Joukko ihmissalakuljettajia on joutumassa oikeuden eteen Kreikassa ja Pakistanissa laittomia siirtolaisia kuljettaneen troolarin upottua Kreikan rannikolla. Turmassa saattoi menehtyä jopa 650 ihmistä. Aluksen liikkeistä ennen kohtalokasta haveria on erilaisia näkemyksiä, ja YK on esittänyt selvityksen tekemistä onnettomuuteen liittyvistä pelastustoimista.

Yhdeksän ihmissalakuljettajaa joutuu Kreikassa oikeuteen laittomia siirtolaisia kuljettaneen kalastusaluksen upottua viime viikon keskiviikkona 80 kilomeriä Pyloksen kaupungista etelään. Salakuljettajat kiistävät syytteet.

Merestä pelastettiin 104 ihmistä ja kuolleita on toistaiseksi löydetty 78. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR arvioi aluksessa olleen 400–750 henkilöä, heidän joukossaan paljon myös lapsia. Haaksirikko saattaa siten olla eräs pahimmista Välimerellä tapahtuneista siirtolaisaluksia kohdanneista onnettomuuksista.

Pakistanin poliisi on pidättänyt Guardianin mukaan samaan tapahtumaan liittyen 10 ihmissalakuljettajaa Kashmirissa. Rikolliset ovat osa organisaatiota, joka järjestää halukkaille matkoja Libyaan, josta taas on mahdollisuus jatkaa Eurooppaan ilman virallisia matkustusasiakirjoja.

Onnettomuusaluksen liikkeistä erilaista tietoa

Alus oli lähtenyt viimeiselle matkalleen Libyan Tobrukista ja se oli tiettävästi menossa Italiaan. Merikelvottomassa troolarissa oli matkustajina sen kokoon nähden järkyttävä määrä ihmisiä.

Parempaa elämää etsivistä useimmat olivat lähtöisin Syyriasta, Pakistanista, Afganistanista sekä Egyptistä. He olivat todennäköisesti maksaneet matkasta tuhansia euroja. Matkan saattaa tosin saada ilmaiseksi, jos osaa käsitellä ja ohjata laivaa.

Kreikan viranomaisen mukaan alus oli liikkeessä eikä se ollut avun tarpeessa kuin vasta juuri ennen uppoamista. BBC:n tietojen mukaan alus oli kuitenkin paikallaan seitsemän tuntia ennen katastrofia. Kaksi kauppa-alusta kävi tiettävästi toimittamassa siirtolaislaivaan vettä ja ruokatarvikkeita.

YK on esittänyt tutkimusta Kreikan toimista. Kyse on ennen muuta siitä, olivatko viranomaiset mahdollisesti viivästyttäneet avun antamista haverialukselle.

Vain pelastetut pääsevät Eurooppaan

Ihmissalakuljettajien operoivien alusten keskeinen ongelma on se, että Välimeren Euroopan puoleiset valtiot eivät välttämättä haluaisi päästää laittomia siirtolaisia kuljettavia aluksia satamiinsa. Erityisen kriittistä suhtautuminen on ollut Kreikan lisäksi Italiassa, joka on joutunut vastaanottamaan pääosan Välimeren ylitse tapahtuvasta muuttoliikkeestä.

Näin ollen aluksen merihätä, laivan uppoaminen ja mahdolliset pelastustoimet saattavat joskus olla ainoa tie henkiin jääneille uuteen elämään Euroopassa. Ihmissalakuljettajat todennäköisesti tietävät tämänkin.

Viime vuonna Välimereen hukkui 3 800 siirtolaista. Vuodesta 2014 lähtien kuolonuhreja on tilastoitu yli 20 000.

SUOMEN UUTISET