

Takseja Helsinigssä 16. tammikuuta 2020.
Asema-aukion taksikaaos jatkuu Helsingissä – reviirikiistat johtaneet nyrkkitappeluihin
Kiistelty taksilain uudistus on ollut asiakkaiden kannalta monin tavoin huono: hinnat ovat nousseet, taksien saatavuus maaseudulla on heikentynyt ja alalle tulleiden uusien yrittäjien ammattitaidossa on usein vakavia puutteita. Myös hinnoitteluperusteiden kanssa voi usein tulla ikäviä yllätyksiä. Selvimmin uuden taksilain aiheuttama myllerrys näkyy Helsingin paraatipaikalla, Asema-aukion taksiasemalla, jossa pahimmillaan taksikuskit tappelevat keskenään kyydeistä nyrkein.
Taksilain uudistus on lisännyt taksien määrää kaupungeissa, mutta tarjonnan lisääntyminen ei johtanutkaan hintojen laskuun, vaan taksikyydin hinta on pikemminkin noussut, kirjoittaa MTV Uutiset. Hintojen nousu näkyy erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskuksissa, joissa taksien määrä on jopa tuplaantunut, mutta samalla hintahaitari on leventynyt, joten asiakkaan on oltava tarkkana taksia valitessaan.
Kesällä 2018 voimaan tullut uudistus laadittiin keskustalaisen liikenneministeri Anne Bernerin johdolla ja se höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä. Alalle ilmaantui paljon uusia toimijoita, joista monet ovat maahanmuuttajataustaisia. Käytännössä taksiuudistus on kuitenkin tuonut mukanaan melkoisia ongelmia hinnoittelun epämääräisyyteen, kuljettajien ammattitaitoon ja veronkiertoepäilyihin liittyen.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan nykyisen taksilain epäkohtiin ollaan puuttumassa nopealla aikataululla. Hinnoitteluvapautta ei haluta rajoittaa, mutta pimeiden kyytien ajamista pyritään saamaan kuriin. Myös asiakkaiden kokema turvattomuuden tunne ja taksien huonontunut saatavuus pikkupaikkakunnilla huolettavat liikenneministeriä.
Ongelmia on ollut myös Kela-kuljetusten ja sote-taksien osalta. Suomen Uutiset kertoi Kela-kuljetusten kilpailuttamisen aiheuttamista ongelmista äskettäin laajassa artikkelissa.
Uudet tulokkaat vallanneet Asema-aukion taksialueen
Helsingin rautatieaseman vieressä oleva Asema-aukion taksialue on yksi niistä paikoista, joissa taksiuudistuksen negatiiviset seuraukset näkyvät selvimmin. Alalle tulleet uudet toimijat ovat vallanneet taksialueen kokonaan, ja pahimmillaan reviirikiistat jonoissa johtavat nyrkkitappeluihin, joita esittäviä videoita on kiertänyt sosiaalisessa mediassa. Valtaosa taksialan uusista tulokkaista Helsingissä on maahanmuuttajataustaisia.
– On ihan ymmärrettävää, että nämä niin sanotut vapaat taksiyrittäjät kerääntyvät Asema-aukiolle odottamaan kyytejä, koska heillä ei liene mitään yhteistä ajonvälitystoimintaa, eräs helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo Suomen Uutisille.
Kyseinen helsinkiläismies toimii kolmen auton taksiyrittäjänä ja on Taksi Helsingin osakas. Hän haluaa esiintyä tässä haastattelussa nimettömänä.
Ongelmaksi nousee se, että uusien yrittäjien suuri määrä ja omaperäinen jonotuskulttuuri estävät vanhan lain mukaisten yrittäjien taksien pääsyn Asema-aukiolle. Esimerkiksi Taksi Helsingin autot eivät käytännössä pääse Asema-aukiolle lainkaan. Tilaa ei kertakaikkiaan ole. Tai jos alueelle pääsee, uudet toimijat eivät anna tilaa poistua alueelta asiakkaan kanssa, jos auto sattuu olemaan jonossa jäljempänä. Asiakkaan oikeus valita itselleen mieluisa taksi ja kuljettaja ei siis toteudu.
– Tarjolla on lähes ainoastaan näitä uusia toimijoita, joiden paikallistuntemus, laskutusperusteet ja muu osaaminen ovat uuden lain takia toiveajattelua tai täysi vitsi.
– Usein asiakkaalle myös huudellaan aggressiivisesti, mikäli hän yrittää valita jonon keskeltä itselleen sopivan taksin, helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo.
Hän pitää maahanmuuttajakuljettajien välisiä nyrkkitappeluita erittäin huonona asiana Helsingin julkisuuskuvan kannalta.
– Rautatieasema on portti ulkopaikkakuntalaisille ja turisteille Suomen pääkaupunkiin.
Yksinkertainen ratkaisu: omat jonot
Taksiyrittäjä tarjoaa Asema-aukion kaaokseen yksinkertaisen mutta toimivan ratkaisun: kaikille toimijoille pitäisi laittaa oma kaista eli jono, kuten esimerkiksi lentoasemalla on jo tehty. Tällöin asiakkaan valintaoikeus toteutuisi.
– Siitä pitää lähteä, että asiakas valitsee haluamansa taksin, yrittäjä korostaa.
– Tällä ei ole tarkoitus ottaa kantaa, että kuka saa olla missäkin. Kenenkään bisnestä ei rajoiteta, mutta kaikki odottaisivat omissa jonoissaan.
Asema-aukio on Helsingin kaupungin aluetta, joten päätös on virkamiesten käsissä. Taksiyrittäjä kertoo, että Taksi Helsinki olisi yrittänyt ehdottaa erillisten jonojen muodostamista alueelle, mutta virkamiestasolla aloite on tyrmätty.
Aikooko kaupunki kilpailuttaa Asema-aukion?
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen vahvistaa, että tunnusteluja on ollut kaupungin suuntaan, mutta sieltä ei ole saatu vastakaikua. Kantonen siirtää pallon myyntipäällikkö Juhani Pitsingille, joka myöntää, että nykytilanne Asema-aukiolla muistuttaa villiä länttä.
– Taksi Helsingillä on intressinä pystyä tarjoamaan omille asiakkailleen toimiva taksipalvelu myös Asema-aukiolla, Pitsinki kertoo Suomen Uutisille.
– Nyt Taksi Helsingin taksit eivät kertakaikkiaan mahdu tietyille asemille. Jos asiakas haluaa tutun firman taksin rautatieasemalle, hänen on tilattava se jollekin lähikadulle.
Myyntipäällikkö Juhani Pitsinki uumoilee, että Helsingissäkin on tulossa vilkkaimpien taksialueiden kilpailutus Tukholman malliin.
Helsingin Satama on jo ilmoittanut uudistavansa Katajanokan sekä Länsiterminaalin taksipalveluita siten, että terminaalialueilla varataan yksi taksikaista pelkästään tarjouskilpailun voittaneille tarjoajille. Toinen kaista jää muiden taksipalveluiden tuottajien käyttöön.
Helsingin kaupungilta ei löytynyt ketään virkamiestä kommentoimaan asiaa Suomen Uutisten sitkeistä yrityksistä huolimatta.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Juhani Pitsinki Taksi Helsinki Jari Kantonen liikenneministeriö taksit taksilaki Anne Berner Timo HArakka
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Rikolliset ovat hälyttävän usein ruotsalaisen taksin puikoissa – erityisen usein kyse on seksuaalirikollisesta

Traficom perunut yli 2 000 taksilupaa – puuttuvia Y-tunnuksia, vajetta ammatillisen pätevyyden osoittamisessa ja vilunkia yrittäjäkokeessa
Viikon suosituimmat

Antikainen: Vasemmistoliiton kansanedustaja paasasi Venäjän valheita eduskunnassa – ”Nyt riittää”
Kansanedustajat keskustelivat hallituksen esityksestä vuoden 2026 talousarviosta. Vasemmistoliiton kansanedustaja Johannes Yrttiaho käytti puheenvuoron, jota perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen arvostelee jyrkästi.

Päivän Pointti: Yle ja Helsingin Sanomat pyrkivät peittelemään Bondi Beachin terrori-iskun tekijöiden yhteyksiä ääri-islamismiin

Kansanedustaja Matias Mäkynen väittää hallituksen lisäävän köyhyyttä, mutta tilasto kertoo totuuden: Pienituloisuuden kasvu johtuu maahanmuutosta
Demarikansanedustaja Matias Mäkynen väittää Facebookissa pienituloisten määrän kasvun olevan hallituksen syytä, vaikka tuore tilastotieto osoittaa, että pienituloisuutta on lisännyt lähinnä maahanmuutto.

Tampere lähettää 50 000 euroa Gazaan – Vigelius kritisoi pormestari Nurmisen päätöstä: ”Rahoille olisi tarvetta kotimaassakin”
Tampereen kaupunginvaltuusto käsittelee tänään maanantaina valtuustoaloitetta humanitaarisen avun tarjoamiseksi Gazan lapsille. Kaupunginhallitus on hyväksynyt päätösehdotuksen, jonka mukaan 50 000 euron kertasuoritus maksetaan pormestari Ilmari Nurmisen (sd.) harkinnanvaraisesta määrärahasta, josta pormestari on tehnyt päätöksen. Perussuomalaisten kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Joakim Vigelius kertoo puolueen vastustavan rahan lähettämistä Gazaan.

Puolueilla kärkäs kiista 50 000 euron Gaza-avustuksesta Tampereen valtuustossa: ”Raukkamaista! Herätkää ihmisyyteen!”
Tampereen kaupunginvaltuusto kävi maanantai-iltana 1,5 tuntia kestäneen tulisen keskustelun valtuustoaloitteesta humanitaarisen avun tarjoamiseksi Gazan lapsille.

Nuorisojoukot kylvävät kauhua Helsingissä – uhreja hakattu, potkittu, ryöstetty ja nöyryytetty
Helsingin poliisi tutkii poikkeuksellisen laajaa rikossarjaa, jossa nuoria epäillään ryöstöistä ja pahoinpitelyistä eri puolilla pääkaupunkia. Tapaukset ovat sijoittuneet elokuun lopun ja marraskuun alun väliseen aikaan, ja rikosilmoituksia on kertynyt yhteensä 25. Epäiltyjä on noin 40, joista lähes puolet on ollut tekohetkellä alle 15-vuotiaita.

Demaripormestari Nurminen näyttää, miten kaiken voi tehdä reilummin – Koponen: ”Demarit tekevät arvovalinnan vähentää suomalaista henkilöstöä ja lähettää rahaa ulkomaille”
Tampereen valtuusto pormestari Ilmari Nurmisen (sd.) johdolla lähetti eilen 50 000 euroa Gazaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen pitää päätöstä irvokkaana, kun Tampere on juuri irtisanonut yli sata kaupungin työntekijää.

Purra: Suomalaisten pitää olla etuoikeutettuja omassa maassaan
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra linjaa, että Suomi on suomalaisten maa, jonka tulisi käyttää rajalliset resurssinsa oikein eli omiinsa. - Tämä päivänselvä asia on perussuomalaisuuden ytimessä, Purra sanoo.

Trump nostaa islamismin valokeilaan Ruotsissa
Ruotsi on noussut yhdeksi Muslimiveljeskunnan vaikutusvallan keskeisistä maista Euroopassa poliittisten ja järjestöllisten kytkösten kautta. Islamismiin linkittyneet toimijat ovat juurtuneet myös julkisesti rahoitettuun kansalaisjärjestökenttään, jossa Pelastakaa Lapset on joutunut kriittisen tarkastelun kohteeksi. Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin päätös luokitella useita Muslimiveljeskunnan haaroja terroristijärjestöiksi voi nyt pakottaa Ruotsin arvioimaan suhdettaan poliittiseen islamiin.

Keskisarja julisti sodan pakkoenglannille – Purra varoittaa puolueita lupailemasta rahaa sote-alueille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja julisti tänään perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksen tiedotustilaisuudessa sodan kielenvaihtoa vastaan. Puheenjohtaja Riikka Purra varoitti puolueita lupailemasta vaalienkaan alla merkittävästi lisärahoitusta hyvinvointialueille. Pieniä valopilkkuja taloudessa näkyy jo ensi vuonna kuluttajien ostovoiman selvästi vahvistuessa.
Uusimmat

Perussuomalaiset: Maahanmuutto ei ratkaise Suomen talouden haasteita

Saksan viranomaiset estivät islamistien iskuja joulumarkkinoille
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 4/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää












