Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra twiittasi ennen tenttiä puhtaasta siirtymästä ja ihmetteli tentin jälkeen, minne se jäi.
– Muistatteko, kuinka paljon tietyt tahot ilkkuivat, kun hallitusohjelmassa päätettiin ottaa käyttöön termi “puhdas siirtymä”?
– Ovatko samat tahot nyt ilkkuneet, kun EU on siirtynyt tismalleen samalla linjalla korostamaan muun muassa “clean dealiä” erilaisten “greenien” talouden ja teknologian rajoitteet huomioimattomien ideologisten höpsötysten sijaan? Monenlaista haitallista “greeniä” sääntelyä puretaan, esimerkiksi Omnibus-hankkeessa.
– Talous ja turvallisuus vahvistuvat agendalla, höpsötys vähenee. Suomessa ja EU:ssa.
– Ehkä tästä Maaseudun Tulevaisuuden pj-paneelissa hetken kuluttua? Purra kysyi ennen tenttiä.
Koulu kuntavaalien pääasioita
Koulut ja opetus sen sijaan nousivat tentissä esiin. Koulutus onkin kuntavaalien pääasioita – noin 60 prosenttia kuntien budjeteista kuluu kasvatukseen ja koulutukseen. Purran mukaan suomalaisilla pitää olla mahdollisuus asua siellä, missä he haluavat.
– Mutta on realismia ymmärtää, että kaikkialla Suomessa ei ole mahdollisuutta samanlaisiin palveluihin tai koulun verkon laajuuteen.
Mutta miten oppimistulokset saataisiin nousuun? Purran mukaan uudistuksia on tehty väärään suuntaan ja jopa liikaa.
– Me olemme puhuneet näistä perusasioiden palauttamisesta oppimiseen vuosikausia. Onneksi tämä hallitus nyt muuttaa kouluasioita juuri siihen suuntaan.
– Kännykkäkiellosta, jota olemme vuosikausia vaatineet, se alkaa.
– Mutta se, että kouluissa on alettu katsoa sormien läpi sitä, että oppilas ei saavuta vaadittavia tavoitteita, luokalta toiselle pääsee liian helposti ja niin edelleen – tämä on se pohjaongelma, joka sitten valuu kaikille muille oppiasteille ja vaikuttaa erittäin heikentävästi kokonaisuuteen.
Mallia Tyrnävästä
Purra ottaa esimerkin Pohjois-Pohjanmaalta.
– Siellä on Tyrnävän kunnassa Kuulammen koulu, joka on Suomen ylivoimaisesti paras Pisa-koulu eli se tulee heti Aasian ykkösmaiden jälkeen. Siellä noudatetaan opettajien itsensä aikaansaamaa tasoryhmämallia, jossa oppilaat saavat valita itselleen sopivan tasoryhmän. Nämä rajat eivät ole lainkaan jäykkiä, vaan siellä saa vaihtaa ryhmää sen mukaan, minkälaista numeroa esimerkiksi tavoittelee.
– Oppilaat saavat valita, lukevatko he paperikirjaa vai käyttävät digiä vai jotakin sekoitusta. Siellä on saatu heikompien oppilaiden koulutyytyväisyys ja osaaminen kasvuun, mutta myös parhaat oppilaat saavat kokea onnistumisen tunteita. Opettajien työtyytyväisyys on huippuluokkaa. Pojat on saatu lukemaan, tytöt on saatu pitämään matematiikasta.
– Tämä on aivan erinomainen malli, ja tämä on tämän koulun oma malli. Me tulemme ehdottomasti ajamaan sitä, että tätä saadaan laajennettua koko maahan. Ja huom! Sen kustannukset eivät ole lainkaan merkittävät.
Opposition vaihtoehdot puuttuvat
Kuntataloudesta puhuminen nosti jälleen esiin opposition linjan. Purran mukaan oppositiolla ei ole vaihtoehtoja julkisen talouden korjaamiseen.
– Se ei ole mitään muuta kuin yksittäisten leikkausten kritisoimista, koska “rahaa on”. Sen sijaan vaihtoehtoja julkisen talouden korjaamiseen ei tule.
– Mutta tämä kokonaisuus, jossa oppositio voi aina valikoida jonkun asian, jolla kritisoida muita, niin se on valitettavasti ilmassa. Ei meillekään olisi vaikeaa tehdä erilaisia aikuiskoulutuksen tukimalleja tai määrittää paljon maksavia kasvutoimia. Meidän pitää kuitenkin huolehtia myös siitä, että meillä on mahdollisuus pitää meidän finanssipolitiikkamme kokonaisuudesta kiinni, että velkasuhde vakautuu vaalikauden loppuun. Emme me voi valikoida aina sellaisia hyvältä kuulostavia asioita ja unohtaa jonkun muun.
– Te oppositiossa olette näyttäneet, mihin te olette pystyneet. Viime hallituskaudella ette säästäneet yhtään mitään, yhtään mistään. Luovuitte hallituksessa niistäkin vähäistä toimista, joita te olitte kirjauttaneet paineen edessä. Mutta tämä hallitus ei toimi sillä tavalla.