkoisia ongelmia hinnoittelun epämääräisyyteen, kuljettajien ammattitaitoon ja veronkiertoepäilyihin liittyen.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan nykyisen taksilain epäkohtiin ollaan puuttumassa nopealla aikataululla. Hinnoitteluvapautta ei haluta rajoittaa, mutta pimeiden kyytien ajamista pyritään saamaan kuriin. Myös asiakkaiden kokema turvattomuuden tunne ja taksien huonontunut saatavuus pikkupaikkakunnilla huolettavat liikenneministeriä.
Ongelmia on ollut myös Kela-kuljetusten ja sote-taksien osalta. Suomen Uutiset kertoi Kela-kuljetusten kilpailuttamisen aiheuttamista ongelmista äskettäin laajassa artikkelissa.
Uudet tulokkaat vallanneet Asema-aukion taksialueen
Helsingin rautatieaseman vieressä oleva Asema-aukion taksialue on yksi niistä paikoista, joissa taksiuudistuksen negatiiviset seuraukset näkyvät selvimmin. Alalle tulleet uudet toimijat ovat vallanneet taksialueen kokonaan, ja pahimmillaan reviirikiistat jonoissa johtavat nyrkkitappeluihin, joita esittäviä videoita on kiertänyt sosiaalisessa mediassa. Valtaosa taksialan uusista tulokkaista Helsingissä on maahanmuuttajataustaisia.
– On ihan ymmärrettävää, että nämä niin sanotut vapaat taksiyrittäjät kerääntyvät Asema-aukiolle odottamaan kyytejä, koska heillä ei liene mitään yhteistä ajonvälitystoimintaa, eräs helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo Suomen Uutisille.
Kyseinen helsinkiläismies toimii kolmen auton taksiyrittäjänä ja on Taksi Helsingin osakas. Hän haluaa esiintyä tässä haastattelussa nimettömänä.
Ongelmaksi nousee se, että uusien yrittäjien suuri määrä ja omaperäinen jonotuskulttuuri estävät vanhan lain mukaisten yrittäjien taksien pääsyn Asema-aukiolle. Esimerkiksi Taksi Helsingin autot eivät käytännössä pääse Asema-aukiolle lainkaan. Tilaa ei kertakaikkiaan ole. Tai jos alueelle pääsee, uudet toimijat eivät anna tilaa poistua alueelta asiakkaan kanssa, jos auto sattuu olemaan jonossa jäljempänä. Asiakkaan oikeus valita itselleen mieluisa taksi ja kuljettaja ei siis toteudu.
– Tarjolla on lähes ainoastaan näitä uusia toimijoita, joiden paikallistuntemus, laskutusperusteet ja muu osaaminen ovat uuden lain takia toiveajattelua tai täysi vitsi.
– Usein asiakkaalle myös huudellaan aggressiivisesti, mikäli hän yrittää valita jonon keskeltä itselleen sopivan taksin, helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo.
Hän pitää maahanmuuttajakuljettajien välisiä nyrkkitappeluita erittäin huonona asiana Helsingin julkisuuskuvan kannalta.
– Rautatieasema on portti ulkopaikkakuntalaisille ja turisteille Suomen pääkaupunkiin.
Yksinkertainen ratkaisu: omat jonot
Taksiyrittäjä tarjoaa Asema-aukion kaaokseen yksinkertaisen mutta toimivan ratkaisun: kaikille toimijoille pitäisi laittaa oma kaista eli jono, kuten esimerkiksi lentoasemalla on jo tehty. Tällöin asiakkaan valintaoikeus toteutuisi.
– Siitä pitää lähteä, että asiakas valitsee haluamansa taksin, yrittäjä korostaa.
– Tällä ei ole tarkoitus ottaa kantaa, että kuka saa olla missäkin. Kenenkään bisnestä ei rajoiteta, mutta kaikki odottaisivat omissa jonoissaan.
Asema-aukio on Helsingin kaupungin aluetta, joten päätös on virkamiesten käsissä. Taksiyrittäjä kertoo, että Taksi Helsinki olisi yrittänyt ehdottaa erillisten jonojen muodostamista alueelle, mutta virkamiestasolla aloite on tyrmätty.
Aikooko kaupunki kilpailuttaa Asema-aukion?
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen vahvistaa, että tunnusteluja on ollut kaupungin suuntaan, mutta sieltä ei ole saatu vastakaikua. Kantonen siirtää pallon myyntipäällikkö Juhani Pitsingille, joka myöntää, että nykytilanne Asema-aukiolla muistuttaa villiä länttä.
– Taksi Helsingillä on intressinä pystyä tarjoamaan omille asiakkailleen toimiva taksipalvelu myös Asema-aukiolla, Pitsinki kertoo Suomen Uutisille.
– Nyt Taksi Helsingin taksit eivät kertakaikkiaan mahdu tietyille asemille. Jos asiakas haluaa tutun firman taksin rautatieasemalle, hänen on tilattava se jollekin lähikadulle.
Myyntipäällikkö Juhani Pitsinki uumoilee, että Helsingissäkin on tulossa vilkkaimpien taksialueiden kilpailutus Tukholman malliin.
Helsingin Satama on jo ilmoittanut uudistavansa Katajanokan sekä Länsiterminaalin taksipalveluita siten, että terminaalialueilla varataan yksi taksikaista pelkästään tarjouskilpailun voittaneille tarjoajille. Toinen kaista jää muiden taksipalveluiden tuottajien käyttöön.
Helsingin kaupungilta ei löytynyt ketään virkamiestä kommentoimaan asiaa Suomen Uutisten sitkeistä yrityksistä huolimatta.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Juhani Pitsinki Taksi Helsinki Jari Kantonen liikenneministeriö taksit taksilaki Anne Berner Timo HArakka
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Rikolliset ovat hälyttävän usein ruotsalaisen taksin puikoissa – erityisen usein kyse on seksuaalirikollisesta

Traficom perunut yli 2 000 taksilupaa – puuttuvia Y-tunnuksia, vajetta ammatillisen pätevyyden osoittamisessa ja vilunkia yrittäjäkokeessa
Viikon suosituimmat

Arabiankielisessä somessa ja viestipalveluissa lietsotaan vihaa vuorokauden ympäri: ”Sytytämme Ruotsin tuleen!”
Somen vihapuhujat yllyttävät muslimeita vihaan ruotsalaisia kohtaan ja kuvaavat Ruotsin valtiona, jolta puuttuu legitimiteetti. Siksi väkivalta on sallittu oikeauskoisille. “Jos koko Ruotsi syttyy tuleen, niin palakoon”, tunnettu saarnaaja julistaa Fokus-uutismedian mukaan. “Kyseessä on sinun sotasi heitä vastaan.”

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali
Entinen BBC-toimittaja Graham Majin näkee Ison-Britannian yleisradioyhtiön käsillä olevan skandaalin oireeksi pidempään jatkuneesta journalistisen etiikan alennustilasta. Nykyisin Bournemouthin yliopistossa journalismia kouluttava Majin kuvailee BBC:n siirtymää faktoihin nojaavasta "totuusjournalismista" kohti narratiivien ja aktivismin hallitsemaa toimituskulttuuria.

Vasemmistoliitto tekee siirtymää kohti laiskuussosialismia, mutta pitäisikö työnvieroksujien myös sanoa ei yhteiskunnan tuille?
Vasemmistoliitto kannustaa jopa puoluejohtonsa suulla terveitä työikäisiä ihmisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa. Nykyvasemmisto väittää työnteon rajoittavan vapautta ja liittää tähän vapauteen työssäkäyvien velvollisuuden toimia rahoittajina.

Pysyvien oleskelulupien kiristykset läpi eduskunnassa – Vigelius: Merkittävä tiukennus maahanmuuttopolitiikkaan
Eduskunta äänesti tänään läpi lakimuutokset ulkomaalaisten pysyvien oleskelulupien ehtojen kiristämiseksi äänin 114-56. Lakia vastaan äänestivät vasemmistoliitto, vihreät sekä sosiaalidemokraatit. Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Joakim Vigelius pitää lakimuutosta merkittävänä askeleena kohti vastuullisempaa maahanmuuttopolitiikkaa.

Hamasia ylistänyt palestiinalaismies menettää Saksan kansalaisuuden rikottuaan uskollisuusvalansa
Berliinissä asuva palestiinalaismies ylisti sosiaalisessa mediassa terroristijärjestö Hamasin taistelijoita sankareiksi sillä seurauksella, että viranomaiset päättivät perua hänelle vain päivää aikaisemmin myönnetyn Saksan kansalaisuuden.

Suomessa saa yhä sosiaaliturvaa pelkän asumisen perusteella – malli alkaa olla jo aikansa elänyt
Suomeen on ajan kuluessa vähitellen rakentunut sosiaalivaltio, jonka menot on mitoitettu Nokia-klusterin huumavuosien mukaisiksi. Budjettivaje on nyt luokkaa 13 miljardia euroa, eli valtion ja kuntien rahat eivät riitä kaikkiin saavutettujen etujen ja tukien kattamiseen. Korjausliike on nyt menossa ja päämäärä on kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva.

Jyrähdys Microsoftin kieltämisestä – Junnila: ”Ei myydä sielua lobbareille”
Entisenä Meta-lobbarina tunnettu europarlamentaarikko Aura Salla (kok) vaati tällä viikolla Suomea ja EU:ta lopettamaan julkisella sektorilla Microsoftin tuotteiden käyttämisen.

Moderni toimittaja haluaa raportoida oma agenda edellä – Näin toimii nykyjournalismi
Journalismissa on viime vuosina otettu käyttöön sosiaalisen median keskeiset toimintamallit. Siten myös somen yksilökeskeiset sisältöperiaatteet hiipivät mukaan juttuihin. Toimittaja raportoi asioista oman kokemuksensa kautta ja samalla tuotokseen tarttuvat tekijän omat arvot sekä yhteiskunnalliset näkemykset.

Antikainen: Savo-Karjalan demarikansanedustajat paljastivat todellisen linjansa – äänestivät sudenmetsästystä vastaan
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen arvostelee jyrkästi demarien, vihreiden ja vasemmistoliiton yritystä estää sudenmetsästyksen käynnistyminen 1.1.2026 alkaen.

Ruotsissa 4 000 jengirikollista elää leveästi myös sosiaalietuuksilla – tukia maksettu roistoille 3,6 miljardia kruunua
Noin 4 000 jengirikollista saa Ruotsissa perustoimeentulonsa sairauspäivärahasta, työkyvyttömyyseläkkeestä tai työttömyyskorvauksesta, käy ilmi paikallisen Kelan uudesta raportista. Yhteensä heille on maksettu etuuksia arviolta 3,6 miljardia kruunua.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää













