
LEHTIKUVA
Valtiovarainministeri Purra Keskuskauppakamarin veropäivillä: Uusia veronkorotuksia ole enää tulossa tällä vaalikaudella
Valtiovarainministeri Riikka Purra lausui alkusanat Keskuskauppakamarin Suuren veropäivän alkajaisiksi torstaiaamuna Helsingissä. Puheen pääpaino oli luonnollisesti tuoreen budjettiehdotuksen teemoissa, mutta koska yleisössä oli paljon verotuksen ammattilaisia, kannusti hän kaikkia miettimään, miten voisimme remontoida verotusjärjestelmäämme siten, että verotus maksimoisi talouskasvun edellytykset vähentämättä verotuottoja lyhyelläkään aikavälillä.
Ministeri Riikka Purra lupasi myös, ettei uusia veronkorotuksia ole enää tulossa tällä vaalikaudella, mutta saipa oppositiokin osansa. Purran mukaan reilun vuoden istunut hallitus on tehnyt merkittäviä toimenpiteitä talouden ja verotuksen alalla.
– Rakenteelliset uudistukset etenevät samoin. Lähtötilanne on ollut kieltämättä hyvin vaikea. Suomen valtiolla on menoja, kuluja ja velkaa aivan liikaa. Tähän kehitykseen on herännyt hiljattain jo luottoluokittajakin. Samoin meillä on liikaa normeja, kitkaa, esteitä ja byrokratiaa – ja näistä kaikista yleensä seuraa lisää menoja ja liian vähän tuloja.
– Nollakorkomaailmassa velkataakka ei ilmeisesti tuntunut kovin pahalta, koska velan korkomenot olivat sadoissa miljoonissa. Nyt valtionvelan korkomenot lähentelevät jo kolmea ja puolta miljardia euroa vuodessa. Se on enemmän kuin vaikkapa kaikkien Suomen kuntien peruspalveluiden valtionosuudet ensi vuonna.
– Vasemmisto maalasi takavuosina ruusuista kuvaa maailmasta, jossa velan korot pysyivät ikuisesti nollassa. Realistit olivat jo tuolloin eri mieltä vasemmiston kanssa. Kuulun itse mielelläni näihin realisteihin – tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku.
Sopeutusta tarvitaan
Kun hallituksen budjettiriihi puitiin kuun alussa ja vaikeista kokonaisuuksista päästiin ratkaisuun jo keväällä, on nyt Purran mielestä päätösten jalkauttamisen aika.
– Sopeutamme julkista taloutta lisää reilulla kolmella miljardilla eurolla hallitusohjelmassa sovitun kuuden miljardin toimien päälle. Kevään sopeutuskokonaisuudesta noin puolet on suoria menoleikkauksia ja puolet, valitettavasti, veronkorotuksia. Arvonlisäverotus kiristyi ja kiristyy.
– Hallitus pyrki tässä kokonaisuudessa jakamaan sopeutustaakkaa mahdollisimman laajalle, jotta se voitaisiin kokea hyväksyttäväksi mahdollisimman laajasti yhteiskunnassamme. Esimerkiksi sosiaaliturvaan emme tehneet juurikaan lisäleikkauksia tai kiristyksiä, kertoi Purra.
Verotuspuolella pyritään niin ikään vähiten huonoon ratkaisuun. Hallitus päätyi nostamaan yleistä arvonlisäverokantaa puolellatoista prosenttiyksiköllä. Haittaveroja, kuten alkoholin ja tupakan verotusta, kiristetään useaankin kertaan. Myös terveysverot korostuvat. Sote-menojen kasvaessa kaikki kansanterveyttä edistävät keinot on otettava käyttöön.
– Keskeisiä suoria leikkauksia teemme muun muassa valtion toimintamenoihin, kehitysapuun ja valtionavustuksiin sekä maahanmuuttoon. Sotesta säästämme melkein lakisääteisiä tehtäviä vähentämällä ja mitoituksia keventämällä. Samoin kuntien norminpurkua tehdään. Muita leikkauskohteita on pitkä lista. Leikkauslistat on valmisteltu huolellisesti, virkamiesvalmisteluun nojaten.
– Valtiovarainministerinä olin sitä mieltä jo yli vuosi sitten, että lisäsopeutukset eivät voi odottaa hallituksen puoliväliriiheen. Olin oikeassa. Nyt on toimittava, sillä lykkäämällä ikävää, ikävä tulee entistä suurempana eteemme.
Suomi tienhaarassa
Suomalainen yhteiskuntamalli on Purran mukaan tienhaarassa.
– Olemme eläneet yli varojemme jo vuodesta 2007. Budjetin menojen lisääminen on ollut helppoa poliittisesti, sillä lisäpanostuksilla on saatu hyvää lyhyellä aikavälillä. Lämmittää hetken.
– Velat on kuitenkin maksettava, ja julkisen talouden velkasuhdetta ei saa päästää hallitsemattomaan kasvuun. Suomalainen taloudenpidon malli on ollut sanalla sanoen löperö. Nollakorkomaailma ei ole varsinaisesti auttanut tähän löperöön taloudenpitoon. Rahaa oli. Eipä ole enää.
– Nyt rahalla on taas hinta, ja alijäämät ovat kalliita rahoittaa. Korkomenomme pelkästään valtiolla ovat siis miljardeja euroja vuodessa. Suomalainen tuottavuus on kituliasta, ja yksityisiä investointeja on liian vähän. Vanhusten hoiva maksaa, ja edelliset hallitukset ovat sälyttäneet julkiselle sektorille valtavasti lisää tehtäviä. Sosiaalivaltio on pöhöttynyt ylisuureksi.
– Demografinen kehitys on rajua – vanhusväestön määrä kasvaa ja työikäisen määrä vähenee. Maahanmuutolla ongelmaa ei ratkaista – ainakaan sillä maahanmuutolla, jota me vastaanotamme – eikä niin kannattaisi narratakaan. Joku aina maksaa. Rahoituspohja ei riitä kasvaviin menoihin. Siksi sopeutamme menoja nyt melkein joka paikasta, kertoi Purra.
Moni asia Suomessa on mennyt pieleen
Purra huomautti, että Suomessa on eletty viimeiset kuusitoista vuotta erittäin aneemisen taloudellisen kasvun aikaa.
– Reaalinen bruttokansantuotteemme taso ei ole oikeastaan noussut ollenkaan näiden menetettyjen vuosien kuluessa. Jokin on mennyt pieleen.
– Väitän, että moni asia on todella mennyt pieleen. Suomalainen yhteiskunta kaipaisi asenteellista kokonaisremonttia. Perusopetuksemme on PISA-tulosten valossa heikoissa kantimissa, opettajien auktoriteetti on romahtanut. Lapset kertovat aikuisille, mitä tehdään. Näin emme voi jatkaa. Kyllä meidän aikuisten tulee kertoa lapsillemme, missä menevät rajat.
Sama auktoriteetin romuttuminen näkyy myöhemmin kaduilla jengiytymisenä, heikkoina oppimistuloksina, työttömyytenä ja rikollisuutena. Epäonnistunut maahanmuuttopolitiikka lyö lisää löylyä Suomen henkisesti kurjistuneessa toimintaympäristössä.
– Heikko osaaminen vaikkapa matematiikassa ja äidinkielessä näkyy jatkossa heikkona talouskasvuna. Heikko oppiminen tuottaa meille heikkoa työvoimaa, sellaista työvoimaa, joka ei pysty jatkossa hoitamaan vanhuksiamme ja sairaitamme, huolehtimaan jätehuollosta tai siltojen lujuuslaskelmista.
– Vaatimustaso laskee jatkuvasti; ensin löysättiin peruskoulusta, sitten toiselta asteelta, maisteritutkintojen vaatimuksista, nyt jo tohtoritutkintojenkin. Ei tällä linjalla voiteta kansainvälistä kilpailua vaikkapa puhtaan siirtymän vaatimien teknologioiden innovoinnissa. Miten me edes kehtaamme puhua niin ylevästi huippuosaajista, kun emme tahdo onnistua perusosaajissakaan? Purra ihmetteli.
Ei kansalaisuutta ilman velvollisuuksia
Kansan resilienssikin on Purran mielestä heikentynyt.
– Joka suunnasta huudetaan oikeuksia, tietenkin verorahoitteisia, jotka joku muu hoitaa. Harva jaksaa puhua velvollisuuksista. Ikään kuin kansalaisuuteen ei sellaisia kuuluisi. Eihän tämä maa itsekseen koossa pysy.
– En ymmärrä, miksi valtion ja veronmaksajan pitäisi nykyään hoitaa kaikki. Miksi opettajan pitää hoitaa vanhemman tehtävät? Miksi perusasiatkin ovat välillä niin hillittömän hankalia? Miksi kaikki aiheuttaa masennusta ja pelkoa ja miksi erilaisia mielipiteitä pelätään? Miksi kaikki kuorrutetaan tunteilla?
– Mutta, kysymys kuuluu: miten saisimme taas resilienssiä, sisua ja pääsisimme eteenpäin?
– Hyvä uutinen on, että voimme aivan itse kääntää kurssia. Voimme ryhtyä vaatimaan itseltämme enemmän, parempaa. Voimme tehdä työtä enemmän ja yrittää enemmän. Ihminen, joka kokee voivansa itse vaikuttaa, voi itse vaikuttaa. Hän voi yleensä myös henkisesti paremmin kuin se, joka vain odottaa tulevansa vaikutetuksi, hoidetuksi, passatuksi.
Ei uusia veronkorotuksia
Koska Suomen kokonaisveroaste on Euroopan kärkeä, ei Purran mielestä voida ajatella valtiontalouden tasapainottamista enää uusilla veronkorotuksilla.
– En tule itse esittämään uusia veronkorotusavauksia tällä vaalikaudella. Jos hallituksen finanssipoliittinen tavoite velkasuhteen kasvun pysäyttämisestä näyttää karkaavan, mikä on mahdollista, olen valmis tekemään tarvittavan lisäsopeutuksen puhtailla menoleikkauksilla valtion budjettitaloudesta. Valtion menot ovat liian suuret suhteessa kansantaloutemme tulonmuodostuskykyyn.
– Emme voi toisaalta myöskään olennaisesti keventää verotusta. Tämä johtuu siitä, että luottoluokituksemme on vaarassa heikentyä. Jos vaikkapa hallitus päättäisi alentaa yhteisöverokantaa 15 prosentin globaaliin minimitasoon, näkyisi tämä talousarviossamme alijäämän kasvuna. Kasvaviin alijäämiin meillä ei ole vastuullisina päättäjinä varaa, Purra sanoi.
Veroremontista talouskasvua?
Purra kysyy, voisiko verotustamme muuttaa kannustavampaan suuntaan.
– Hallituksen veropolitiikkaa mätkitään tietenkin opposition taholta, mutta analyyttisemmin katsottuna veropolitiikkamme on melko lailla sitä, mitä kansantaloustieteen viisaat ja kanonisoidut totuudet meille opettavat.
– Jos on pakko verottaa lisää, kannattaa verottaa etupäässä haittoja ja kuluttamista. Työn tekemisen verotusta kannattaa karttaa. Hallitusohjelmassa sovitut työtulovähennykset luovat kannustimia tehdä työtä varsinkin pieni- ja keskituloisten osalta.
– Kannustan kaikkia kentän toimijoita ja varsinkin verotuksen ammattilaisia myös miettimään, miten voisimme remontoida verotusjärjestelmäämme siten, että verotus maksimoisi talouskasvun edellytykset vähentämättä verotuottoja lyhyelläkään aikavälillä. Tiedän, että tämä ei ole helppo harjoitus.
Suorien sosiaalietuuksien tilalle verovähennyksiä
Purra itse on pohtinut muun muassa sitä, voitaisiinko suoria sosiaalietuuksia jollakin aikavälillä siirtää enemmän verovähenteisiksi eduiksi. Olisiko esimerkiksi hyvä painottaa työn verotuksen lapsivähennystä rikkaiden ja varakkaiden ihmisten lapsilisien asemasta tai voitaisiinko Suomessa ottaa mallia vaikkapa Tanskasta, jossa on erittäin kehittynyt verovähennysjärjestelmä T&K-kulujen osalta?
– Pitäisikö työn verotusta keventää edelleen ja tehdä kokonaisuudistus vaikkapa listaamattomien yritysten osinkoverotukseen? Onko nykyinen nettovarallisuuskriteeri optimaalinen yritysten kasvun kannustimien näkökulmasta? Purra kysyi.
Veropolitiikan osalta kaikki tietysti etsivät sellaista veroratkaisua, joka on tehokas, minimoi vääristymät ja luo oikeat kannustimet yhteiskunnan kokonaishyvinvoinnin näkökulmasta. Veropohjien tulisi Purran mielestä olla laajoja ja tiiviitä ja verokantojen maltillisia.
– Aina näin ei voida toimia, koska veropolitiikka on myös kompromisseja. Toivoisin, että saisimme jatkossa enemmän riippumatonta tutkimustietoa siitä, miten verotus vaikuttaa talouskasvuun, investointeihin ja työn tarjontaan. Olen nähnyt kovin erilaisia suosituksia riippuen siitä, keneltä kysyy.
– Kokonaisveroasteemme ei nouse hallituksen toimin vuoden 2023 tasosta. Kokonaisveroastetta ja kokonaisverotaakkaa ei toden totta pidä nostaa yhtään tässä aneemisen kasvun maassa. Veroja pitäisi laskea, jos budjetin alijäämä sen sallisi.
Taikaseinäsosialismi ei toimi
Kasvu on Purran mielestä se, mitä todellakin tarvitaan tässä hetkessä.
– Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan hallituksen talouspolitiikka on kuluvana vuonna vastasyklistä eli aivan oppikirjan mukaisesti teemme lievästi elvyttävää finanssipolitiikkaa. Näin emme tarpeettomasti syvennä taantumaa. Samoin ensi vuonna talouspolitiikan viritys on lievästi elvyttävää.
– Monet infrastruktuuriin kohdistuvat investoinnit luovat uutta kysyntää esimerkiksi rakennusalalle, joka painii ongelmissa. Emme silti halua tekohengittää – markkinat kyllä korjaavat hintamekanismilla esimerkiksi myymättömien asuntojen ongelman. Hulluinta olisi rakentaa verorahalla uusia tyhjiä asuntoja lisää, kuten vasemmisto edelleen ehdottaa.
– Myös panostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen luovat edellytyksiä uudelle kasvulle.
– Velkaantumisen taittamiselle ei siis ole vaihtoehtoa, se on Suomen kansallinen etu ja meidän moraalinen velvollisuutemme hallituksena tuleville sukupolville. Taikaseinäsosialismi ei toimi, ja sopeutuksen täytyy perustua uskottaviin vaikutusarvioihin ja perusteelliseen virkavalmisteluun, Purra sanoi.
Suomi tarvitsee kokonaisvaltaisen ryhtiliikkeen
Purra aikoo käyttää seuraavat kuukaudet hallituksen kasvutoimien toimeenpanon tiiviiseen seurantaan ja ohjaukseen mainiten hyvänä esimerkkinä verohyvitysvälineen. Koska Suomen resurssit ovat rajalliset, pitää tämänkaltaisten välineiden osua lankulle. Epäonnistumisen varaa ei ole. Kaikki kannattavat investointihankkeet tarvitaan Suomeen.
– Erinomaisen hallitusohjelmamme reformit työmarkkinoihin liittyen sekä kannustavat elementit sosiaaliturvareformissa toivon mukaan tukevat talouskasvua tulevina vuosina. Suomi tarvitsee ja ansaitsee kokonaisvaltaisen ryhtiliikkeen.
– Kun taloudelliset kannustimet ovat kunnossa, ihminen oppii, yrittää, menestyy, jakaa hyvinvointia ympärilleen. Näitä kasvun välttämättömiä edellytyksiä pyrin edistämään, jotta Suomen parhaat päivät olisivat vasta edessäpäin, Purra kertoi.
Artikkelin otsikkoa on muokattu 26.9.2024 klo 18.06.
Suomen Uutiset
Lue myös
Artikkeliin liittyvät aiheet
- taikaseinäsosialismi resilienssi talouden tasapainottaminen verovähennys epäonnistunut maahanmuuttopolitiikka huippuosaajat veronkorotukset sosiaalietuudet Keskuskauppakamari veronmaksajat veropolitiikka Riikka Purra Alijäämä Hallitusohjelma Talouskasvu Sopeutus verotus maahanmuutto
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Työmarkkina-asiaa: Miko Bergbom ja Niko Ohvo ravistelevat syväjähmettynyttä Hakaniemeä – miksi Suomessa ei ole talouskasvua?

Purra talouskasvusta: ”Melkoinen savotta, mutta uskokaa vaan, paremmat ajat kyllä tulevat”

Purra muistuttaa: Vain yksityisen sektorin talouskasvu voi työllistää ulkomaalaiset huippuosaajat
Nyt kun maassa on hallitus, joka merkittävästi rajoittaa Suomelle haitallista maahanmuuttoa, ovat puhuvat päät keksineet, että tämä estää huippuosaajien saapumista. Väite on tietenkin täyttä puppua, sanoo valtiovarainministeri Riikka Purra.

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea

Perussuomalaisten Koskela: Talouskasvua edessä – yhdeksän miljardin sopeutus on vietävä maaliin
Viikon suosituimmat

BBC: Hamas maksaa palkkoja yhä 30 000 ”virkamiehelle” – varastettua ruoka-apua annetaan vain terroristien tukijoille
Ennen sotaa Hamas hamstrasi tunneliverkostoihinsa noin 600 miljoonaa euroa käteistä. Rahat ovat peräisin gazalaisilta kerätyistä tullimaksuista ja veroista sekä Iranin islamistihallinnolta, Qatarilta ja egyptiläiseltä Muslimiveljeskunnalta.

PS-Nuoriso: Suomalaiset ulos ja mamut tilalle – tähän johtaa kuntien punavihervalta
Perussuomalainen Nuoriso on tuohtunut Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää kaupungin rivitalojen asukkaat pois, jotta asuntoihin voidaan asuttaa läheiseen vastaanottokeskukseen saapuvia turvapaikanhakijoita.

Mikkeli häätää suomalaiset pois ja remontoi sitten tulijoille uudet tilat – Antikainen: ”Tässä hälyttävä esimerkki siitä, miksi kuntien kotoutumistuista pitää leikata”
Yle uutisoi 12.8.2025 Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää suomalaisia vuokralaisia kodeistaan vastaanottokeskuksen tieltä. Rivitalot vuokraa jatkossa Luona Oy, jolla on vastaanottokeskus naapurissa. Asukkaat pitävät kaupungin ratkaisua epäoikeudenmukaisena. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää Mikkelin tapausta hälyttävänä esimerkkinä siitä, mitä on odotettavissa, ellei turvapaikkapolitiikan kiristyksistä pidetä kiinni ja kiristetä lisää.

Vasemmiston verkkomedia huolestui naispoliitikkojen häirinnästä – samaan aikaan vasemmiston puolueaktiivi lietsoo häirintää naispoliitikkoa kohtaan
Vasemmistoliiton aktiivien toimittama Vasen kaista -verkkomedia julkaisi eilen laajan kirjoituksen naispoliitikkoihin kohdistuvasta häirinnästä. Tänään valtiovarainministeri Riikka Purra on kertonut häneen kohdistuneesta häirintäaktivismista, jonka taustalla on muun muassa vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas.

Demarit hamuavat lisää äänestäjiä: 600 000 maahanmuuttajaa asutettava Ruotsin halutuimmille alueille
Ruotsi on edelleen luokkayhteiskunta, jossa hyvinvoivat nettoveronmaksajat asuvat omakotitaloissaan vehreillä huvila-alueilla. Sosialidemokraattien mielestä tämä on kestävän kehityksen vastaista ja väestö pitäisi sekoittaa. Muutto veden ääreen äveriäälle alueelle olisi varmasti monen kolmen miljoonan vuokralaisen mieleen ja tämä demareiden kädenojennus muistettaisiin varmasti myös vaaleissa.

Purra: Suomessa edelleen kuvitellaan, että tunkemalla veronmaksajan rahaa joutavaan tai haitalliseen tuotetaan elinvoimaa ja kasvua – ”Siksi kai maa tähän jamaan on päätynytkin”
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra kommentoi somekanavillaan tapausta, jossa Mikkelin kaupunki ajaa vuokra-asukkaita pois kodeistaan, koska asunnot jatkossa vuokrataan turvapaikanhakijoille. Purra kuvaa Mikkelin toimintaa harhaiseksi.

Tyytymättömyys opetushallitukseen kasvaa – jo osa alan ammattilaisistakin näyttää vihreää valoa organisaation lakkauttamiselle
Valtiovarainministeriön ehdotus Opetushallituksen lakkauttamisesta on kansan keskuudessakin nähty aiheellisena säästötoimena hallinnon virtaviivaistamiseksi ja tehostamiseksi. Samalla Opetushallitus on kansalaiskeskusteluissa tunnistettu politisoituneena instituutiona, joka on vähitellen ajautunut kauas alkuperäisistä tavoitteistaan. Seurauksena on muun muassa oppimistuloksien heikkeneminen.

Antikainen: Suomi ei saa toistaa Jordanian kohtaloa – haluaako Migri terroristeja kylään?
Eilen uutisoitiin, että Maahanmuuttovirasto on antanut uuden ohjeistuksen, jonka mukaan Gazasta tuleville turvapaikanhakijoille myönnetään turvapaikka automaattisesti tuoreen maatiedon perusteella. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan linjaus rikkoo sekä kansallista lakia että EU-oikeutta puhumattakaan linjauksen vastuuttomuudesta. Linjaus on uhka Suomen turvallisuudelle.

Sisäministeri Mari Rantanen: Yhteiskunnan tulee ensisijaisesti huolehtia omistaan – ”Siksi nolla turvapaikanhakijaa on hyvä tavoite”
Mikkelin kaupunki aikoo vuokrata rivitaloasuntoja vastaanottokeskuksen käyttöön, joten nykyisten vuokralaisten on etsittävä uudet kodit. Sisäministeri Mari Rantanen huomauttaa, että epäterveiden kannustimien vuoksi onkin syytä vetää valtion tuet minimiin, kiintiöpakolaiset nollaan ja lakkauttaa kuntien ja hyvinvointialueiden korvaukset kotoutumisesta.

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita
Pääkaupunkiseudulla asuminen eriytyy yhä voimakkaammin asukkaiden äidinkielen ja sosiaalisen aseman mukaan. Nuorimmissa ikäluokissa jo puolet joidenkin alueiden asukkaista on vieraskielisiä. Vapaarahoitteisten asuntojen keskihinta kertoo puolestaan siitä, että uudistuotanto tai remontointi saattaa näillä alueilla olla haastavaa. Segregaatio sen sijaan on pomminvarmaa.