Suomi ei enää pärjää edellisvuosien tapaan koulutuksen tilaa mittaavassa PISA-tutkimuksessa. Oppimistulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 lähtien. Opetusministeri Li Andersson esitti Iltalehdessä, että oppilaskohtaisen rahoituksen väheneminen olisi heikentyneiden tulosten taustalla.

Sivistysvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Ari Koposen mukaan opetusministeri Li Andersson puhuu vain osaksi oikeista ja todellisista ongelmista.

– Anderssonin selittelyt ontuvat ja sisältävät valtavan ideologisen latauksen. Varmasti rahaa suurempina syinä ovat muun muassa inkluusio, erityisopetuksen puute, kasvaneet luokkakoot, ongelmat perheissä, opettajien jaksaminen, älypuhelimien ja muiden mobiililaitteiden turha käyttö oppitunneilla, auktoriteetin puute ja kurinpidolliset ongelmat sekä haitallinen maahanmuutto, listaa Koponen.

Asiat eivät korjaannu menemällä monikulttuurisuus edellä

Koponen on esittänyt omia näkemyksiään heikentyneistä oppimistuloksista jo aiemminkin.

– Meillä on Suomessa peruskouluja, joissa ulkomaalaistaustaisia oppilaita on jo 70 %. Asiat eivät valitettavasti korjaannu kieltämällä totuus, menemällä monikulttuurisuus edellä tai lisäämällä vain rahoitusta. Ongelmista pitää pystyä puhumaan niiden oikeilla nimillä, koska vain silloin voimme puuttua aitoihin juurisyihin, vaatii Koponen.

Suomen Uutiset