

LEHTIKUVA/ARKISTO
Ministeri Ranne: Läntiset yhteydet ovat maamme elinehto – ”Hallitusohjelma painottaa kansallista turvallisuutta”
Liikenne- ja viestintäministeriö on vahvistanut kuluvan hallituskauden aikana rooliaan turvallisuuden rakentajana. Ministeriön toiminnan ja käytettävissä olevien investointivarojen on ministeri Ranteen mukaan vahvistettava turvallisuutta ja taloutta muuttuneessa toimintaympäristössä.
Kadettikunta ry:n ja Suomen Sotatieteellinen Seura ry:n turvallisuuspoliittisessa seminaarissa Helsingin Tieteiden talossa keskiviikkona puhunut liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne muistutti, että suomalaisten turvallisuuden rakentamisen pitää aina olla kaiken päätöksenteon keskiössä.
– Sen ohi eivät saa mennä poliittiset intohimot tai henkilökohtaiset tunteet ja toiveet.
Turvallisuuden rakentamisen on Ranteen mukaan perustuttava kansalliseen etuun ja tarpeisiin, todelliseen tilannekuvaan ja sen jatkuvaan päivittämiseen sekä faktoihin.
– Läntiset yhteydet ovat aina olleet maamme elinehto. Niiden merkitys kuitenkin kirkastuu valitettavan usein vasta kriiseissä ja unohtuu rauhallisina aikoina.
Maantiede on ja pysyy
Sotatalvena 1939-40 Itämeri jäätyi. Viipurin, Hangon sekä Helsingin satamat jouduttiin sulkemaan. Jäänmurtajien auki pitämät väylät olivat kapeita rännejä, jotka olivat neuvostolentäjille helppoja maaleja. Merikuljetuksia keskitettiin pimeän aikaan.
– Ilman länsiyhteyksiä puna-armeija olisi jyrännyt meidät huolimatta suomalaisten uskomattomasta kestokyvystä sadanviiden kunnian päivän ajan. Kahdeksassakymmenessäneljässä vuodessa on muuttunut paljon, mutta maantiede on ja pysyy. Läntiset yhteydet ovat edelleen maamme elinehto, sanoi Ranne.
Hallitus rakentaa turvallisuutta
Liikenne- ja viestintäministeriö virastoineen on vahvistanut kuluvan hallituskauden aikana rooliaan turvallisuuden rakentajana. Ministeriön toiminnan ja käytettävissä olevien investointivarojen on Ranteen mukaan vahvistettava turvallisuutta ja taloutta muuttuneessa toimintaympäristössä.
– Erinomaista ja erittäin tiivistä yhteistyötä erityisesti puolustusvoimien ja -ministeriön sekä sisäministeriön kanssa vahvistetaan edelleen. Väylä, Traficom ja Ilmatieteenlaitos palvelevat turvallisuusviranomaisina ja tekevät turvallisuustyötä sekä kokoavat ja tuottavat tietoa kansallisen turvallisuuden vahvistamiseksi. Yhteistyöllä varmistamme Suomen toimintakyvyn niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteissa, Ranne kertoi.
– LVM:n kurssi on siis kääntynyt huomattavasti verrattuna aikaisempiin hallituskausiin. Hallinnonalan asiantuntijat, viranomaiset ja virkamiehet ovat olleet tässä muutoksessa ratkaiseva tekijä. Faktaministeriö tuottaa faktoja, joiden pohjalta turvallisuutta on hyvä rakentaa.
– Hallitusohjelma painottaa kansallista turvallisuutta, ja siellä mainitaan myös läntiset yhteydet. Kirjauksissa ei kuitenkaan määritellä, kuinka niitä tulisi rakentaa, Ranne huomautti.
Toimivaa ja kestävää perusinfraa tarvitaan
Alkuperäisessä kolmen miljardin euron investointiohjelmassa ei myöskään ollut listausta uusista investointikohteista, jotka nimenomaan vahvistaisivat läntisiä yhteyksiä.
– Tämän vuoksi lähdimme johdonmukaisesti ajamaan ja perustelemaan investointien uudelleenpainotuksia ja nykyisen infran vahvistamista heti hallituksen alkutaipaleelta alkaen. Tarvitsemme toimivaa ja kestävää perusinfraa. Läntisiä yhteyksiä, jotka palvelevat siviililiikennettä ja sotilaallista liikkuvuutta ja toimivat molempiin suuntiin.
Kriittisimmät puutteet koskevat länsi-itä- sekä etelä-pohjois-suuntaisten maantie- ja rautatieväylien kuntoa, välityskykyä ja kaksikäyttöisyyttä. Pohjois-Suomen maayhteyksien kehittäminen länteen on Ranteen mukaan avainasemassa.
– Uudistettu infrapaketti painottuu nyt koko Suomen tiestöön. Investointilistalle nousivat uusina hankkeina muiden muassa valtatiet 12, 15 ja 21. Näiden urakkavalmistelut alkavat välittömästi. Myös valtatie 5:n rahoitus saatiin sovittua. Hankkeet ovat poikittaisyhteyksien, huoltovarmuuden, turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten hyvän arjen kannalta erittäin tärkeitä.
– Valtatie 15:stä nostan erikseen esiin sen vaikutusalueella olevan Suomen suurimman sataman ja liikenneturvallisuuden. Lapin valtatie 21 on koko Lapille tärkeä kansainvälinen yhteys Ruotsin kautta Pohjois-Norjaan ja Jäämerelle. Valtatie 12:n yhteysväli Lahti-Kouvola on tärkeä osa itä-länsi-suuntaista valtatieverkkoa, jonka turvallisuutta ja toimintavarmuutta nyt parannetaan, Ranne kertoi.
Radat ovat osa turvallisuutta
Yhteyksiä länteen on Ranteen mukaan parannettava myös ratahankkeilla.
– Suunnitelmallinen siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen askel kerrallaan on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Moni kohotteli kulmakarvojaan, kun tietoon tuli, että Väylävirasto laatii toimeksiannostani parhaillaan selvitystä eri vaihtoehdoista eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen sekä mahdollisten uusien yhteyksien rakentamistarvetta Suomesta Ruotsiin.
– Työssä asetetaan suuri painoarvo puolustushallinnon näkemyksille ja huoltovarmuudelle. Selvitys valmistuu elokuussa 2025.
– Lisäksi valmistelussa on hallitusohjelman mukainen selvitys merenkurkun kiinteästä yhteydestä, missä arvioidaan sen tarvetta ja mahdollisia vaikutuksia myös sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden kannalta. Itse näen, ettei silta ole tässä ensisijainen ratkaisu. Kiinteä yhteys voi tarkoittaa myös aluskannan lisäämistä.
Katse kohdistuu päättäväisesti länteen
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on päivityksessä ja keskiössä on turvallisuusympäristössä tapahtuneiden muutosten huomiointi.
– Katse on ulotettava entistä päättäväisemmin länteen. Aiempaa merkityksellisempää on esimerkiksi se, millaiset olosuhteet vallitsevat Ruotsissa ja kuinka logistiset kuljetusketjut toimivat Narvikin satamaan ja länteen yleisesti. Onkin varmistettava, että liikennejärjestelmä sekä turvaa arjen toimivuuden että tukee sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta parhaalla mahdollisella tavalla, Ranne sanoi.
– Samalla meidän pitää sovittaa yhteen naapurimaiden suunnitelmat. Suunnitelman uudet tavoitteet ovat toimivuus, turvallisuus ja kestävyys, ja se valmistuu loppuvuodesta.
– Kun raja itään on kiinni, on yhteyksiä länteen vahvistettava entistä päättäväisemmin. Yhdessä.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- länsiyhteydet liikennejärjestelmä sotilaallinen liikkuvuus turvallisuusympäristö maantiet rautatiet infra infrainvestoinnit elinkeinoelämä itäraja ratahankkeet päätöksenteko Hallitusohjelma Lulu Ranne Turvallisuuspolitiikka Turvallisuus Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Tanskan suosituin TikTok-tähti muuttaa Syyriaan – sateenkaarilippu lasten koululla oli viimeinen pisara
Tanskan suosituin tiktokkaaja on päättänyt muuttaa pois Tanskasta, koska haluaa lastensa kasvavan paikassa, jonka tavat ja arvot vastaavat hänen omiaan. Viimeinen pisara oli se, kun hän näki sateenkaaren värisiä Pride-lippuja lastensa koulussa. Sellaisessa ympäristössä hän ei halua lastensa kasvavan.

Vihreät valittelee taksimatkoistaan – Antikainen: ”Uskokaa jo, ettei rajoittamaton maahanmuutto toimi”
Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra on kertonut julkisuudessa joutuneensa useaan otteeseen epäasiallisen kohtelun kohteeksi taksissa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan viimeinkin Diarra on havahtunut siihen, mistä perussuomalaiset ovat varoittaneet jo vuosia, eli hallitsemattoman maahanmuuton ongelmiin.

Wall Street Journal: Transsukupuolisuuden taustalla ”sosiaalinen tartunta” – muunsukupuolisiksi identifioituvien nuorten määrä romahti kahdessa vuodessa
Arvovaltainen Wall Street Journal kertoo tutkimuksista, joiden valossa transsukupuoliseksi identifioitumisen taustalla on "sosiaalinen tartunta". Vuonna 2020 amerikkalaistutkija Colin Wrightin ura päättyi yhteen twiittiin, jossa hän kuvaili sukupuolidysforian räjähdysmäistä yleistymistä tällaiseksi tartunnaksi. Kriitikot leimasivat Wrightin transfobiseksi, ja cancel-kulttuurin ilmapiiri tuhosi hänen akateemisen uransa. Uudet tutkimustulokset näyttäisivät kuitenkin tukevan Wrightin alkuperäistä arviota.

Bill Gates käänsi kelkkansa: Ilmastonmuutos ei tuhoakaan ihmiskuntaa
Jo pitkään ilmastonmuutoksen seurauksista varoittanut monimiljardööri Bill Gates on kääntänyt kelkkansa ilmastonmuutoksen suhteen. Nyt hän on sitä mieltä, että ilmastonmuutos ei tulekaan johtamaan koko ihmiskunnan tuhoutumiseen. Gates pitää silti ilmaston lämpenemistä vakavana ongelmana köyhien maiden asukkaille, joten hän kehottaa keskittymään ilmastotoimissa ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen.

Päivän Pointti: Helsingin Sanomien pääkirjoitus pyrkii keventämään myymälävarkaiden syyllisyyttä – kauppiaiden huolet jäävät varjoon

Helsingin yliopiston suojissa toimiva anarkistiryhmä häiriköi valtiovarainministeri Purran kotia – erityisavustaja Matias Turkkila muistuttaa turvallisen tilan periaatteista
Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) piirissä toimiva anarkistinen A-ryhmä on äskettäin käynyt levittämässä valtiovarainministeri Riikka Purran kodin läheisyyteen banderollin, jossa ryhmä haistattelee Purralle. Banderolli on muutenkin sävyltään uhkaava.

Pieleen meni valtamedian ennustus: Javier Milei murskavoittoon Argentiinan vaaleissa
Argentiinan presidentti Javier Milei on johtanut puolueensa murskavoittoon sunnuntain välivaaleissa. Kahden ensimmäisen presidenttivuotensa aikana Milei on toteuttanut radikaaleja menoleikkauksia anarkokapitalismin hengessä. Valtamedia ennusti presidentin uudistusllnjalle mahalaskua vaaleissa mutta toisin kävi.

”Ovatko konservatiivit tyhmempiä?” – kysyi oppitunnilla oululaisen lukion yhteiskuntaopin opettaja
Perussuomalainen Nuoriso ja Perussuomalaiset Opiskelijat vaativat kriittistä keskustelua suomalaisen koulujärjestelmän vihervasemmistolaistumisesta.

Antikainen vaatii Helsingin yliopiston ylioppilaskuntaa katkaisemaan tuen anarkistiryhmälle: ”Tämä on suoraa väkivallalla vihjailua poliittisia päättäjiä kohtaan”
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) lopettaa välittömästi rahoituksen ja muun tuen anarkistiselle A-ryhmälle, joka on osallistunut hallituksen ministereihin kohdistuvaan uhkailuun.
Uusimmat

Ministeri Lulu Ranne MTV:n Uutisextrassa: Suomi uusii jäänmurtajansa

Bill Gates käänsi kelkkansa: Ilmastonmuutos ei tuhoakaan ihmiskuntaa

Vieraskieliset luottavat Yleisradioon – ja tunne on molemminpuolinen
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää








