

LEHTIKUVA
Talouselämä pelottelee jättilaskulla – maksajiksi kelpaavat polttomoottoriautolla ajavat suomalaiset
Hallituksen ilmastotoimet eivät saa nostaa arjen kustannuksia eivätkä heikentää elinkeinoelämän kilpailuedellytyksiä. Näin on linjattu Petteri Orpon hallitusohjelmassa Vahva ja välittävä Suomi. Talouselämä kirjoittaa artikkelissaan Suomen muuttuneesta ilmastopolitiikasta ja siitä seuraavasta jättilaskusta, mutta kenelle lasku lankeaa maksettavaksi ja kenen sen pitäisi maksaa?
Oman haasteensa tilanteeseen luovat edellisen hallituksen siunaamat ilmastotavoitteet, joiden mukaan Suomi esimerkiksi puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Samaan aikaan suomalaisten ajamien autojen keski-ikä on kasvanut jo lähes 13 vuoteen ja tavallinen työssäkäyvä suomalainen voi vain haaveilla uudesta sähkö- tai hybridiautosta.
Talouselämältä omituinen väite
Yhdeksi esimerkiksi Talouselämä nostaa työsuhdesähkö- tai hybridiauton verotuen, joka on edellisen hallituksen päättämä määräaikainen veronalennus. Artikkelissaan Talouselämä väittää, että valtaosassa tapauksista alennettu verotusarvo ei maksa valtiolle mitään. Kuitenkin artikkelin mukaan veroetuuden saajan kustannukset nousisivat vuodessa 1 000–2 000 euroa.
Työsuhdesähkö- tai hybridiautoja on Suomessa puolestaan noin 80 000. Vähimmillään, 50 % marginaaliverolla, valtio menettäisi Talouselämän lukujen perusteella vuodessa 40 miljoonaa euroa verotuloja, enimmillään 80 miljoonaa euroa. Valtionvarainministeriön parjattujen laskelmien mukaan verotuloja menetettäisiin yhteensä noin 43 miljoonaa euroa viidessä vuodessa.
Kustannusten kohtuullistaminen on arvovalinta
Vertailun vuoksi 20 000 kilometriä vuodessa bensa- tai dieselautolla ajava suomalainen maksaa massiivisesti verotetuista polttoaineistaan noin 3 200 euroa vuodessa ilman minkäänlaisia veroetuuksia tai tosiasiallista taloudellista vaihtoehtoa vähäpäästöisempään autoon.
– Edellinen hallitus on sitoutunut tavoitteisiin, jotka ovat epärealistisia ja tulevat meille kalliiksi. Tavoitteita ei voida maksattaa tavallisella suomalaisella ihmisellä ja samalla lupailla verohelpotuksia niille, joilla on jo ennestään varaa hankkia vähäpäästöinen auto itselleen. Tilanne on nyt se, että työssäkäyvätkin ihmiset laskevat tarkkaan kotitalouksiensa kuluja, ja suurempia hankintoja on lykätty eteenpäin. On toden totta arvovalinta, pyrkiikö hallitus kohtuullistamaan nousevia kustannuksia, vai maksattamaan ilmastotavoitteiden jättilaskua niillä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) toteaa.
Päivitys 18.10.2023 klo 11:45 sitattia täsmennetty
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- verohelpotukset talouselämä ilmastotoimet elinkeinoelämä ilmastotavoitteet verotulot polttomoottoriautot liikenteen päästöt Hallitusohjelma Petteri Orpo Lulu Ranne ilmastopolitiikka
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hallitus laskee autoilun kustannuksia ja kannustaa työhön veronalennuksilla – ”Tavoitteena työhön kannustava sosiaaliturvajärjestelmä”

Hallitus alentaa ensi vuonna polttoaineiden verotusta 160 miljoonalla – ”Sellaista ei ole tässä maassa ennen nähty”

PS-Nuoriso: Toivomme hallituksen pitävän jatkossakin autoilevan veronmaksajan puolia

Lapsia jäänyt pois harrastuksista polttoaineiden hintojen takia – Mäenpää vaatii toimenpiteitä autoilun kustannusten hillitsemiseksi

Perussuomalaiset haluaa helpottaa autoilijoiden kustannuksia

Ilmastovuosikertomus puhututtaa: ”Ilmastotoimien vaikutus maatalouden kannattavuuteen huomioitava”

Vihreään ilmastorahastoon leikkaus

Hallituksen esitys alentaisi bensan hintaa – myönteisiä vaikutuksia erityisesti kuljetusalalle

Vuodetun laskelman mukaan EU:n hiilineutraaliuustavoite tulisi Suomelle murskaavan kalliiksi: 25 miljardia euroa VUODESSA
Viikon suosituimmat

Etla: 44 prosenttia työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla
Maahanmuuton kasvu tekee hallaa Suomen työttömyysluvuille. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan asiantuntijan mukaan lähes puolet työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla. Tästä huolestuttavasta tiedosta huolimatta lähes kaikki oppositiopuolueet esittävät talouden kasvutoimena maahanmuuttoa.

Sanna Antikaisen kolumni: VTV-raportti suututti demarit, mutta kuka puhuu totta?
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) julkisti torstaina 19.11.2025 raportin ”Valtion budjetin menolisäykset COVID-19-pandemian aikana”. Tähän asti erityisesti SDP on perustellut Sanna Marinin hallituksen ennätyksellistä velkaantumista ja velkavuoren kasvua ennen kaikkea koronalla ja Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa.

Elias Rosengrén valittiin Perussuomalaisen Nuorison puheenjohtajaksi
Perussuomalaisen Nuorison puheenjohtajaksi valittu Elias Rosengrén on 26-vuotias perheenisä ja yhteiskuntatieteiden maisteri.

Viranomaiset paljastivat islamistien 90 miljoonan euron petoksen Ruotsissa – entinen kansanedustaja mukana koulurahojen väärinkäytössä
Expressenin mukaan yli miljardi kruunua eli yli 90 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja on ohjautunut yksityiskouluihin ja esikouluihin, jotka ovat olleet sidoksissa ääri-islamistisiin arvoihin.

Tuulivoiman rakentaminen romahti Ruotsissa – Suomessakin buumi ohitse
Ruotsissa uuteen tuulivoimaan ei ole investoitu käytännössä laisinkaan kuluvan vuoden aikana. Myös Suomessa tuulivoimarakentaminen on selvästi hidastunut. Energiayhtiöt ovat huolissaan edullisesta sähköstä, mutta kuluttajalle se voi olla elinehto.

Ruotsin rikollisjengeissä enemmän jäseniä kuin armeijassa sotilaita – ampumiset vaihtumassa räjäytyksiin
Jengiväkivalta alkoi Ruotsissa käydä entistä tappavammaksi samoihin aikoihin, kun Ruotsiin saapui 163 000 turvapaikanhakijaa vuosina 2015–2016. Pelkästään Tukholmassa on jengien väkivaltaisuuksissa ammuttu hengiltä 196 ihmistä viimeisen 10 vuoden aikana. Nyt automaattiaseet ovat antamassa tilaa käsikranaateille.

Garedew: Nyt tulevat odotetut tiukennukset – maahanmuuttajilta vaaditaan töitä, kielitaitoa ja nuhteettomuutta tai oleskelu loppuu
Jälleen yksi hallituksen maahanmuuttopolitiikan kiristyksistä on valmistumassa tällä viikolla, kun eduskunta keskustelee tänään ja äänestää huomenna ulkomaalaislain muuttamisesta. Muutoksella pidennetään pysyvän oleskelun saamisen asumisaikaa ja tiukennetaan ehtoja.

Antikainen: Mielenilmaus itärajalla palvelee Venäjän tavoitteita
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa, että hallitus ei saa avata itärajaa ennen kuin Venäjän toiminta muuttuu olennaisesti. Hän painottaa, että mielenilmaus rajalla palvelee vain Venäjän tavoitteita ja vaarantaa Suomen edun.

Perussuomalaiset: Helsingin talousarvio vuodelle 2026 on ideologinen ja vastuuton
Perussuomalaiset kritisoi voimakkaasti kaupungin vuoden 2026 talousarviota, joka nojaa epärealistisiin oletuksiin ja ideologisiin painotuksiin. Talousarvion valmistelijat ovat sivuuttaneet kasvavan velkataakan, muuttuvan väestörakenteen ja kaupungin ydintehtävien priorisoinnin.

Keskusta esittää julkisen talouden vahvistamista massamaahanmuutolla – Purra: ”Tätäkö maakunnissa halutaan?”
Keskusta on juuri julkaissut uusimman vaihtoehtobudjettinsa, joka lähinnä vaikuttaa siltä, että se on laadittu vaihtoehtoisessa todellisuudessa, sillä kepu muun muassa rahoittaisi uusia menoja perumalla veronkevennyksiä, joita ei edes tule ensi vuodelle. - Mieluiten näkisin ensi vuoden vaihtoehtobudjetin koskevan ensi vuotta, valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää














