

LEHTIKUVA JA GOOGLE
Viikon 36/2024 luetuin
Suvaitsevaisuus tuhoaa urheilujätti Niken brändiä: Woke-sekoilu sulatti pois yli viidesosan yhtiön arvosta
Amerikkalaisten suuryritysten woke-ideologian hengessä tapahtunut politisoituminen on hiljalleen ottamassa takapakkia wokeen kytkeytyvien brändimokailujen vuoksi. Urheiluvaatevalmistaja Nikelle woketuksen hintalappuna on ollut yhtiön markkina-aseman menettäminen. Muiden vahingoista viisastuneena toiset suuryritykset ottavat jo etäisyyttä wokeen.
Yhdysvaltalainen maailman suurimpien urheiluvarusteiden ja -vaatteiden valmistajien joukkoon kuuluva Nike on vaikeuksissa.
Rämpiminen tuli näkyväksi kesäkuun lopussa, pian sen jälkeen, kun yhtiö oli julkaissut viimeisimmän neljännesvuosituloksensa. Yhtiön liikevaihto laski keväällä kahdeksan prosenttia 5,1 miljardiin dollariin eli noin 4,8 miljardiin euroon.
Yhtiön myynti laski kaksi prosenttia verrattuna viime vuoteen, minkä taustalla oli etenkin verkkokaupan merkittävä alamäki. Niken panostus verkkokauppaan on osoittautunut virheelliseksi yhtiön strategiassa, jossa ajateltiin, että koronavuosina alkanut nopea siirtymä verkko-ostoksiin jäisi pysyväksi.
Nike vähensi huomattavasti perinteisten jälleenmyyjien määrää, mikä aluksi vahingoitti pelkkiä kivijalkakauppoja, mutta lopulta maksoikin Nikelle huomattavan markkinaosuuden.
Sijoittajat säikähtivät urheilujätin horjuntaa. Heinäkuun alkupäiviin mennessä Niken arvosta oli yhdessä viikossa sulanut pois 22 prosenttia, eli yli viidesosa.
Woke-peliliike ei miellyttänyt asiakkaita
Nike on toki mukana yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista, joita trendit heiluttelevat, ja kilpailu uusien alalle pyrkivien urheilubrändien kanssa on aina veristä. Samaan aikaan voidaan kuitenkin havaita, että urheilujätin alistuminen suvaitsevaisuuteen ja woke-ideologian myötäilemiseen on merkittävä syy romahdukselle.
Niken viime vuoden peliliike ei ole ollut kaikkien kuluttajien mieleen. Yhtiön alabrändi Nike Women aloitti viime vuonna monikanavaisen markkinointikampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa.
Mulvaney mainosti Niken brändin alla muun muassa naisten rintaliivejä ja leggins-housuja. Valinta raivostutti monet yhtiön asiakkaat, jotka ovat vannoneet, etteivät enää käytä Niken tuotteita.
– Dylan Mulvaney tekee pilaa kaikista naisista, eräs entinen Nike-fani kirjoittaa.
Toinen suuttunut asiakas pitää vastenmielisenä Mulvaneyn valintaa Niken mainoskasvoksi.
– Miksi ihmeessä hänet valittiin mainostamaan tuotteita, kun mahdollisuus oli valita keitä tahansa aktiivisesti Niken vaatteissa treenaavia naisia, tuohtunut kommentti kuuluu.
Nike valitsi kuoleman enkelin mainokseen
Mulvaney on USA:n transyhteisössä näkyvä vaikuttaja, josta on mahdoton sanoa, onko hän tosissaan vai ovatko suuryhtiöiden brändit hänelle vain tapa toteuttaa vuodesta toiseen jatkuvaa performanssia. Joka tapauksessa markkinoinnillisessa yhteistyössä hän näyttää olevan yhtiöille todellinen kuoleman enkeli.
Nike ei näyttänyt ottaneen opiksi siitä, mitä seurasi Mulvaneyn aiemmasta yhteistyöstä olutbrändi Bud Lightin kanssa. Viime vuonna Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Busch menetti vain muutamassa päivässä markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria julkistettuaan aiemmin mainos- ja yhteistyökampanjan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu.
Suvaitsevaisuus ja woke-sekoilu näyttää siis tulleen Nikelle kalliiksi. Urheilujätin woketus oli kuitenkin alkanut jo aiemmin, sillä Nike on myös sotkenut brändinsä Yhdysvalloissa toukokuussa 2020 poliisioperaatiossa kuolleeseen George Floydiin.
Vain muutamia päiviä Floydin kuoleman jälkeen Nike julkisti uuden mainoskampanjan, jossa se esitteli tunnetun Just do it -mainoslauseensa muokattuna muotoon Don’t do it, jolla kansaa opetettiin olemaan hyväksymättä rasismia.
Jättibrändit hylkäämässä woketuksen
Suvaitsevaisuus, tiedostavuus ja monia muita näihin liittyviä uusvasemmistolaisia vaatimuksia yhteen kokoava woke-ideologia näyttää luisuvan alamäkeen yhä useamman jättibrändin vetäytyessä pois monimuotoisuuden ja woken ideologiaa edistävistä projekteista.
Viimeisimpänä näyttävän irtioton teki maailman kenties tunnetuin moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson, joka äskettäin ilmoitti lopettaneensa kaikki meneillään olleet monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusprojektinsa sekä lopettavansa lukuisien ihmisoikeus- ja tasa-arvokampanjoiden tukemisen. Harley-Davidson myös vetäytyy Pride-tapahtumista.
Ennen Harley-Davidsonin ulostuloa useat yhtiön asiakkaat olivat kritisoineet yhtiön läsnäoloa lukuisissa woke-hankkeissa. Jatkossa yhtiö ilmoittaa palaavansa perusasioihin eli moottoripyörien valmistamiseen. Yhtiö lupaa myös jatkossa kuunnella asiakkaitaan entistä paremmin.
Wokettaminen on osoittautumassa huonoksi vedoksi liiketoiminnassa alalla kuin alalla, koska kuluttajat eivät pidä tiedostavasta tuputtamisesta. Viime vuonna jopa Walt Disney -viihdeyhtiö myönsi avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla identiteettipolitiikan ja woke-aktivismin vuoksi.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- brändivaatteet Nike woketus Bud Light Dylan Mulvaney Woke-ideologia transaktivistit Tiedostaminen Uusvasemmisto monimuotoisuus Woke George Floyd Pride Identiteettipolitiikka Yhdenvertaisuus Suvaitsevaisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Entinen propagandisti paljastaa: tiedostavan vasemmistoideologian levittäminen on tuottoisaa bisnestä

Kuten suuressaa maailmassa sanotaan:”Go woke go broke” – Piilaakson yhtiöitä rahoittanut suuri monikansallinen woke-pankki rommasi nurin
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Aatu Arjalainen ja Nahom Hagos – kumpi on todempi uhka?

Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.

Hallitus selvittää maahanmuuttajien arvot: ”Lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”
Maahanmuutto- ja integraatiopolitiikan pitää perustus tosiasioihin, ei näppituntumaan saatikka oletuksiin. Näin ajattelee tuore opetus- ja integraatioministeri Simona Mohamsson (ent. Mohammad). Yhteiset tasavertaisuuteen perustuvat arvot on hyväksyttävä, sillä ”lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”.

Päivän pointti: Toksinen vallankäyttö, toiminnan ristiriitaisuudet ja kasvava tyytymättömyys Pride-liikkeen sisällä herättävät pohtimaan, joko Pride-aikakausi on tullut päätökseensä

Työelämägallup: Vain vajaa puolet ammattiliiton jäsenistä tietää, että työttömyysturva ei edellytä liiton jäsenyyttä
Ammattiliittoon kuuluminen ei itsessään takaa turvaa työttömyyden varalta. Turvan takaa työttömyyskassan jäsenyys. Tämä ei ole selvää läheskään kaikille ammattiliittojen jäsenille.